• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165879
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2k6Bz
+
-

نقش‌های منفی را بسیار دوست دارم

گفت‌وگو با فریبا نادری، بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون به بهانه بازپخش «ستایش»

نقش‌های منفی را بسیار دوست دارم

سعیده مرادی

این روزها که سریال «ستایش3» از تلویزیون بازپخش می‌شود و دوباره شاهد هنرنمایی فریبا نادری در نقش «پری‌سیما» به‌عنوان نقش منفی و ضد‌قهرمان داستان هستیم، بیش از پیش به این نکته و واقعیت پی‌می‌بریم که کاراکتر منفی هم اگر به خوبی ایفای نقش کرده و می‌تواند به اندازه نقش اول و اصلی داستان مورد‌توجه قرار بگیرد و ماندگار شود. فریبا نادری در پیاده‌سازی و به نمایش درآوردن نقش شخصیت بدجنس داستان آنچنان موفق بود که به قول خودش کلی از مردم بد و بیراه شنید و بخشی از مخاطبان نمی‌توانستند بین شخصیت حقیقی او و نقش پری‌سیما تفاوت قائل شوند و این دو را از یکدیگر تمیز دهند. با تمام مشکلات و حاشیه‌هایی که بازی در نقش پری‌سیما برای فریبا نادری ایجاد کرد، او همچنان از ایفای چنین نقشی خوشحال و راضی است. این بازیگر دهه‌شصتی، تجربه‌های مختلفی در عرصه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون داشته که از آن جمله می‌توان به فیلم‌ها و مجموعه‌های لامبورگینی، دریاکنار، مشکل گیتی، خائن‌کشی، مروارید سرخ، یلدا، بزرگ‌مرد کوچک، فاکتور هشت، آسمان همیشه ابری نیست، فاخته، چک برگشتی، پرستاران، 
از سرنوشت و... اشاره کرد. 

    شما تاکنون کارهای زیادی را در کارنامه کاری خود دارید. سریال‌هایی مثل ستایش 2و 3و پرستاران که حسابی هم موفق بوده‌اند. کدامیک از آثار و نقش‌هایی که تاکنون بازی کرده‌اید بیشتر به دلتان نشسته است؟
من در انتخاب نقش‌هایم بسیار دقت می‌کنم. بنابراین همه سریال‌هایی که در آنها حضور یافته‌ام مورد‌علاقه‌ام هستند و نقش‌هایم را دوست دارم و همگی دلخواهم بوده‌اند.
 
  شما در انتخاب نقش سختگیر هستید و حساسیت‌های زیادی دارید. با وجود این از اینکه در سریالی مانند ستایش در نقش منفی و ضد‌قهرمان ظاهر شوید ابایی نداشتید. درباره این موضوع و دلایل انتخاب این نقش توضیح می‌دهید؟
از ابتدا می‌دانستم نقشی که می‌خواهم بازی کنم منفی است و چه شخصیتی دارد، اما از آن استقبال کردم چون کار من بازیگری است و اینکه عده‌ای بگویند فلان نقش چقدر بدجنس است تأثیری در انتخاب من ندارد. من سعی می‌کنم در هر نقشی که انتخاب می‌کنم و ظاهر می‌شوم تمام توان و هنر بازیگری‌ام را نشان دهم و تمایل دارم تا در نقش‌های متفاوت بازی کنم. تنها اضطرابم در انتخاب نقش پری‌سیما هم همین موضوع بود. ستایش 1و 2با استقبال خوب مخاطبان مواجه بود و همین موضوع کار مرا سخت‌تر می‌کرد.
 
  چرا؟
چون اگر نمی‌توانستم نقشم را به خوبی ایفا کنم شاید به لحاظ حرفه‌ای دچار آسیب می‌شدم. با وجود این خوشبختانه در نقش پری‌سیما به خوبی ظاهر شدم و واکنش‌های مردم هم حکایت از این موفقیت دارد. حتی فصل سوم سریال نسبت به فصل اول و دوم خیلی بهتر شد و بیننده آن هم بیشتر بود.
 
  به‌نظر شما بازی در نقش‌های منفی و ضد‌قهرمان سخت‌تر است یا نقش‌های مثبت و قهرمان داستان؟ شما علاقه دارید بیشتر در کدام نقش، مثبت یا منفی، بازی کنید؟
قطعاً ایفای نقش‌های منفی به‌مراتب سخت‌تر از نقش‌های مثبت است. نقش‌های منفی را دوست دارم، منظور من از منفی نقشی است که مثبت نباشد، چون برای من چالش و جای کار بیشتری دارد.
   
در دوره اول پخش این مجموعه، واکنش مردم و دوستان به نقش در این سریال یعنی پری‌سیما چطور بود و معمولاً با چه واکنش‌هایی روبه‌رو می‌شدید؟
بسیاری از مردم وقتی مرا در خیابان می‌دیدند در وهله اول برخورد خوبی نداشتند. آنطور که شنیده‌ام حتی مخاطبان موقع دیدن «ستایش» به من بد و بیراه می‌گفتند و فحش هم می‌دادند. در واقع تمام تلاش خودم هم این بود که واقعاً این اتفاق بیفتد و چنین حسی را از نقش پری‌سیما به مخاطب منتقل کنم و در نتیجه این واکنش‌های مردم خوشحالم می‌کرد چون نشان می‌داد کارم را خوب انجام داده‌ام و از سوی کارگردان، آقای سعید سلطانی به درستی هدایت شده‌ام. واقعاً خستگی‌ام درآمد وقتی دیدم مردم آنقدر نقش مرا باور کرده‌اند که به من فحش می‌دهند!
 
  سریال ستایش در 3فصل ساخته شد و مخاطبان هم از آن استقبال کردند. به‌نظر شما اگر این سریال ادامه پیدا کند و مجموعه جدیدی از آن ساخته شود، این موفقیت ادامه‌دار خواهد بود؟
حقیقت امر اینکه فکر می‌کنم ادامه دادن چنین سریال‌هایی دیگر معنا ندارد.
 
  از چه نظر؟
چون تکلیف تمام کاراکترها مشخص شده است. اینگونه ادامه دادن سریال‌ها از نظر من بیشتر اذیت کردن مخاطبان است. همانطور که گفتم پرونده تمام بازیگران سریال «ستایش» در فصل سوم مشخص شد و دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارند که بخواهد ادامه آن را دنبال کند، مگر اینکه یک‌سریالی دیگر با یک قصه و داستان مجزا ساخته شود. در غیراین صورت ادامه دادن سریال مانند 3فصل گذشته موفقیتی به‌دنبال نخواهد داشت، چون شخصیت‌های داستان دیگر جذابیتی برای مردم و مخاطب ندارند و به‌نظرم حرف تازه و نگفته‌ای باقی نمانده است. ادامه و در واقع کش دادن داستان و کاراکترهایش کار اشتباهی است. در یک جمله پرونده سریال ستایش و تمام کاراکترهای داستانش در فصل سوم بسته شد.
 
  شما تجربه کار کردن در هر دو را دارید، تلویزیون یا سینما؛ کدامیک را بیشتر می‌پسندید؟
البته در وهله نخست این خوب و قوی بودن کار است که اهمیت دارد و به‌نظرم اینکه برنامه برای تلویزیون باشد یا سینما تفاوت چندانی ندارد.
 
  بالاخره هر کسی اولویتی دارد یا با یکی از آنها راحت‌تر ارتباط می‌گیرد، اینطور نیست؟
از این منظر در مجموع همیشه تلویزیون برایم اولویت دارد و انتخاب اول من است.
 
  چرا؟
چون کارم را از تلویزیون شروع کرده‌ام و البته مخاطبان تلویزیون هم بیشتر از سینماست. همچنین در متن‌هایی که از تلویزیون به من می‌رسد، حق انتخاب بیشتری دارم. در سینما خیلی پیشنهادهای عجیبی به من نشده و خودم هم هیچ وقت نخواستم به آن شکل وارد سینما شوم. یا وارد سینما نمی‌شوم یا اگر بخواهم وارد شوم، سعی می‌کنم کاری که انتخاب می‌کنم خوب و قوی باشد و مثل خیلی از بازیگرهای دیگر نباشم که هر پیشنهادی را برای بازی قبول می‌کنند.
    در جایی خواندم که گفته بودید به‌صورت اتفاقی وارد دنیای بازیگری شده‌اید. این موضوع درست است و اگر زمان به عقب برگردد باز هم وارد این حرفه می‌شوید؟
بله، من به‌صورت اتفاقی وارد دنیای بازیگری شدم.
 
  یعنی علاقه‌ای ندارید؟
البته علاقه‌ام به این حرفه اتفاقی نبود و از همان دوران کودکی همیشه عشق بازیگری و فیلم بودم و قبل از ورود به دنیای بازیگری هم این علاقه با من بود. اگر به گذشته بازگردم قطعاً دوباره همین مسیر را خواهم پیمود و به‌طور حتم بازیگر می‌شوم. اگرچه خانواده‌ام نیز در ابتدا با این موضوع مخالف بودند. به خوبی به یاد دارم که در مقطع راهنمایی اجرای برنامه نیمرخ به من پیشنهاد شد اما به‌دلیل مخالفت خانواده حضورم در این برنامه منتفی شد.
 
  در بازیگری به آن چیزی که انتظارش را داشته‌اید رسیده‌اید؟ نقش یا فیلمی و سریالی هست که دوست داشته‌اید در آن بازی کنید؟
خب هر کار خوبی که تولید می‌شود تمام بازیگران قطعاً علاقه‌مند هستند تا در آن بازی کنند و حضور داشته باشند. من تمام کارهای خوبی که تولید شده را می‌پسندم؛ به‌عنوان مثال سریال «یاغی» را که دیدم به آقای کارت و آقای شادمان پیام دادم و گفتم که دیدن این مجموعه چه حس خوبی به من مخاطب می‌دهد و به آنها صادقانه «خسته نباشید» گفتم. البته این را بگویم که اصلاً حسادت نمی‌کنم و فقط کارهای خوب را دوست دارم.
 
  هم‌اکنون چه کاری در دست اجرا دارید؟
برای شبکه نمایش خانگی مشغول بازی در یک‌سریال هستم اما با توجه به اینکه تولیدکنندگان برنامه هنوز خبری درباره این کار اعلام نکرده‌اند من هم اجازه اعلام کردن نام آن و توضیح دادن درباره این اثر را ندارم.

    شما در کنار بازیگری زندگی خانوادگی و شخصی موفقی هم دارید. برایمان از جایگاه و اهمیت خانواده از دیدگاه خودتان بگویید...
خب به اعتقاد من خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است. در بازیگری برای اینکه بتوان موفق بود باید حال دل آدم خوب باشد و به اعتقاد من این حال خوب به‌دست نمی‌آید مگر تحت‌تأثیر یک خانواده خوب. من برای همسر و فرزندم بسیار اهمیت قائل هستم و خدا را شکر همسرم هم بسیار با من همراه و همدل است. حتی در همین سریال «ستایش» هم فرزندم را سر صحنه فیلمبرداری می‌بردم و خوشبختانه عوامل فیلم هم با من نهایت همکاری را داشتند.
 
  به‌عنوان یک بازیگر چقدر به‌نظر و قضاوت مخاطب اهمیت می‌دهید؟
نظر مخاطب برایم از اهمیت خاصی برخوردار است چون ما تمام نقش‌ها را برای مردم و به عشق آنها بازی می‌کنیم. البته این را بگویم که فضای مجازی را خیلی جدی نمی‌گیرم، به‌دلیل اینکه نمی‌دانم در پس پرده آن چه خبر است و در آنجا با چه نوع مخاطبی روبه‌رو هستیم اما در مجموع همیشه نقد و نظرات سازنده را می‌پذیرم.

این خبر را به اشتراک بگذارید