• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 تیر 1401
کد مطلب : 164963
+
-

شهردار تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه بیان کرد

ساخت 3بزرگراه جدید در تهران

زاکانی: تا پایان سال 12ایستگاه جدید مترو به بهره‌برداری می‌رسد

گزارش
ساخت 3بزرگراه جدید در تهران

 بخشی از اموال تهران (شهرداری) در اختیار دیگران قرار دارد و مدیریت شهری، به‌دنبال آن است که تا آنها را به نفع شهر و شهروندان باز پس گیرد. از سوی دیگر شهرداری از مسیرهای حقوقی توانسته جلوی واگذاری چندین ملک را بگیرد. این اقدامات از طریق کمیته‌ای حقوقی در شهرداری انجام شده است و شهردار تهران در این خصوص، با اشاره به پیگیری‌های حقوقی برای حفظ اموال شهر گفت: «۱۶هزار میلیارد تومان از امکانات متعلق به شهرداری که در محاکم علیه ما رأی داشت، با دفاع درست از دست شهرداری خارج نشد و این کار در کنار برگرداندن ۷هزار میلیارد تومان دیگر از اموال شهرداری باعث شد که مجموعا حدود ۲۳هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری به آن بازگردانده شود.» به‌گزارش همشهری، علیرضا زاکانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های  نمازجمعه در مصلای امام‌خمینی(ره) با بیان برخی مشکلات مالی شهرداری مانند بدهی‌ها، گفت: ۱۰ماه پیش که توفیق خدمتگزاری را پیدا کردیم، بدهی شهرداری دست‌کم ۷۵هزار میلیارد تومان بود و سال قبل از آن، شهرداری برای پرداخت حقوق ۳ماه کارکنان مقروض شده بود. بر همین اساس شورای ششم و شهرداری منتخب این شورا همه توان خود را مصروف یک تحول کالبدی و روحی و تحول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کردند. زاکانی ادامه داد: «باید ابتدا خودمان را به پایداری برسانیم، بر همین اساس به‌سرعت ۱۲۰۰ حساب شهرداری را تجمیع کردیم، چراکه این حساب‌های زیاد درون شهرداری با مفسده‌هایی روبه‌رو بود.» زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: تهران بیش از ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار دارد که ۴۵۶۰هکتار آن فرسوده است؛ ناعدالتی به وضوح در آن دیده می‌شود و فاصله شمال و جنوب و نابسامانی در حوزه ترافیک و ناسالم بودن هوا اسبابی را فراهم کرده که مردم در آسایش لازم نباشند. شهردار تهران عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در تهران در حوزه مسکن است؛ بنابراین وارد بررسی موضوع شدیم و قرارگاهی را تحت عنوان قرارگاه مسکن ایجاد کردیم، چرا که جمعیت ۱۰میلیونی تهران (جمعیت شب خواب) با احتساب بعد 2.9نفری خانوار به حدود ۳میلیون ‌و۲۰۰ هزار واحد مسکن نیاز دارد و با درنظر گرفتن این نکته، تهران با کمبود حدود یک‌میلیون واحد مسکن مواجه است. وی گفت: از دولت برای برنامه‌های کوتاه‌مدت در بخش مسکن کمک گرفتیم و مشوق‌ها آخر هفته ابلاغ شد که براساس آن در بافت فرسوده یک تا دو طبقه تشویقی داده می‌شود، در واقع با این کار، افقی را برای ایمنی و ساخت‌وساز در کمیسیون ماده 5 تصویب و ابلاغ کردیم؛ همچنین در کاهش زمان صدور پروانه ساختمان از ۳۷۰روز به ۶۰روز نیز توفیق داشتیم که این کار در چند منطقه انجام شود. موضوعات فضای سبز و کمیته نما گلوگاه‌هایی هستند که با حل آنها این وعده به‌صورت کامل انجام می‌شود. زاکانی افزود: کمک به ساخت ۱۸۰هزار واحد مسکونی در ۲۲منطقه هدف‌گذاری شده است که امسال بخشی از آنها شروع شده و بخش‌هایی نیز در حال قرارداد است.

شهرداری به‌عنوان یک رکن اساسی باید در حوزه استیجاری به کمک مردم بیاید و خانه‌های استیجاری را با مالکیت شهرداری در اختیار شهروندان قرار دهد. شهردار تهران افزود: علاوه بر این نوسازی کل شهر بر مبنای توسعه ایستگاه‌ها و امکانات حمل‌ونقل عمومی از دیگر اهداف است تا شهر را بر یک مدار دیگر در آینده ۱۰ ساله بسازیم. اگر از هوای ناپاک و ترافیک گله می‌کنیم، راه‌حل این مشکل، سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل عمومی است. وی اضافه کرد: در هفته پیش ‌رو ۳۹۰هزار میلیارد تومان پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری را در معرض دید خواهیم گذاشت و همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و سایر بخش‌ها برای مشارکت در جهت ساخت تهران را طلب خواهیم کرد. زاکانی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساختی امسال ساخت ۳بزرگراه و یک مجموعه آزادراهی شروع خواهد شد، بیان کرد: مجموعه یادگار امام (ره) و بعد از آن، بروجردی تا جاده ساوه در غرب تهران، تونل شهید متوسلیان که هفته پیش مجوز آن برای شروع از شورای ترافیک تهران صادر شده، از انتهای شهید صیاد تا آزادگان و آزادراه شهید شوشتری از ادامه رستگار تا یاسینی که پروژه شهید شوشتری، 5.5درصد از بار ترافیکی شرق تهران و 1.5درصد از بار ترافیکی کل تهران را کاهش می‌دهد. شهردار تهران یادآور شد: علاوه بر این، از اواخر سال گذشته، اصلاح هندسی ۹۸ تقاطع بزرگراهی را در دستور کار قرار دادیم که طی 3سال ۷۸۰کیلومتر راه درون‌شهری را برای مردم نزدیک‌تر کنیم.

3تقاطع تاکنون افتتاح شده، امسال حدود ۲۰ تقاطع تکمیل و سال آینده ۴۵ تقاطع و سال سوم همه این ۹۸ تقاطع‌ها در خدمت مردم خواهند بود تا مردم از آسایش و رفاه عمومی در همه نقاط تهران برخوردار باشند. شهردار تهران با بیان اینکه در بخش‌های مختلف کارهای بزرگی شروع شده، گفت: در بحث مفاسد اجتماعی طرح ۶ماهه جمع‌آوری معتادان متجاهر را با همکاری نهادهای مختلف شروع کردیم و در ۶ماهه دوم پرونده این موضوع بسته می‌شود؛ بعد از آن سراغ حل مشکل کودکان کار و متکدیان خواهیم رفت. زاکانی افزود: در بخش‌هایی مانند پسماند و توسعه خدمات در میادین میوه و تره‌بار اقداماتی صورت گرفته است؛ تعداد میادین میوه و تره‌بار در ابتدا ۲۶۰میدان بود که سال گذشته به ۳۰۰مورد رسیده و امسال به ۴۰۰ و سال آینده به ۵۰۰ میدان خواهیم رسید؛ علاوه بر این، توسعه فروشگاه‌های شهروند در محلات را نیز دنبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه سال گذشته ظرف 3ماه ۱۲۵۰هکتار در ۱۰نقطه پیرامون شهر فضای سبز را افزایش دادیم، گفت: امسال توسعه ۱۵۰۰هکتار را در دستور کار قرار دادیم و علاوه بر آن پارک‌های موضوعی و موضعی و کلان‌پارک‌ها را نیز توسعه می‌دهیم.



مکث
شهردار تهران اعلام کرد:

  امسال تلاش می‌شود از طریق نوسازی و بازسازی ۲۲۵۰ اتوبوسی که در ابتدای این دوره مدیریت تحویل داده شد با اضافه کردن ۳۳۵۰ اتوبوس دیگر به افزایش ۱۵۰ درصدی برسد.
  تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو راه‌اندازی خواهد شد.
  راه ۲۰ ساله‌ای که در سند حمل‌ونقل تهران برای مترو دیده شده بود در ۵ سال با تکمیل ۱۱خط و ۳۲۵ ایستگاه به سرانجام می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید