• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160882
+
-

به ایران آمده‌ام تا کارم دیده شود

وسلین وویوویچ، سرمربی تیم ملی هندبال اطمینان دارد به‌زودی قرارداد 10ما‌هه‌اش با فدراسیون هندبال ایران برای چند سال تمدید خواهد شد

به ایران آمده‌ام تا کارم دیده شود

ترافیک سنگین دیروز در خیابان سئول باعث شد خبرنگاران با تأخیر زیادی به نشست خبری وسلین وویوویچ، سرمربی تیم ملی هندبال برسند اما همین موضوع دلیلی شد تا او از خط قرمزش بگوید؛ سروقت بودن. برای وسلین که از مونته‌نگرو به ایران آمده، کشوری که مساحتش 14کیلومترمربع است و جمعیتش کمتر از یک‌میلیون نفر، شلوغی تهران عجیب است: «هر روز 40دقیقه طول می‌کشد که از هتل المپیک تا سر تمرین برسم اما دیروز یک ساعت و 40دقیقه طول کشید!»‌ این توضیح او در جواب عذرخواهی کسانی بود که دیر رسیده بودند. اما این شلوغی و ترافیک نباید در تیم او تأثیری بگذارد: «منظورم با کسانی که دیر به جلسه رسیدند نیست. در ایران همه دیر سر قرار می‌آیند اما این اتفاق نباید برای بازیکنان بیفتد. از آنها هم می‌خواهم که آن‌تایم باشند.»وسلین کارنامه درخشانی دارد که چهارمی المپیک سیدنی با تیم ملی یوگسلاوی و سومی جهان با تیم ملی اسلوونی مهم‌ترین آنهاست. اما او چرا به ایران آمده است و می‌خواهد با تیمی کار کند که بهترین دستاوردش سومی آسیاست و 2بار سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را گرفته است؟ ایران یک‌بار سال2015به مسابقات قهرمانی جهان رسید که در رده21قرار گرفت و حالا هم سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را برای سال2023به‌دست آورده است. وسلین درباره دلیل آمدنش به ایران گفت: «از وقتی با ایران قرارداد بسته‌ام خیلی می‌پرسند در هندبال همه‌‌چیز را به‌دست آورده‌ای و حالا چرا ایران را انتخاب کرده‌ای. من تا حالا با ایران هیچ بردی به‌دست نیاورده‌ام و این بزرگ‌ترین انگیزه من برای انتخاب این تیم است. من همیشه در انتخاب‌هایم با 2گزینه روبه‌رو هستم؛ تیمی را انتخاب کنم که بردهای زیادی داشته و شانس پیروزی‌اش بالاست یا کنار تیمی باشم که شانس کمتری برای پیروزی دارد. انتخاب من مورد دوم است. در مورد اول، شکست خوردن فاجعه است اما در گزینه دوم رسیدن به پیروزی افتخار بزرگی است و کارت خیلی دیده می‌شود.»
کاری می‌کنم پیشرفت را ببینیدفدراسیونی که مربی سطح بالا استخدام می‌کند، توقع بالایی هم باید داشته باشد. فدراسیون از وسلین چه خواسته‌ای دارد؟ برای فدراسیون مدال گرفتن در بازی‌های آسیایی 2020هانگژو اهمیت ویژه‌ای داشت اما با لغو این بازی‌ها همه برنامه‌ریزی‌ها به هم ریخت. حالا مهم‌ترین کار وسلین آماده کردن تیم برای مسابقات قهرمانی جهان است: «من تنها قولی که از روز اول دادم این بود که همه توانم را بگذارم و با جدیت کارم را انجام بدهم. رزومه‌ام می‌گوید که می‌توانم کارهای مثبتی انجام بدهم. هدف اول حضور در بازی‌‌های هانگژو بود که متأسفانه فعلا برگزار نمی‌شود و بعد از آن جدی‌ترین هدف ما حضور در مسابقات قهرمانی جهان است. تا این مسابقات زمان کافی داریم و من هم برنامه‌هایی طراحی می‌کنم که در این مسابقات نمایش خوبی داشته باشیم و همه پیشرفت تیم را احساس کنند.» قرار بود تیم ملی هندبال در بازی‌های کشورهای اسلامی هم حضور داشته باشد اما دیروز علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون که در نشست خبری حضور داشت، اعلام کرد که هنوز مشخص نیست تیم به این بازی‌ها اعزام می‌شود یا نه. وسلین از این موضوع شاکی است چرا که برنامه‌ریزی‌هایش به هم ریخته است.

  قد خیلی مهم نیست
در چند سال اخیر میانگین قدی بازیکنان پایین آمده، آیا این نگران‌کننده است؟ سرمربی مونته‌نگرویی نظر مثبتی به بازیکنان ایرانی دارد: «من خیلی در ایران نبوده‌ام و فقط چند بازی از لیگ را دیده‌ام. فعلا یک گروه از بازیکنان در اردو بودند و دقیق نمی‌توانم نظرم را درباره بازیکنان بگویم. پیش از این در هندبال توجه به بازیکنان بلندقامت و خشن بود ولی کشورهایی مثل پرتغال، ایسلند و هلند بازیکنان قوی‌هیکل ندارند. شاید بازیکنان از نظر فیزیکی برتری نداشته باشند اما بازیکنانی با هوش و تکنیک بالا هستند و قد و هیکل آنها اصلا من را نگران نمی‌کند. البته باید بگویم آنها از نظر قامت و جثه به اندازه کافی توانایی رقابت دارند. برای دفاع هم اگر سه چهار بازیکن نسبتا بلند و قوی داشته باشیم کافی است. بقیه همین که سریع و باهوش باشند می‌توانیم دفاع مستحکمی داشته باشیم. من در این 10ماه نمی‌توانم فقط گلایه کنم که بازیکنان بلندقد ندارم. من واقع‌گرا هستم و سعی می‌کنم با ظرفیت‌های موجود راندمان کاری‌مان را بالا ببرم.»بعد از این جلسه پاکدل به کمیته ملی المپیک رفت تا برای حضور تیم در بازی‌های کشورهای اسلامی رایزنی کند. حضور تیم‌های مصر، تونس و مقدونیه بهترین فرصت است که وسلین از تیمش شناخت پیدا کند. اینکه چرا کمیته ملی المپیک، هندبال را از بین رشته‌های اعزامی کنار گذاشته هنوز مشخص نیست.

  اگر ترافیک نبود
وسلین از زندگی در ایران هم گفت و باز هم از ترافیک حرف زد: «اگر ترافیک نبود، زندگی در ایران ایده‌آل بود. دفعه اولی که از ایران به مونته‌نگرو برگشتم، پسرم خیلی دیر به فرودگاه رسید و خودم به خانه رفتم. وقتی به خانه رسیدم، دیدم که همسرم غذا را آماده نکرده است. به آنها گفتم اگر وضعیت همین‌جوری ادامه پیدا کند، به جای بهتری برمی‌گردم؛ به ایران.» وسلین از قیمه بیشتر از هر غذای دیگری خوشش آمده: «از قیمه خیلی خوشم آمد. برنج اصلا دوست ندارم. شیرینی‌ها و مرغ ایرانی هم خیلی خوب است ولی از همه بهتر میوه‌های ایران است.»

مطمئنم قراردادم تمدید می‌شود
قرارداد وسلین با فدراسیون ایران 10ماهه است تا بعد از مسابقات قهرمانی جهان. چرا نگاه فدراسیون به حضور مربیان خارجی کوتاه‌مدت است؟ توضیح پاکدل قانع‌کننده نبود: «قراردادهای مربیان خارجی که قبلا به ایران آمدند، پنج‌شش ماه بود و قرارداد وسلین طولانی‌تر است. به‌خاطر شرایط مالی نمی‌توانیم برای مدت بیشتری قرارداد ببندیم. البته اگر بعد از این مدت طرفین به توافق برسند، قرارداد تمدید می‌شود.» وقتی از وسلین سؤال شد که آیا هندبال ایران می‌تواند به المپیک برسد، او با توجه به‌مدت قراردادش گفت: «سؤال شد که چرا قرارداد من کوتاه‌مدت است، باید بگویم برای المپیک حداقل به برنامه 4تا 6ساله نیاز هست. رئیس فدراسیون با من قرارداد 10ماهه بسته تا عملکرد من را بسنجد. هر چند با شناختی که از توانایی‌های خودم دارم، مطمئنم به‌زودی در جلسه‌ای می‌نشینیم و درباره تمدید قرارداد صحبت می‌کنیم و درباره اینکه چقدر برای رفتن به المپیک زمان لازم داریم.» در مسابقات قهرمانی آسیا که سال پیش برگزار شد، تیم بیش از اینکه مشکل فنی داشته باشد، به‌خاطر اعتماد به نفس پایین نتیجه را در بازی‌های حساس از دست داد. وسلین اعتماد به نفس بالایی دارد، او می‌تواند این احساس را به تیم منتقل کند؟ «اعتماد به نفس من صددرصد نیست ولی 99درصد هست و می‌توانم آن را به بازیکنان منتقل کنم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید