• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 25 تیر 1401
کد مطلب : 166041
+
-

سه‌ضلعی ساماندهی دستفروشان بازار

یادداشت
سه‌ضلعی ساماندهی دستفروشان بازار

امیر یزدی- شهردار منطقه 12

 با توجه به شرایط این روزهای بازار بزرگ تهران، ساماندهی دستفروشان را به‌نحوی که هم رضایت کسبه و مردم و هم دستفروشان واقعی را به‌دنبال داشته باشد، پی می‌گیریم؛ درواقع قرار است، طرح به‌گونه‌ای اجرا شود که دستفروشان در نقطه‌ای مشغول فعالیت شوند که هم مانع کسب‌وکار کسبه پانزده خرداد نشود و هم محل به‌صورتی باشد که مردم رغبت داشته باشند به آنجا بروند. این‌گونه فعالیت دستفروشان هم رونق خواهد داشت. در این مسیر قطعا افراد سودجویی که از وضعیت موجود سوءاستفاده می‌کنند و از طریق باندهایی از دستفروشان نیازمند واقعی، پول می‌گیرند هم شناسایی شده و با همکاری سازمان بازرسی شهرداری، یگان حفاظت، نیروی انتظامی و شرکت شهربان و حریم‌بان جلوی فعالیت آنها گرفته می‌شود.
بنابراین هدف ما این است که بازار بزرگ تهران را به شکلی ساماندهی کنیم که هم کسبه بتوانند به کسب‌وکارشان برسند، هم دستفروشان واقعی و نیازمند که سال‌هاست در این حرفه مشغول به‌کار هستند و از این طریق نان سر سفره خانواده‌شان می‌برند، آسیب نبینند و هم مردم بتوانند در فضایی مناسب‌تر و بهتر محصولات، کیفیت و قیمت‌ها را مقایسه کرده و برای انتخاب و خرید از دستفروشان و مغازه‌داران دستشان باز باشد و اختیار داشته باشند. در طرح ساماندهی به‌دنبال حذف کردن دستفروشان واقعی نیستیم و می‌خواهیم به طرحی برسیم که رضایت هر‌سه‌گروه کسبه بازار، مردم و دستفروشان را در پی داشته باشد.
متأسفانه اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که مردم برای تردد در پیاده‌راه بازار و داخل و خارج شدن از مغازه‌ها و راسته‌ها با مشکل رو‌به‌رو هستند، در شرایطی که باید وضعیت بازار به‌گونه‌ای باشد که مردم و کسبه مشکلی برای تردد و فعالیت‌های روزانه و کسب‌وکار خودشان در بازار که مهم‌ترین مرکز تجاری تهران و همچنین کشور محسوب می‌شود، نداشته باشند. از طرف دیگر، بازار بزرگ تهران جنبه و اهمیت گردشگری هم دارد و نباید ظاهری نامنظم و آشفته داشته باشد. با توجه به این موضوع و با تأکید بر این نکته که نباید دستفروشان واقعی آسیب ببینند و حق انتخاب از مردم گرفته شود و در فعالیت کسبه بازار اخلالی ایجاد شود، در روزهای گذشته با حضور تمام اجزای مرتبط با این موضوع در شهرداری و خارج از شهرداری تهران تمام موضوعات و موانع بحث و بررسی شده است و ان‌شاءالله پس از رسیدن به جمع‌بندی نهایی، طی روزهای آینده یک طرح کامل و جامع ابلاغ و اجرا خواهد شد تا دیگر شاهد نارضایتی کسبه، مردم و دستفروشان محدوده بازار نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید