• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161042
+
-

صادرات نظامی ایران به دوشنبه

کارخانه تو‌لید پهپاد تمام ایرانی «ابابیل‌۲»مهمترین سرمایه‌گذاری نظامی ایران پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی2020 است

دفاعی
صادرات نظامی ایران به دوشنبه



رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان دیروز در جریان سفر به جمهوری تاجیکستان، با رئیس کمیته امنیتی دولتی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد تا همکاری‌های نظامی - امنیتی 2کشور وارد مرحله تازه‌ای شود.به‌گزارش همشهری، افتتاح کارخانه تو‌لید پهپاد تمام ایرانی «ابابیل‌۲» از دیگر برنامه‌های سفر سرلشکر محمدباقری به دوشنبه بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی داشت و گام نوینی در توسعه مناسبات نظامی 2کشور به‌حساب می‌آید.
‌ این کارخانه که با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان و سپهبد شیرعلی میرزا، وزیر دفاع تاجیکستان در دوشنبه، پایتخت این کشور افتتاح شد، نقش قابل‌‌توجهی در تقویت و توسعه همکاری‌های نظامی 2کشور ایفا می‌کند.
سرلشکر باقری در مراسم افتتاح این کارخانه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود و با استفاده از ظرفیت‌‌های داخلی، توانسته در همه ابعاد نظامی و دفاعی، به‌ویژه هواپیما‌های بدون سرنشین رشد قابل‌توجهی داشته باشد، گفت: امروز در جایگاهی هستیم که می‌توانیم علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی، به کشور‌های هم‌پیمان و دوست در جهت افزایش امنیت و صلح پایدار، تجهیزات نظامی صادر کنیم.
رئیس ستاد‌کل نیرو‌های مسلح کشورمان افتتاح تولید کارخانه ابابیل‌2 در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی بین 2کشور دانست و افزود: در آینده شاهد افزایش همکاری‌ها و تعاملات بیشتر از تمام سطوح دفاعی نظامی بین 2کشور ایران و تاجیکستان خواهیم بود.
همچنین در پایان این مراسم، کلید نمادین افتتاح کارخانه و گواهینامه پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اهدا‌ شد.

برگزاری رزمایش‌های مشترک
برگزاری نشست‌تخصصی با هدف بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه و مبارزه با تروریسم در منطقه آسیای مرکزی از دیگر برنامه‌های سفر رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان به تاجیکستان بود که با حضور سرلشکر باقری و سپهبد شیرعلی میرزا، وزیر دفاع این کشور برگزار شد.
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح کشورمان در این نشست بر ضرورت مبارزه با تروریسم، برقراری امنیت در مرزها و همچنین برگزاری رزمایش‌های مشترک و توسعه تجهیزات نظامی 2کشور تأکید شد. بررسی درباره توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با محوریت کشور افغانستان از دیگر موضوع‌هایی بود که در این نشست تخصصی مورد بحث قرار گرفت.
باقری در این زمینه با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح 2کشور باید علاوه بر برقراری امنیت در مرزها، با یکدیگر تعامل و تبادل‌نظر داشته باشند، عنوان کرد: توسعه و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه و همچنین تبادل آموزش و توسعه همکاری نظامی پیرامون مبارزه با تروریسم، باید در اولویت نیروهای مسلح 2 کشور قرار گیرد.
وزیر دفاع تاجیکستان نیز در این دیدار از طرح‌های نیروهای مسلح ایران برای مقابله با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته و مواد‌مخدر با کمک و همکاری 2کشور استقبال کرد و گفت: برگزاری رزمایش‌های مشترک و توسعه تجهیزات نظامی از اولویت‌های نیروهای مسلح کشور تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران‌است.

مکث
ویژگی‌های ابابیل2

پهپاد ابابیل۲ از نخستین دستاوردهای پهپادی جمهوری‌اسلامی ایران به‌حساب می‌آید که ازسوی سازمان صنایع هواپیمایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده و به‌صورت انبوه در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته است. ابابیل2 جزو پهپادهایی با ارتفاع پروازی پایین و مداومت پروازی کوتاه با مأموریت شناسایی و مراقبت هوایی از مواضع دشمن ‌محسوب می‌شود و روش پرتاب آن نیز به شکل پرتاب از روی پرتابگر ریلی Jato، نیوماتیکی و خودرویی است. این پهپاد با مداومت پرواز 5/1ساعته می‌تواند تا ۲۰۰‌کیلومتر، برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰‌کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ابابیل۲ همچنین می‌تواند تا ارتفاع ۱۱هزار پا از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی می‌تواند مساحتی معادل ۷۷۰‌کیلومترمربع را پایش کند. سامانه ناوبری ابابیل۲ GPS/INS است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به‌صورت کنترل از راه دور باشد و هم خودکار که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت. نیروی پیشران این پهپاد از یک موتور پیستونی 2سیلندر تأمین می‌شود که با توان ۲۵اسب‌بخار، مصرف سوختی در حدود ۵لیتر بر ساعت دارد. ابابیل۲ همچنین قابلیت برخاستن از روی شناور و قایق تندرو را نیز دارد که طی سال‌های گذشته قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه با این پهپادها مجهز‌شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید