• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 11 خرداد 1401
کد مطلب : 162203
+
-

زیر حلقه/معیار انتخاب چیست؟

افشین رضاپور- کارشناس بسکتبال

معیار انتخاب چیست؟

فدراسیون بسکتبال 31بازیکن را به اردوی تیم 3نفره زنان دعوت کرد تا تمرینات خود را برای کاپ آسیا که تیرماه برگزار می‌شود، آغاز کنند. در فهرست اعلامی فدراسیون نام مربیان نیامده اما گفته شده است الهه دارستانی و فرانک طیاری جایگزین نیکا بیک‌لیک‌لی شده‌اند. معیار انتخاب‌ چیست؟ رنک بازیکن و پروفایل فیبا یا ایونت‌هایی که در آن شرکت کرده است؟ براساس بررسی‌های صورت‌گرفته برخی نفرات اصلا پروفایلی ندارند و این به منزله فعالیت نکردن آنان در 3×3است، درحالی‌که بازیکنان فعال در این فهرست نادیده گرفته شده‌اند. نام آنا بهشتیان بازیکن اوکراینی-ایرانی بهمن هم در این لیست هست اما آنا چند ماهی است در فرانسه زندگی می‌کند.

بدون بازی تدارکاتی
اردوهای تیم‌های ملی بسکتبال در رده‌های مختلف در جریان است. نوجوانان، جوانان، بزرگسالان مردان و زنان. یکی از کارهای خوب، برگزاری اردوهای برخی از تیم‌ها در شهرستان‌هاست چون می‌تواند به‌لحاظ میزبانی و امکانات، استان‌ها را توانمند کند. دختران جوان در کرمان و نوجوانان در بابل اردو دارند. شمالی‌ها با وجود حضور کاله به‌عنوان حمایت‌کننده بزرگ تیم‌های نوجوانان و جوانان طی 8سال گذشته تجربیات خوبی دارند. با وجود این بیشتر برنامه‌های رده‌های سنی به‌صورت اردویی و اگر مسابقه‌ای هم بوده درون‌اردویی و دوستانه است درحالی‌که تیم‌های ما به بازی‌های تدارکاتی نیاز دارند. تیم زیر 16ساله‌ها تا 10روز دیگر راهی مسابقه‌های نوجوانان آسیا می‌شود اما بدون بازی تدارکاتی و محک درست و محکم نفرات.

ایران نوین عاقبت بخیر می‌شود؟
«ایران نوین» شکل تازه‌ای از محتوای قدیمی تیم‌های سایه است با مفهوم تیم بسکتبال «ایران ب». این تیم‌ها دست‌کم در یک دهه گذشته عاقبت بخیری نداشتند و بعد از دو سه بار برپایی اردو فرو ریختند! هم‌اکنون 23نفر به اردوی ایران نوین فراخوانده شده‌اند و محمدرضا اسلامی سرمربی تیم گفته این بار با دفعات قبلی فرق دارد و این تیم را حفظ می‌کنند تا پشتوانه باشد. یکی از موارد مناقشه بین تیم‌های «ب» با تیم‌های جوانان سفرهای تدارکاتی است. با توجه به فرصت‌های اندکی که برای دیدارهای تدارکاتی به‌وجود می‌آید تیم جوانان در اولویت است اما تداخل برنامه‌های این دو تیم در سال‌های گذشته مشکلاتی را برای مسافرت هر یک از آنها ایجاد کرده است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید