• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16604
+
-

صدای غایب

صدای غایب

درست در یک روز، فینالیست‌های یورو 2016 فهرست اسامی بازیکنان خود در رقابت‌های جام‌جهانی2018 روسیه را اعلام کردند. زمانی که فهرست دعوت‌شدگان به تیم‌های ملی فرانسه و پرتغال اعلام شد، ناخودآگاه یک چیز به ذهن‌مان خطور کرد؛ چرا اصلی‌ترین نام‌های فینال یورو 2016، غایب هستند؟
    فینال یورو 2016
در آن بازی هیجان‌انگیز در استاد دو فرانس، دیمیتری پایت، کریستیانو رونالدو را اوایل مصدوم کرد و CR7 با تلاش همه‌جانبه پرشکان و همت بالای خودش، بازهم نتوانست بازی را ادامه دهد و گریان، میدان را ترک کرد. ستارگان پرتغال اما با دو برابر توان به کارشان ادامه دادند و این ادر بود که در دقیقه109 با ضربه‌ای دیدنی توپ را به تور دروازه فرانسه دوخت و مانع از قهرمانی میزبان شد. حالا هم پایت و هم ادر به تیم‌های ملی‌شان دعوت نشده‌اند و در روسیه غایب هستند.
    منتخب جا ماندگان فرانسه
دیدیه دشان که با ترافیک بازیکنان درجه یک روبه‌رو بود، تصمیم سختی گرفت و مجبور شد بسیاری از ستارگان خود را جا بگذارد و با خود به روسیه نبرد. در لیست خروس‌های آبی، غیر از دوبازیکن که از اشتوتگارت و لیون هستند، مابقی به تیم‌های بزرگ تاتنهام، مارسی، پاری‌سن‌ژرمن، رئال، بارسلونا، موناکو، منچسترسیتی، اتلتیکومادرید، یوونتوس، چلسی، منچستریونایتد، سویا و بایرن‌مونیخ تعلق دارند. بنابراین به‌نظر می‌رسد، در دستور کار دشان و دستیارانش، فیکس بودن در باشگاه‌های بزرگ، عاملی موثر بوده است. بلیچر ریپورت در طرحی جالب، تیم منتخب غایبان فرانسه را منتشر کرد که حتی در این تیم، بازهم غایبانی همچون کریم بنزما، متئو والبوئنا، حاتم بن عرفا، کینگزلی کومان و حتی فرانک ریبه‌ری وجود دارند! تیم منتخب غایبان فرانسه با 5ذخیره به این شرح است. این تیم می‌توانست یکی از مدعیان قهرمانی جام‌جهانی باشد. تازه، کریم بنزما و ریبری هم در این ترکیب نیستند. 
    دروازه‌بان: بنو کاستیل (بوردو)
مدافعان: متیو دبوشی (سن‌اتین)، کورت زوما (چلسی)، امه‌ریک لاپورته (منچسترسیتی) و لوکاس دینیه (بارسلونا)، حاتم بن‌عرفا (پاری‌سن‌ژرمن)، ممدو ساخو (کریستال‌پالاس)
هافبک‌ها: موسی سیسوکو (تاتنهام)، آدریان رابیو (پاری‌سن‌ژرمن)، دیمیتری پایت (مارسی)، و باکایوکو (چلسی)
وینگرها: ویسام بن یدر (سویا)، آنتونی مارسیال (منچستریونایتد) و کینگزلی کومان (بایرن مونیخ) 
مهاجم: الکساندر لاکازت (آرسنال) و گامیرو (اتلتیکو)
    دشان نژادپرست است؟
روزنامه مارکا نوشته که اریک کانتونا در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که دیدیه دشان سرمربی تیم‌ملی فرانسه، به موضوع فرانسوی بودن و اصالت اهمیت خاصی می‌دهد. کانتونا درباره دعوت نشدن حاتم بن‌عرفا و بنزما که اصالتی الجزایری دارند گفته بود: «دشان تعصبی شدید نسبت به فرانسه دارد. شاید او در فرانسه تنها شخصی باشد که نژادش صد در صد فرانسوی است و هیچ کدام از اعضای خانواده‌اش با هیچ غیرفرانسوی وصلت نکرده‌اند. درست مثل مورمون‌ها در ایالات متحده. بنزما و بن‌عرفا از بهترین‌های فرانسه هستند ولی آنها ریشه آفریقایی دارند.»
    بنزما و والبوئنا، غایبان ابدی
ماجرایی که بین کریم بنزما و متئو والبوئنا به‌وجود آمد باعث شد تا آنها برای همیشه از تیم‌ملی فرانسه دور باشند. والبوئنا که اکنون در فنرباغچه توپ می‌زند، شاید به‌خاطر کیفیت پایین‌تر دعوت نشده باشد، اما کریم بنزما در رئال‌مادرید بازی می‌کند و فرانسه به وجودش در روسیه احتیاج دارد، اما قانون، قانون است. او حاشیه‌ساز بوده و باید کنار بماند.
   گلزن فینال چه شد
فرناندو سانتوس سرمربی پرتغال می‌داند که در جام‌جهانی روسیه کار بسیار دشواری پیش‌رو دارد. او در گروهB، از قدرت اسپانیا خبر دارد و می‌داند که مراکش و ایران، تیم‌هایی نیستند که بشود، دست‌کم گرفت‌شان. اگر پرتغالی‌ها به‌عنوان تیم دوم صعود کنند، امکان دارد رو در روی اروگوئه قرار بگیرند. بنابراین، سانتوس باید تمامی جوانب امر را می‌سنجید. از این‌رو با وسواس خاصی نفراتش را معرفی کرد. در فهرست اعلام شده، اسمی از ادرزیتو آنتونیو ماسه‌دو لوپس، ملقب به ادر، زننده تک گل فینال یورو2016 نیست. ادر در آن زمان در لیون توپ می‌زد و به‌نظر می‌رسد به لطف درخشش در یورو و آن گل سرنوشت‌ساز وضعیت بهتری داشته باشد، اما او حالا به‌صورت قرضی در لوکومتیو مسکو توپ می‌زند و در 28بازی برای این تیم، تنها 4بار موفق به باز کردن دروازه حریفان شده است. ادر در سال2017، تنها یک‌بار در تیم‌ملی پرتغال به‌میدان رفته است و بنابراین، مطمئنا سانتوس به او و کیفیت بازی‌اش علاقه‌ای ندارد. رناتو سانچس، ریکاردو کاروالیو و کانسلو بازیکن اینتر و البته آندره گومز هافبک بارسلونا هم جایی در تیم‌ملی پرتغال ندارند. حتی سمدو مدافع راست بارسلونا هم دعوت نشده. 
    ترکیب نهایی فرانسه
دروازه‌بان‌ها: هوگو لوریس (تاتنهام)، آلفونس آرئولا (PSG)، مانداندا (مارسی)
مدافعان: لوکاس هرناندس (اتلتیکو)، کیمپبه (PSG)، مندی (من‌سیتی)، پاوارد (اشتوتگارت)، عادل رامی (مارسی)، جبریل سیدیبه (موناکو)، اومتیتی (بارسلونا) و واران (رئال)
هافبک‌ها: کانته (چلسی)، ماتوییدی (یوونتوس)، انزونزی (سویا)، پوگبا (من‌یونایتد) و تولیسو (بایرن مونیخ)
مهاجمان: عثمان دمبله (بارسلونا)، نبیل فکیر (نیس)، ژیرو (چلسی)، آنتوان گریزمان (اتلتیکو)، توماس لمار (موناکو)، امباپه (PSG)، و فلورین توون (مارسی)
فرانسه در گروه سوم جام‌جهانی 2018 با استرالیا، پرو و دانمارک همگروه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید