• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165923
+
-

حمایت مدیریت شهری از سرخابی‌ها

در مقابل استفاده از ورزشگاه تختی برای ساخت ایستگاه مترو، 2ورزشگاه به تیم‌های فوتبال پایتخت واگذار می‌شود

گزارش2
حمایت مدیریت شهری از سرخابی‌ها

شهرداری تهران در راستای حمایت از 2تیم محبوب استقلال و پرسپولیس، مجموعه‌های ورزشی امام رضا(ع) و شهید کاظمی را به آنها واگذار می‌کند؛ در مقابل، بخشی از اراضی  مجموعه ورزشی تختی به شهرداری واگذار می‌شود تا در اراضی آن ایستگاه مترو و بخشی از بزرگراه شوشتری ساخته شود.
به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی، شهردار تهران‌‌‌ در نشستی با مدیران عامل 2تیم پایتخت ضمن تأکید بر حمایت از 2باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت که شهرداری آماده است در مدت یک هفته تفاهمنامه‌ای را با وزارت ورزش امضا و 2 ورزشگاه‌ را به آنها واگذار کند.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در این نشست ‌هم گزارشی از جلسات مشترک 2تیم استقلال و پرسپولیس داد و عنوان کرد: «این 2ورزشگاه به‌صورت تهاتر در ازای زمین‌هایی که قرار است وزارت ورزش در ورزشگاه تختی برای ساخت ایستگاه مترو و بزرگراه شهید شوشتری به شهرداری تحویل دهد، به این 2تیم واگذار می‌شود.» همچنین در این جلسه مقرر شد تا مقدمات این رویداد و روال قانونی موردنیاز آن در شهرداری و وزارت ورزش انجام و طی مدت کوتاهی انتقال مالکیت ورزشگاه‌ها به 2باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام شود.
چند سال پیش، این 2ورزشگاه به‌مدت 5سال در اختیار تیم‌ها قرار گرفته بود تا از آن استفاده کنند. اکنون از پایان قرارداد 5ساله هم بیشتر از یک سال گذشته است و تیم‌ها بدون هیچ قراردادی از این 2ورزشگاه استفاده می‌کنند. موضوعی که در این مدت تغییر کرد، توسعه خط‌7 مترو به سمت شرق بود. مترو اکنون نیازمند بهره‌برداری از ایستگاه تختی است و باید عملیات عمرانی در آن انجام شود. این ایستگاه به‌دلیل موقعیت خود در شرق تهران بسیار بزرگ‌تر از ایستگاه‌های عادی است و شامل یک پایانه نیز می‌شود.

نیاز به 34هکتار زمین
مجری خط‌7 متروی تهران درباره آخرین وضعیت پروژه ایستگاه متروی ورزشگاه تختی به همشهری می‌گوید: «ایستگاه متروی ورزشگاه تختی در واقع از 2بخش تشکیل شده است؛ یک بخش شامل خود ایستگاه می‌شود و بخش دیگر هم به پایانه مترو برمی‌گردد که هر دو بخش یعنی هم ایستگاه و هم پایانه در محدوده ورزشگاه تختی تهران واقع شده‌اند. برای این پروژه درمجموع به 34هکتار زمین نیاز داریم تا بتوانیم ایستگاه و پایانه مترو را احداث کنیم. از این 34هکتار زمین، 17هکتار دائمی است و 17هکتار هم موقتی خواهد بود که بعد از احداث ایستگاه و پایانه به ورزشگاه تختی بازگردانده می‌شود.» محمود یوسفی اضافه می‌کند: «از حدود سال1395 به این طرف شهرداری تهران به‌دنبال توافقی برای تهاتر این زمین با دولت و وزارت ورزش و جوانان است، اما متأسفانه تاکنون سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و وزارت ورزش به‌عنوان متولی و مالک ورزشگاه تختی در این زمینه به توافق نرسیده‌اند و این زمین برای ادامه و تکمیل پروژه هنوز در اختیار شرکت متروی تهران قرار نگرفته است.»
او می‌گوید: «طی دو‌ سه سال گذشته برای اینکه پروژه متوقف نشود و کارها هرچند کند پیش برود، خودمان در قالب یک قرارداد که تا سال گذشته اعتبار داشت، این زمین را از ورزشگاه تختی اجاره کرده بودیم و در این مدت هم توانستیم بخشی از کارهای مربوط به ایستگاه را جلو ببریم تا در اجرای پروژه عقب نمانیم. برای سال جدید هم به‌دنبال تمدید اجاره و بستن قرارداد جدید هستیم که فعلا مدیران ورزشگاه تختی با این پیشنهاد موافقت نکرده‌اند. با توجه به این موضوع در سال جدید عملا عملیات مربوط به احداث متروی ورزشگاه تختی در منتهی‌الیه جنوبی خط7 متروی تهران متوقف شده است.»
گویا وزارت ورزش معتقد بود ورزشگاه‌‌های امام رضا(ع)   و شهید کاظمی استاندارد نیستند و هزینه نگهداری آنها بالاست. اکنون شهرداری به‌دنبال توافق تازه‌ای با وزارت ورزش و جوانان است که بر اساس آن هم سند 2 ورزشگاه به نام سرخابی‌ها زده می‌شود و هم زمین خط 7مترو تامین خواهد شد.
مجری خط7 مترو درباره میزان پیشرفت پروژه متروی ورزشگاه تختی می‌گوید: «ساختمان ایستگاه متروی ورزشگاه تختی تا امروز حدود 25درصد پیشرفت ساختمانی دارد، اما فعلا از داخل این مجموعه ورزشی دسترسی به داخل ایستگاه به ما داده نشده است تا کارها را جلو ببریم. البته در خارج از محدوده ورزشگاه کارهای مربوط به پروژه در حال انجام است.»
در نشست شهردار با رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس، مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال، سیداحمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران و محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران مقدمات توافق جدید با دولت اعلام شد و این کار هم 2تیم را صاحب ورزشگاه می‌کند و هم اراضی مورد نیاز خط 7مترو را تامین.

 مشخصات خط 7متروی تهران
  22 ایستگاه
  18 ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است.
  4 ایستگاه باقیمانده شامل ایستگاه‌های خیابان شهدای 17شهریور، شهید دادمان، میدان کتاب و ورزشگاه تختی است.
   3 ایستگاه در سال1401به بهره‌برداری می‌رسد.
  یک ایستگاه در محدوده ورزشگاه تختی دچار مشکل معارض است.

این خبر را به اشتراک بگذارید