• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161245
+
-

غافلگیری تام کروز

نگاهی به فیلم‌های روز چهارم جشنواره کن

آرش نهاوندی - مترجم

پس از اعطای غافلگیر‌کننده جایزه افتخاری نخل طلای کن به تام کروز در روز دوم این جشنواره معتبر سینمایی، فیلم‌های «زمان آرماگدون»، «پسری از بهشت»، «برادر و خواهر» و «ائو» در سومین روز از هفتاد و دومین دوره جشنواره کن به‌نمایش درآمدند.
 
زمان آرماگدون – جیمز گری
جیمز گری با فیلم «زمان آرماگدون» برای بار چهارم در جشنواره کن حضور یافته است. او در «زمان آرماگدون» روایت خویش را از دوران کودکی‌اش در محله کوئینز نیویورک همراه با دشواری‌ها و آسودگی‌های زندگی خانوادگی به تصویر کشیده است. به گزارش هالیوود ریپورتر، آنتونی هاپکینز، بازیگر سرشناس بریتانیایی به همراه آن هاتاوی و جرمی استرانگ و 2 بازیگر با‌استعداد جدید در این فیلم بازی کرده‌اند. جیمز گری پس از ساخت فیلم‌های «شهر گمشده زد» و «اد آسترا» برای آمازون، با فیلمی به‌شدت شخصی برای ‌بار چهارم به جشنواره کن بازگشته است. او در این فیلم به بررسی ریشه‌ای سختی‌ها و رویدادهای غیرمنصفانه‌ای که در دوران کودکی‌اش رخ داده و در شکل‌گیری شخصیت امروزی او مؤثر بوده، می‌پردازد. جیمز گری از کارگردانان شناخته‌شده در کن است.
او پیش‌تر با فیلم‌های «محوطه» (2000)، «شب مال ماست» (2007)، «دو عاشق» (2008) و «مهاجر» (2013)، در بخش رقابتی جشنواره کن حضور یافته بود. 
 
پسری از بهشت – طارق صالح
طارق صالح، کارگردان مصری – سوئدی است که در جدید‌ترین فیلم خود «پسری از بهشت» تنش‌های موجود اجتماعی در کشورش مصر را به تصویر کشیده است. به گزارش ورایتی، داستان این فیلم درباره پسر جوانی به نام «آدم» است که در یک دهکده کوچک ماهیگیری زندگی می‌کند، او پیشنهادی را مبنی بر تحصیل در دانشگاه الازهر قاهره دریافت می‌کند، در همین اثنا رئیس دانشگاه فوت می‌کند و تنش شدیدی برای انتخاب رئیس جدید دانشگاه میان روسای مذهبی و آکادمیک دانشگاه الازهر و نخبگان وابسته به قدرت حاکم ایجاد می‌شود. 
طارق صالح این فیلم را به یاد پدربزرگش که زمانی در دانشگاه الازهر تحصیل می‌کرد، ساخته است. طارق صالح که خود مجذوب دانشگاه الازهر است، در این‌باره می‌گوید: بعد از ساخت فیلم «هیلتون نیل» به ساخت فیلمی درباره دانشگاه الازهر فکر می‌کردم. بنابراین تصمیم به ساخت فیلم «پسری از بهشت» گرفتم. این دومین فیلمی است که طارق صالح با درونمایه اجتماعی و سیاسی می‌سازد.
او در فیلم «هیلتون نیل» در 2017 نیز سوءاستفاده سیاسی از قدرت و فساد پلیس در مصر را به تصویر کشیده بود.

برادر و خواهر –  آرنو دپلشن
آرنو دپلشن، از کارگردانان پرسابقه جشنواره کن این بار با فیلم «برادر و خواهر» با نقش‌آفرینی 2ستاره بزرگ فرانسوی ماریون کوتیار، ملویل پوپو در هفتاد و دومین دوره این جشنواره حضور یافته است. 
به گزارش ایندی وایر، آلیس (با بازی کوتیار) و لویی (با بازی پوپو)، در نقش یک خواهر و برادر بازی می‌کنند. آلیس یک بازیگر است و لویی نیز یک معلم و نقاش بود‌ه‌است. در طول 20سال گذشته این دو برادر و خواهر از نظر کلامی هیچ ارتباطی بایکدیگر برقرار نکرده بودند و تنها پس از مرگ والدینشان در جریان یک تصادف ناگزیر می‌شوند که دوباره با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. 
ماریون کوتیار بازیگر اصلی این فیلم در سال‌2021 و در زمان نمایش فیلم افتتاحیه «آنت» در جشنواره کن حضور یافته بود. اما دپلشن که چندمین حضور خود را در کن تجربه می‌کند، این بار بخت خود برای کسب نخل طلا را با فیلم «برادر و خواهر» می‌آزماید.

ائو(Eo) - یرژی اسکولیموسکی
«ائو» یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن به کارگردانی و با فیلمنامه یرژی اسکولیموسکی است. این فیلم ساخته کشورهای لهستان و ایتالیا، دنیای جدید از چشمان یک الاغ را روایت می‌کند، دنیا از نظر یک الاغ می‌تواند مکان بسیار اسرارآمیزی باشد.
 ائو یک الاغ خاکستری با چشمانی غمگین و افسرده است. او در مسیر زندگی خود با آدم‌های خوب و بد زیادی برخورد می‌کند و خوشی‌ها و ناراحتی‌های زیادی را از سر می‌‌گذراند. اما حتی در زمانی که بخت از وی رویگردان می‌شود، او همچنان بی‌گناه است.
 این فیلم در واقع از چشمان ائو، نگاه منحصر‌به‌فردی به زندگی مدرن در اروپای امروزی دارد. اسکولیموسکی در فهرست کنونی کارگردانان بخش رقابتی باسابقه‌ترین کارگردان جشنواره کن است. او در سال1972 با فیلم «شاه، ملکه، رذل» برای نخستین‌بار در جشنواره کن حضور یافت.
او دوباره در سال1978با فیلم «فریاد» به کن بازگشت. یرژی اسکولیموسکی با این فیلم جایزه بزرگ جشنواره کن را از آن خود کرد. 

غافلگیری تام کروز
نمایش فیلم «تاپ‌گان: مارویک» با حضور تام کروز در جشنواره کن 2022 سر‌و‌صدای زیادی بر پا کرده بود، اما تام کروز که در مراسم فرش قرمز کن نیز حضور یافته بود، به جز نمایش سری جدید فیلم «تاپ‌گان: مارویک» انتظار دیگری از هفتاد‌و‌دومین دوره جشنواره کن نداشت، اما اعطای جایزه افتخاری از پیش اعلام‌نشده نخل طلای کن به تام کروز، خود وی، مدعوین و رسانه‌های حاضر در این دوره از جشنواره کن را غافلگیر کرد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید