• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 خرداد 1401
کد مطلب : 162221
+
-

جای پارک خودرو بیشتر می شود

تا پایان سال پارکینگ‌های مسقف و مکانیزه با ظرفیت بیش از هزار جای پارک و 90هزار فضای پارک حاشیه‌ای هوشمند در تهران ایجاد می‌شود

گزارش
جای پارک خودرو بیشتر می شود

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

جای پارک در تهران کیمیاست و مدیریت شهری برای جبران بخشی از این کمبود شهری، پروژه ایجاد فضاهای پارک حاشیه‌ای جدید و ساخت پارکینگ‌های مسقف را شروع کرده است؛ به‌گونه‌ای که طبق برنامه تا پایان سال، پارکینگ‌های مسقف با ظرفیت مجموع هزار جای پارک و 90هزار فضای پارک حاشیه‌ای جدید به شهر اضافه می‌شوند. البته از ابتدای سال تاکنون 30هزار جای پارک حاشیه‌ای در چند منطقه تهران ایجاد شده است.
به گزارش همشهری، این روزها دیگر تنها در خیابان‌هایی که ساختمان‌هایی با کارکرد اداری و خدماتی دارند، دنبال جای پارک گشتن یک معضل نیست، بلکه در اغلب کوچه‌ها و خیابان‌ها این مشکل وجود دارد. البته اینکه تا حد امکان نباید از خودروی شخصی استفاده کرد و با وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر جابه‌جا شد، به نوبه‌خود اهمیت فراوانی دارد، اما تامین جای پارک و هوشمندسازی این نیاز شهری هم کم‌اهمیت نیست. با وجود این، به قول دوستی طی یک‌دهه اخیر وضعیت به‌گونه‌ای پیش رفته که جای پارک را نباید پیدا کرد، بلکه باید شکار کرد! برای همین است که بعضی وقت‌ها نزاع و درگیری  سر یک‌گُله جای پارک رخ می‌دهد. بنابراین یکی از اولویت‌های مدیریت جدید شهر تهران سر و سامان دادن به وضعیت آشفته پارکینگ‌ها و محل پارک خودروهاست؛ چنان‌که از سال گذشته با شعار «نهضت پارکینگ‌سازی»، ساخت و توسعه پارکینگ‌های محله‌ای و عمومی و مدیریت پارک حاشیه‌ای در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و از قرار معلوم، بخشی از پارکینگ‌ها به‌زودی آماده استفاده خواهند شد.
در همین راستا محمدرضا شیخ‌بهایی، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از احداث بیش از هزار فضای پارک جدید به ظرفیت پارکینگ‌های پایتخت خبر داده و به همشهری می‌گوید: «مطابق قولی که داده بودیم مناقصه پارکینگ عمومی منطقه 20با ظرفیت 400پارکینگ، سال گذشته برگزار شد و هم‌اکنون پیمانکار در آنجا فعال شده و عملیات اجرایی این پروژه درحال انجام است. همچنین نقشه‌ها و اسناد مناقصه 2پارکینگ دیگر هم تکمیل شده و آماده برگزاری مناقصه است. یکی از این پارکینگ‌ها در محدوده منطقه 18واقع در میدان شهید باقری قرار دارد و دیگری هم در محدوده منطقه 16و جنب بوستان بعثت واقع شده است که ان‌شاءالله تا پایان خرداد یا نهایتا اواسط تیر‌ماه مناقصه مربوط به آنها برگزار خواهد شد. جانمایی پارکینگ‌های مکانیزه مناطق 4و 15نیز در حال انجام است.»
او اضافه می‌کند: «رویکرد ما این است که پارکینگ‌های مکانیزه فضاهای خصوصی شهرداری تهران که بلااستفاده هستند، پس از اورهال برای استفاده شهروندان در فضاهای عمومی مورد استفاده قرار بگیرند. عملیات اجرایی پارکینگ‌های جدید دیگری که قرارداد احداث آنها بسته می‌شود بین 2تا 2سال و نیم زمان می‌برد. خروجی کوتاه‌مدت در سال‌جاری بیشتر در پارکینگ‌های مکانیزه و پارکینگ‌های روتاری (اسمارت پارکینگ یا هوشمند‌سازی‌ فضاهای پارک خودرو) خواهد بود، اما برای اینکه بتوانیم در سال 1401فضای پارک بیشتری تامین و در سطح شهر تزریق کنیم، 2تفاهمنامه با حوزه فنی و عمرانی بسته شده که یکی از آنها پارکینگ امیرکبیر در محدوده خیابان هفده شهریور، روی تونل امیرکبیر است. درواقع حوزه حمل‌ونقل و ترافیک به این پروژه ورود و طی تفاهمنامه‌ای منابع مالی موردنیاز آن را تامین کرده است. همکاران ما در معاونت فنی و عمرانی این پروژه را پیش می‌برند و ان‌شاء‌الله تا 2ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.» اینطور که شیخ‌بهایی اعلام می‌کند امیرکبیر ظرفیتی حدود 550فضای پارک دارد. او می‌گوید: «پارکینگ دیگری هم در محدوده منطقه 15و خیابان ذوالفقاری در محله مینایی داریم. برای این پارکینگ حدود 40میلیارد تومان تامین اعتبار شده و تفاهمنامه‌ای سه‌جانبه بین سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و سازمان نوسازی و حوزه فنی و عمران به‌عنوان مجری منعقد شده است. پیمانکار معاونت فنی و عمران در این پروژه مشغول به‌کار است و پیش‌بینی و انتظار این است که تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.»

شناسایی زمین‌هایی در مناطق یک، 5، 6، 8، 9و 18
شناسایی زمین‌های کوچک و مناسب در چند منطقه تهران برای تبدیل آنها به پارکینگ‌های محله‌های شهر نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد تا در این اراضی، پارکینگ‌های مکانیزه زیرسطحی احداث شود؛ به همین منظور در سطح مناطق یک، 5، 6، 8، 9و 18تعدادی زمین مشخص شده که اکنون عارضه‌سنجی‌های ترافیکی مربوط به آنها در حال انجام است. شیخ‌بهایی در این رابطه می‌گوید: «اگر کار عارضه‌سنجی نهایی شود، با توجه به اینکه پروژه‌های زودبازدهی به‌حساب می‌آیند، می‌توانیم پارکینگ‌های بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌ها به شهر تزریق کنیم. به اینها باید بحث ساماندهی پارک حاشیه‌ای را هم اضافه کرد که توسط همکاران ما در معاونت بهره‌برداری حمل‌ونقل و ترافیک انجام می‌شود.»

مکث
30هزار ظرفیت جای پارکینگ مسقف و مکانیزه تا پایان دوره

  30هزار پارکینگ مسقف و مکانیزه تا پایان این دوره از مدیریت شهری (سال1404) ایجاد می‌شود. برای تحقق این اقدام، باید سالانه 1500میلیارد تومان از محل درآمد کسر از پارکینگ محقق‌شده، به‌صورت مستمر و مستقیم به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تعلق گیرد. شرط دیگر تامین زمین مناسب از سوی شهرداری‌های مناطق 22گانه است.
  90هزار جای پارک حاشیه‌ای جدید تا پایان سال در پایتخت ایجاد می‌شود.
  30هزار فضای پارک هوشمند امسال در مناطق 2و 6و 7راه‌اندازی شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید