• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16305
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nzXW
+
-

قیمت‌گذاری‌ شیرینی آزاد شد

همزمان با شروع ماه رمضان با افزایش 10 درصدی قیمت شیرینی و کلوچه روبه‌رو خواهیم بود

فائزه تقیلو| زنجان - خبرنگار:

روزهای گرم سال در حالی از راه می‌رسد که ماه پر برکت رمضان نیز همزمان با این فصل مهمان خانه‌ها می‌شود، به همین دلیل استقبال از بستنی و آبمیوه به همراه زولبیا و بامیه هم بیشتر می شود. همه این اتفاقات در حالی رخ خواهد داد که در ماه‌های اخیر شاهد نوسان قیمت در بسیاری از اقلام خوراکی شده‌ایم. صاحبان اصناف علت این رخداد را بالا رفتن قیمت دلار اعلام می‌کنند و معتقدند که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود به طور حتم اجناسشان را گران‌تر خواهند فروخت، چرا که چاره‌ای جز این ندارند. به گفته رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه‌فروشان، همزمان با شروع ماه رمضان در سال جاری پیش بینی می‌شود با افزایش 10 درصدی قیمت شیرینی و کلوچه روبه رو خواهیم بود و این در حالی است که قیمت مواد اولیه نیز افزایش داشته است.  «رسول محمدی» در گفت‌وگو با همشهری در مورد قیمت مواد اولیه می‌گوید: مواد اولیه خارجی مانند کاکائو، نارگیل، وانیل  وکنجد افزایش 20 تا 25 درصدی داشته است.

وی با اشاره به این مطلب که سایر مواد اولیه مانند شکر و تخم مرغ نیز با افزایش 20 تا 40 درصدی روبه‌رو بوده است، ادامه می‌دهد: با وضعیت پیش آمده افزایش قیمت شیرینی و زولبیا و بامیه نباید دور از انتظار باشد.
وی در ادامه به ارائه راه‌حلی برای افزایش پیدا نکردن قیمت‌ها در این صنف تاکید می‌کند و می‌گوید: ناگفته نماندکه در خصوص افزایش نیافتن قیمت‌ها مکاتبات و رایزنی‌هایی با سازمان صنعت و معدن و تجارت انجام گرفته که در صورت اختصاص یارانه به این مواد شاهد افزایش قیمت شیرینی و بستنی و آبمیوه نخواهیم بود.


کیفیت و رقابت

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه‌فروشان  ادامه می‌دهد: برای داشتن مشتری و فروش بالا نیاز است قنادان کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند، چرا که اکنون  با وجود 2  فاکتور کیفیت و رقابت دیگر قیمت‌گذاری اصناف از درجه اعتبار ساقط است.  محمدی در مورد افزایش قیمت آبمیوه و بستنی اظهار می‌کند: در این خصوص هیچ گونه افزایشی را نداشته و نرخ گذاری جدیدی صورت نگرفته است.

وی زنجان را یکی از استان‌های دارای قیمت های پایین در کشور اعلام می‌کند و می‌افزاید: پایین بودن قیمت‌ها بیشتر به دلیل قدرت پایین خرید مردم است.در  زنجان قیمت بستنی پایین است و با وجود این‌که قیمت مواد اولیه  20درصد گران‌تر از شهر های دیگر تامین می شود  هنگام  عرضه  به  مشتری نیز 20درصد ارزان‌تر از سایر شهرستان‌ها ارائه می‌شود. محمدی در باره این که در خصوص رعایت بهداشت نظارت و رسیدگی انجام می‌گیرد؟ اظهار می‌کند: هر منطقه بازرس جداگانه‌ای دارد که کار نظارت و رسیدگی به 120صنف را بر عهده دارند و هر 2 ماه یک بار بازرسی ها انجام می‌شود؛ با این وجود در صورت مشاهده هر گونه تخلف نتیجه را رسیدگی کرده و گزارش می‌کنند. وی اظهار می‌کند: از نظرکیفیت نان،  زولبیا و بامیه شهرستان زنجان نسبت به سایر شهرستان‌ها بالا بوده و پخت این محصول درخود شهرستان انجام شده، در واقع می‌توان گفت این محصولات بومی این استان است.

محمدی در خصوص انواع مختلف شیرینی اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت یک کیلو  شیرینی تر ساده در زنجان 16 هزار تومان، شیرینی خشک 12  هزار تومان و کیک یزدی 9000تومان اعلام شده که با انواع تزئینات و مواد به کار رفته مانند پسته و گردو قیمت‌ها متفاوت است و بستگی به قیمت‌گذاری قنادان دارد. رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه‌فروشان  تعداد اعضای اتحادیه را 300 نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: از این تعداد 120 نفردارای مجوز قنادی هستند. وی سپس به تعداد رسته‌های این صنف اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: 18 رسته در این صنف از جمله(قنادان ،آبمیوه فروشان، بستنی و لواشک، کیک و کلوچه‌، نوشابه‌، سبزی خردکن‌ها، نان بستنی و...)فعالیت می‌کنند.


 مشکل اساسی

مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز با بیان این‌که نداشتن مجوز فعالیت در برخی از مراکز تولید بستنی‌های سنتی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که باید رسیدگی شود. به گفته «بهروز علوی» باید بستنی که در مراکز مجوزدار تولید می‌شود در همان محل نیز به فروش برسد و محل تولید و پخش بستنی‌های سنتی جدا از هم نباشد. با توجه به گرمای هوا و افزایش مصرف بستنی و آبمیوه، توصیه می‌شود مردم برای حفظ سلامت خود از فروشندگان دوره‌گرد و دکه‌های موجود در شهر و مسیرهای بین‌راهی که سلامت فروشنده و محصولات آن مشخص نبوده بستنی سنتی خریداری نکنند و یا درحدامکان بستنی‌های پاستوریزه را خریداری کنند. 
گروه بهداشت استان در نظر دارد طرح کنترل نظارتی در مراکز تهیه و تولید و عرضه بستنی‌های سنتی در استان را اجرا کند، یعنی بستنی‌های سنتی که خارج از استان تولید می‌شوند و یا اتیکت‌های تقلبی دارند از ورود به استان جلوگیری شود و سوپرمارکت‌ها فقط مجاز به فروش بستنی ‌‌پاستوریزه باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید