• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16294
+
-

آداب حضور در ضیافت الهی

حجت‌الاسلام حسن عرفان|‌ استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

 
در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان قرار داریم که حضرت رسول(ص) درباره آن فرموده‌اند: شما به مهمانی خداوند در این ماه دعوت شده‌اید. موضوع مهم در مهمانی، رعایت ادب خاص آن است و این که مهمان خوبی برای میزبان باشیم؛ به ویژه آن که میزبان، خالق متعال است و ما بنده‌ایم. در مورد ادب، مهم‌ترین مساله، لزوم حفظ طهارت و پاکی است. اگر این طهارت به طور کامل وجود ندارد، باید زمینه‌های رفع آلودگی را در خود به وجود آوریم. گاهی منظور از طهارت، طهارت ظاهری است؛ اما گاه نیز منظور طهارت باطنی و قلبی است که خیلی مهم‌تر از طهارت ظاهری است. منظور از طهارت قلبی این است که در درجه اول دل را از غبار نفسانی و کینه و کدورت بزداییم.

مرحوم آیت‌الله میرزا جوادآقا ملکی‌تبریزی در بیانی تمثیلی می‌فرمود: «اگر ذره‌ای نجاست به لباس شما باشد، نمازتان باطل است؛ بنابراین اگر طهارت دل نداشته باشید، چگونه ممکن است نماز شما قبول باشد؟» 

همه عارفان و بزرگان در مسیر تربیت انسانی، به طهارت باطنی و قلبی بسیار تاکیدکرده‌اند و تحقق این مهم را راز سالک شدن دانسته‌اند. اساساً ریشه و علت برخی درجا زدن‌ها در بعضی انسان‌ها از بعد معنوی و ایمانی، به دلیل کینه و کدورت است؛ بنابراین تا به سمت کینه‌زدایی و زدودن کدورت‌ها نرویم، به آن مقام‌های عالی دست پیدا نمی‌کنیم.    

از شرط‌های مهم در ادای مهمانی ماه خدا این است که روزه‌دار هر چه بیشتر و بهتر، عمل خود را برای رضای پروردگار خالص کند. تا این خلوص نیت و صفای باطن حاصل نشود، نمی‌توانیم حقیقت معنا و مفهوم ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان را درک کنیم. موضوع مهم دیگر در این مورد تلاش در مسیر طهارت مالی است و این که انسان قبل از ورود به ماه رمضان، اگر دینی بر گردن دارد به خصوص دیون مالی آن‌ها را ادا کند. در واقع برای بهره‌مندی مطلوب از فیض ماه مبارک رمضان هم باید به حق‌الله و اجرای عبادت و پرداخت خمس و زکات و غیره توجه کرد و هم به حق‌الناس توجه جدی داشت. 

ادای حقوق مردم بسیار مهم است و از جمله شرط‌های سیر و سلوک به سمت خدا، این موضوع است. در جامعه اگر به کسی بدهکاریم یا ناراحتی و کدورتی میان ما و دیگران رخ داده است باید در صدد جبران برآییم.    

از آداب مهم مهمانی در ماه خدا این است که از مردم، حلالیت بطلبیم. چه بسا در طول سال کسانی به دلیل گفتار یا رفتار ما، آزرده‌خاطر باشند یا به حیثیت و شأن و منزلت آن‌ها لطمه وارد شده باشد که با حلالیت‌طلبی، زمینه‌ای فراهم می‌شود که ما در مسیر پرواز معنوی در ماه رمضان موفقیت بیشتری کسب کنیم و بهتر بتوانیم از این فرصت کم‌نظیر در این ماه برای این منظور بهره ببریم.   به هر حال رمضان، بهار قرآن و مناجات است و چه سعادتمند کسی که در این ماه از فیض عظیم تلاوت قرآن و تدبر در آیات نورانی آن و مناجات و شب زنده‌داری با خدا غافل نشود و این حالت زیبا را در دیگر ماه‌های سال در وجود خود زنده و فعال نگاه دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید