• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 2 خرداد 1401
کد مطلب : 161499
+
-

مرکز آمار ایران گزارش داد

تورم دوباره شتاب می‌گیرد؟

مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم نقطه به نقطه برای دومین ماه پیاپی روندی صعودی داشته و به 39.2درصد رسیده که بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه مهرماه سال گذشته به‌عنوان نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم به‌حساب می‌آید.
به‌گزارش همشهری، نرخ تورم نقطه به نقطه از 39.2درصد در مهرماه سال گذشته با یک شیب نزولی به 34.7درصد در پایان سال گذشته رسید اما در 2ماه فروردین و اردیبهشت امسال روندی افزایشی را تجربه کرد.
داده‌های رسمی نشان می‌دهد آهنگ یا سرعت رشد تورم ماهانه هم که از 3.7درصد در مهرماه سال گذشته نزولی شده و حتی به 1.3درصد در پایان سال گذشته رسیده بود، در 2ماه نخست امسال دوباره بیشتر شده و در اردیبهشت‌ماه به 3.5درصد رسیده است. با این حال روند نرخ تورم سالانه که میانگین سطح عمومی قیمت‌ها را در یک بازه 12‌ماهه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، نشان می‌دهد، بیانگر این است که کاهش تورم ادامه دارد و در پایان اردیبهشت نرخ تورم به 38.7درصد رسیده است.

اثر تورمی طرح اصلاح یارانه‌ها 
4 مرکز پژوهشی شامل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، مرکز آمار و مؤسسه پژوهش برنامه‌ریزی اعلام کرده‌اند اثر تورمی طرح اصلاح یارانه‌ها زیر ۱۰درصد خواهد بود. علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی و محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی هم این گزاره را تأیید کرده‌اند. به‌گفته صالح‌آبادی، تورم ایجاد شده بخشی از ناحیه تقاضا و بخشی از ناحیه عرضه است. تورم حاصل از ناحیه عرضه براساس محاسبات انجام شده ۱۰درصد است، البته یارانه حمایتی واریزی تورم ناشی از اصلاح قیمت‌ها را تا حد زیادی جبران می‌کند. از سوی دیگر فرزین، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز، گفت: مطالعه 4مرکز پژوهشی، اثر تورمی طرح اصلاح یارانه‌ها را زیر ۱۰درصد برآورد می‌کند و حتی برخی گفته‌اند 7.8درصد و برخی هم گفته‌اند 8.1درصد.

بلندشدن دود تورم
گزارش مرکز آمار ایران از روند نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه منعکس‌کننده اثر تورمی احتمالی طرح مردمی‌سازی یارانه‌های مدنظر دولت نیست زیرا بازه زمانی محاسبه تورم پایان هر ماه نیست و به این ترتیب انتظار می‌رود شوک نخست اصلاح قیمت‌ها پس از حذف ارز4200  تومانی در گزارش خردادماه مرکز آمار نمایان شود. به‌گفته مرکز آمار، در اردیبهشت امسال خانوارهای کشور به‌طور میانگین 39.3درصد بیشتر از اردیبهشت١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که در مقایسه با ماه قبل 3.7واحد درصد افزایش یافته است. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش 6واحد درصدی به 49.4درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 2.7واحد درصدی به 34درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 39.2درصد است که نسبت به ماه قبل 4.0واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 40.1درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.9واحد درصد افزایش داشته است.

سرعت تورم بیشتر شد
گزارش مرکز آمار نشان از سرعت گرفتن دوباره تورم ماهانه دارد به‌گونه‌ای که نرخ تورم ماهانه اردیبهشت١٤٠١ به 3.5درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 0.2واحد درصد افزایش داشته است. این دومین ماه متوالی از مهرماه سال گذشته است که افزایش هزینه کالا و خدمات مردم بالای 3درصد گران شده است و تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» 3.3درصد و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 3.7درصد بوده است.

تورم سالانه فعلا کاهشی است
داده‌های مرکز آمار بیانگر استمرار روند کاهشی نرخ تورم سالانه است به‌نحوی که میانگین سبد هزینه خانوارهای ایرانی در 12ماه منتهی به اردیبهشت امسال 38.7درصد افزایش یافته که نسبت به فروردین امسال نیم واحد درصد از تورم سالانه کمتر شده، اما پیش‌بینی می‌شود با استمرار روند صعودی نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه، روند کاهشی نرخ تورم سالانه هم دوباره صعودی شود.

تورم قیمت خوراکی‌ها
براساس اعلام مرکز آمار ایران، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به افزایش بهای روغن نباتی جامد و روغن مایع، قند، شکر، نبات، نان باگت، ماکارونی و رشته آش بوده و در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی هم بیشترین تورم ماهانه در کرایه حمل‌ونقل، رشد بهای ساندویچ و غذای رستوران‌ها و همچنین بهداشت و درمان بوده است. افزون بر اینکه دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اردیبهشت‌ماه١٤٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 37.7درصد برای دهک نهم تا 41.2درصد برای دهک اول بوده که بیانگر شکاف 3.5درصدی تورم بین دهک‌های ثروتمند با فقیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید