• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16301
+
-

تئاتردر انتظارتماشاچی

کارگردان تئاتر: شهرداری، صداوسیما و اداره ارشاد باید با کمک هم و با تبلیغات مناسب به رونق تئاتر کمک کنند

تئاتر
تئاتردر انتظارتماشاچی




سودابه حسینی | سنندج-خبرنگار :

تئاتر در استان به دلیل برگزاری جشنواره‌های مختلف مورد توجه گروه‎های هنری و کارگردانان کردستانی است، اما به جز ایام برگزاری جشنواره‌ها و در روزهای عادی سال کردستانی‌ها به تئاتر توجه چندانی نمی‌کنند و این هنر کم‌مخاطب است. «سید فریدون احمدی» (متولد ۱۳۵۹ سنندج) کارگردان و طراح عرصه تئاتر سنندج درباره این موضوع می‎گوید: «تئاتر زمانی زنده می‎ماند که تماشاچی داشته باشد، زیرا تئاتر آیینی‎ترین هنر جهان است و از زمان پیدایش دستمایه نمایش آیین‎ها و سنت‎های مردمی بوده است که آن را بازی و تماشا می‎کردند.» گفت‌وگوی همشهری را با این هنرمند و کارگردان تئاتر می‎خوانید.  

 از شروع فعالیت تئاتری‌تان بگویید.

از دوران بچگی علاقه زیادی به تئاتر و سینما داشتم. در زمان کودکی که با خانواده مجبور بودیم در روستا زندگی کنیم، در یک گاراژ با دوستان و فامیل تئاتر اجرا می‌کردیم. ما زمان اجرای تئاتر را روی یک کاغذ چاپ می‎کردیم و در روستا به دیوارها نصب می‌کردیم و حتی فروش بلیت و تماشاچی هم داشتیم. بعدها بیشتر در زمینه تئاتر خیابانی عروسکی و آیین‎ها فعالیت کردم. البته پیش می‌آمد که در یک سال ۵ کار صحنه‎‌ای هم داشته باشم. از طرفی حسابدار نیروگاه ترکیبی سنندج هستم و بعضی از روزها تا ساعت ۷عصر کار می‌کنم. برای همین همه به من می‎گویند که چطور با این همه خستگی باز‌هم سر تمرین می‌روم. من هم در جواب می‎گویم که چون عاشق کارم هستم. 

این روزها تئاتر سنندج با نبود تماشاچی مواجه است. برای داشتن مخاطب و تماشاچی چه راهکارهایی پیشنهاد می‎کنید؟

اول باید بدانیم مخاطب چه می‎خواهد. تئاتر باید دغدغه‎های اجتماع را بگوید. تئاتر باید برای کودکان بیشتر جنبه آموزشی داشته باشد و برای بزرگسالان نیز موضوعات اجتماعی را حتی گاهی با طنز دنبال کند. احساس می‎کنم انتخاب یک نمایش به‎روز و به‎دردبخور برای مردم مشکل اول کار است. تنها چیزی که می‎توانم بگویم این است که در سنندج تماشاچی با تئاتر قهر کرده و بیگانه شده است. ما ادعا داریم تئاتر کار می‎کنیم، ولی هنوز نمی‎دانیم مردم چه چیزی می‎خواهند و خواهان چه چیزی هستند. در حال حاضر تنها محلی که برای اجرا داریم مجتمع فجر است که مردم امکان دسترسی به آن را ندارند، چون خیلی دور است و رفتن به آنجا برای هنرمندان و مردم مشکل است. زمانی من اجرایی داشتم و دوستان و آشنایانم را دعوت کردم، اما به‎خاطر دوری مکان و سالن نتوانستند بیایند. 

چرا تئاتر بی‌تماشاچی است؟

تئاتر بی‌تماشاچی نیست. دوستانی داشته‌ایم که جدا از کیفیت کار و توانایی کار در سینما، اجراهایی با کمترین تبلیغات داشته‌اند که هنگام اجرای آنها سالن هم پر بوده است. اما به طور کلی حضور رسانه‎ها در این موضوع برای بررسی و اطلاع‎رسانی و گذاشتن میزگرد ضروری است. زمان اجرای یک نمایش اگر تیزری در چند نوبت در تلویزیون پخش و اطلاع‎رسانی به‌موقع ‎شود، حتما مخاطب بیشتری خواهد داشت. شاید یک دلیل این که تماشاچی تئاتر ما کم است، بی‌اطلاعی مردم از اجرای تئاترهاست. تئاتر یک نهاد آموزشی است. اگر آموزش و پرورش در برنامه بازدیدهای خود از مکان‌های مختلف، دانش‌آموزان را برای دیدن فیلمی به سینما ببرد و برای تئاتر هم همین برنامه‎ریزی را داشته باشد، حتما فرهنگسازی از پایه انجام می‌شود. باید سعی کنیم خواسته‎های مردم را برآورده کنیم و ببینیم بیشترین دغدغه‎های فکری مردم چیست که از آن بگوییم و آن را نشان دهیم. تا زمانی که مردم احساس نکنند دغدغه‎هایشان در تئاتر مطرح می‌شود، تماشاچی کم داریم.

 برای رفع مشکلات هنرمندان تئاتر کردستان چه حمایت‎هایی لازم است؟

اداره ارشاد اسلامی یکی از متولیان اصلی در این زمینه است که حمایت از هنرمندان و تسهیل فعالیت آنان در هر رشته هنری از جمله تئاتر را بر عهده دارد. مسئولان ارشاد چه در زمینه مکان تمرین و چه اجراهای شهرستانی و حتی اطلاع‎رسانی درست درباره این اجراها می‎توانند به گروه‎های نمایشی کمک کنند. شهرداری‎ها هم می‎توانند در زمینه تبلیغات محیطی کمک کنند. صداوسیمای مرکز کردستان نیز می‎تواند اسپانسر تبلیغات یک نمایش باشد، ولی در مرکز استان این‎گونه نیست. مدتی پیش در جلسه‎ای که در استانداری برگزار شد، بین شهرداری، صداوسیما و اداره ارشاد تفاهم‎نامه‎ای امضا شد، ولی بازخوردش را تا امروز ندیدیم. قرار بود برای اجراهای تئاتری تیزر و از طرف شهرداری بنرهای رایگان و تبلیغات محیطی پخش شود. برای نمونه برای 4 بنر اجرای نمایشم شخصا یک هفته دوندگی کردم تا موفق شدم و بالاخره این 4 بنر را برای یک هفته نصب کردند. 

شما به تازگی اجرای نمایش طنز «شب به خیر آقای سرباز» را داشتید. برنامه گروه برای اجراهای بعدی چیست؟

گروه ما به‎نام گروه «تئاتر مدرن» با ۵۰ نفر عضو ثبت شده است. این گروه در سال جاری کارهایی برای تولید و اجرای صحنه‎ای و نیز تئاتر عروسکی دارد. به جز خودم، کارگردان‌هایی مثل آقایان ترقی، قبادی و نقشبندی برنامه‎ریزی کرده‌اند. ما کارهایی را برای چندین جشنواره مانند تئاتر خیابانی مریوان و تئاتر تیررنگ کشوری ساری -که حوزه هنری مازندران آن را در دست اجرا دارد- و همچنین تئاتر شهروند سقز و جشنواره تئاتر عروسکی رضوی برنامه داریم و گروهمان سال پرکاری را خواهد داشت. 



یک تجربه شیرین

«سید فریدون احمدی » کارگردان تئاتر درباره محور فعالیت‌های تئاتری خود می‌گوید: من تجربه‎ای شیرین در کار طنز داشتم و از طنز خیلی لذت بردم. جشنواره طنز در دیواندره برگزار شد و دوستان پیشنهاد کردند که کاری را شروع کنیم. هرچند هدف ما اجرای عمومی بود، اما به جشنواره هم رفتیم و اجرای خیلی موفقی در چهارمین جشنواره طنز دیواندره داشتیم که بازخورد آن انگیزه مضاعفی به من داد. برای همین فعلا روی تئاتر طنز تمرکز دارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :