• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161251
+
-

تکاپوی ضدبرجامی صهیونیست‌ها

مقام‌های رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر رایزنی‌های فشرده‌ای را با طرف‌های اروپایی و آمریکایی، با محوریت موضوع ایران در دستورکار قرار داده‌اند

گزارش
تکاپوی ضدبرجامی صهیونیست‌ها

افزایش امیدواری‌ها در محافل سیاسی – رسانه‌ای برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری‌اسلامی ایران و 1+4، باردیگر صهیونیست‌ها را به تکاپو انداخته و مقام‌های این رژیم در روزهای اخیر رایزنی‌های پیگیرانه‌ای را برای اخلال در روند گفت‌وگوها به‌کار گرفته‌اند.
به‌گزارش همشهری، رژیم صهیونیستی که در روزهای اخیر به‌دلیل به شهادت رساندن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی به‌شدت تحت فشار افکارعمومی جهان قرار دارد، می‌کوشد با پیگیری رویکرد «ایران‌هراسی»، باردیگر رایزنی‌های ضد‌برجامی خود را در کانون توجه محافل سیاسی اروپا و آمریکا قرار دهد و نگاه‌ها را از تحولات سرزمین‌های اشغالی دور کند.
بر همین اساس هم هست که مقام‌های این رژیم در روزهای اخیر رایزنی‌های فشرده‌ای را با طرف‌های اروپایی و آمریکایی، با محوریت موضوع ایران در دستورکار قرار داده‌اند؛ از یک‌سو وزیر جنگ رژیم صهیونیستی راهی واشنگتن شد و از سوی دیگر نخست‌وزیر این رژیم رایزنی با مقام‌های اروپایی را پیگیری می‌کند.
در چنین شرایطی هم بود که کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه از گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که رئیس‌جمهور فرانسه در این گفت‌وگو بر تعهد کشورش برای احیای توافق هسته‌ای‌۲۰۱۵ تأکید کرده‌است. براساس اعلام کاخ الیزه، 2طرف همچنین درباره تقویت روابط دوجانبه و امنیت منطقه با محوریت ایران بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

سلاح فرسوده «ایران‌هراسی»
ازسوی دیگر وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، به‌تازگی با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی که به واشنگتن سفر کرده، دیدار کرده‌است و 2طرف درباره تعهد دولت آمریکا نسبت به ممانعت از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای گفت‌وگو کرده‌اند. در بیانیه پنتاگون همچنین آمده است، گانتس و آستین درباره آنچه «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه» عنوان شده‌است، گفت‌وگو کرده‌اند؛ «وزیر دفاع آمریکا بر تعهد راسخ این کشور نسبت به امنیت اسرائیل و حفظ آمادگی نظامی اسرائیل تأکید کرد.» رایزنی‌های ضدبرجامی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آمریکا به همین‌جا ختم نشد و گانتس در کاخ‌سفید با جیک سالیوان، مشاور امنیت‌ملی این کشور نیز دیدار و درباره موضوع‌های مختلف رایزنی کرد. گانتس در اظهاراتی پس از این دیدار، گفت‌وگو با سالیوان را «یک ملاقات فوق‌العاده» ارزیابی کرد که طی آن درباره «حمایت از امنیت اسرائیل»، «راه‌های مقابله با ایران»، «تلاش‌ها برای رفع اختلاف‌های موجود با فلسطینیان» و «حمایت از اوکراین» گفت‌وگو شده‌است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین در روزهای اخیر مدعی شده بود این رژیم مانع از انتقال قابلیت‌های پیشرفته ایران به منطقه خواهد شد و این موضوع را تهدیدی برای تل‌آویو می‌داند. اینها درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری اخیر خود، باردیگر بر همکاری‌های واشنگتن و رژیم صهیونیستی علیه ایران تأکید کرد. ند پرایس در این زمینه گفته بود: «ما به‌طور منظم اطلاعات را با شریکان اسرائیلی‌مان رد و بدل می‌کنیم. در بسیاری از حوزه‌ها دیدگاه مشترکی داریم، ضمن اینکه نفع راهبردی مشترکی هم داریم و آن این است که نمی‌خواهیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

حمایت روسیه از توافق در وین
چنین ادعاهایی درحالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود  ضمن اعلام آمادگی ایران برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین، تأکید کرد که اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق در دسترس خواهد بود.
لاوروف نیز دراین گفت‌وگو بر تداوم حمایت روسیه از حصول توافق و تلاش‌های این کشور برای دستیابی به توافقی عادلانه در راستای تحقق منافع و مطالبات طرف ایرانی تأکید کرد. تقلای ضدبرجامی صهیونیست‌ها در روزهای اخیر درحالی‌است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری اعلام‌ کرد که هیچ نشانه‌ای دال بر عدم‌جدیت لازم از سوی ایران برای ازسرگیری مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید