• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164862
+
-

گرینویچ/سالاد روسی، نشست ضد‌روسی


مادرید: سران 30کشور عضو ناتو در حالی برای محکوم کردم اقدامات اخیر روسیه گرد هم آمده بودند که نخستین انتخاب آنها در منوی غذا سالاد روسی بود، موضوعی که توجه بسیاری را به‌خود جلب کرد. این سالاد معروف پرکالری (شبیه سالاد اولویه) که سیب‌زمینی، نخودفرنگی، هویج و سس مایونز محتویات آن را تشکیل می‌دهند در منوی این رستوران ۸یورو قیمت دارد. به گزارش رویترز، تمامی ظرف‌های این سالاد که نامش پیش‌ترهم برای  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا سؤال‌برانگیز شده بود طبق گزارش‌ها در همان ساعات اولیه فروخته شد. البته «ظرافت دیپلماتیک» بیشتری در کاخ سانتا کروز مادرید در پذیرایی از وزرای دفاع و خارجه و مهمانان عالی‌رتبه درنظر گرفته شد. برای نمونه، خوزه آندرس، سرآشپز معروف اسپانیایی در این مراسم «گالا» به «تاپاس» سنتی کوفته گوجه‌فرنگی هم اضافه کرد و اسم آن را گذاشت «سالاد اوکراینی».

2035؛پایان درون‌سوز‌ها

 رم: کشورهای عضو اتحادیه اروپا طرحی را به تصویب رساندند که به موجب آن، تا سال ۲۰۳۵ دیگر شاهد تولید و انتشار گاز دی‌اکسید کربن از خودروهای تولیدی جدید نخواهیم بود. فرا رسیدن این سال عملا نقطه پایانی بر عمر موتورهای درون‌سوز خواهد بود. وزرای محیط‌زیست کشورهای عضو اتحادیه اروپا این طرح را زمانی توانستند به تصویب برسانند که ایتالیا به‌عنوان تولیدکننده خودروهای فراری و لامبورگینی بالاخره به این طرح رضایت داد. از این پس تولیدکنندگان خودروهای سوخت فسیلی می‌بایست به سمت تولید خودروهای الکترونیکی گام بردارند. هرچند با اضافه شدن یک بند قانونی، برخی خودروسازی‌های لوکس که کمتر از ۱۰هزار خودرو در سال تولید می‌کنند ازجمله خودروسازی لامبورگینی، فراری می‌توانند از معافیت پنج ساله در انتشار گاز دی اکسید کربن برخوردار باشند.

جابه‌جایی میلیون‌ساله تاریخ‌بشر
 
کیپ‌تاون: مطالعات جدید نشان می‌دهد قدمت بشر بسیار بیشتر از میزانی است که تاکنون تصور می‌شده است. تحقیقات اخیر روی قدیمی‌ترین فسیل‌‌های برجا مانده از نسل بشر که در آفریقای جنوبی کشف شده، نشان می‌دهد که انسان دست‌کم یک میلیون سال زودتر از تصور کنونی، در کره‌خاکی حضورداشته است و بنابراین احتمال درستی این نظریه که منشا اولیه بشر از آفریقا باشد، تقویت شده است. این خط زمانی جدید که می‌تواند تأثیر بسزایی بر مطالعات دیرینه‌شناسی داشته باشد نشان‌دهنده آن است که گروهی از انسان‌های اولیه حدود 3.4تا3.7 میلیون سال پیش وجود داشته‌اند. در این پژوهش باقی‌مانده فسیل‌های گروهی از اجداد اولیه بشر ازجمله فسیل‌های خانم پِلِس (Mrs Ples) که از آن به‌عنوان کامل‌ترین جمجمه بشر نام برده می‌شود که تاکنون در جنوب آفریقا پیدا شده، مورد مطالعه دقیق قرار گرفته‌اند. مسئله‌ای که می‌تواند دال بر هم‌عصر بودن این زن غارنشین با لوسی (Lucy) معروف باشد. لوسی (جنوبی‌کپی عفاری) عبارتی است برای اشاره به مجموعه‌ای شامل چند صد قطعه استخوان فسیل که ۴۰درصد از اسکلت یک انسان‌تبار مؤنث از نوع جنوبی‌کپی عفاری را تشکیل می‌دهد و قدمت آن بیش از 3.2میلیون سال تخمین زده شده ‌است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید