• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160826
+
-

گزارشی از عملیات آخرین ایستگاه خط7 تهران که به‌خاطر معارض ملکی به کندی پیش می‌رود

متروی تختی در انتظار توافق با وزارت ورزش

حمل‌ونقل
متروی تختی در انتظار توافق با وزارت ورزش

خط7 متروی تهران در مجموع 22ایستگاه دارد که تا‌کنون 18ایستگاه آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و با تکمیل و افتتاح 4ایستگاه باقیمانده شامل ایستگاه‌های خیابان شهدای 17شهریور، شهید دادمان، میدان کتاب و ورزشگاه تختی این خط تکمیل خواهد شد. به گزارش همشهری، از این میان، 3ایستگاه در سال1401 تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد، اما زمان تکمیل و افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی هنوز مشخص نیست که این موضوع هم به‌دلیل وجود معارض دولتی در محل اجرای پروژه است. این طور که مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) می‌گوید در این ماجرا دولت و به‌طور مشخص وزارت ورزش و جوانان طرف حساب شهرداری تهران هستند. به ‌گفته مسعود درستی، چند سال قبل قرار شد با تهاتر ورزشگاه‌های امام رضا(ع) و شهید کاظمی که در اختیار باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس قرار گرفته بود، این موضوع حل و فصل شود، اما با وجود اینکه چند سال است این ورزشگاه‌ها دراختیار 2 باشگاه پرطرفدار و دولتی تهرانی قرار دارند و بیش از یک سال از پایان قرارداد واگذاری آنها می‌گذرد، هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده است.

نیاز به 34هکتار زمین از مجموعه ورزشی تختی
مجری خط7 متروی تهران درباره آخرین وضعیت پروژه ایستگاه متروی ورزشگاه تختی به همشهری می‌گوید: «ایستگاه متروی ورزشگاه تختی در واقع از 2 بخش تشکیل شده است. یک بخش شامل خود ایستگاه می‌شود و بخش دیگر هم به پایانه مترو برمی‌گردد که هر دو بخش یعنی هم ایستگاه و هم پایانه در محدوده ورزشگاه تختی تهران واقع شده‌اند. برای این پروژه درمجموع به 34هکتار زمین نیاز داریم تا بتوانیم ایستگاه و پایانه مترو را احداث کنیم. از این 34هکتار زمین، 17هکتار دائمی است و 17هکتار هم موقتی خواهد بود که بعد از احداث ایستگاه و پایانه به ورزشگاه تختی بازگردانده می‌شود.» محمود یوسفی اضافه می‌کند: «از حدود سال1395 به این طرف شهرداری تهران به‌دنبال توافقی برای تهاتر این زمین با دولت و وزارت ورزش و جوانان است، اما متأسفانه تاکنون سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و وزارت ورزش به‌عنوان متولی و مالک ورزشگاه تختی در این زمینه به توافق نرسیده‌اند و این زمین برای ادامه و تکمیل پروژه هنوز در اختیار شرکت متروی تهران قرار نگرفته است. طی دو، سه سال گذشته برای اینکه پروژه متوقف نشود و کارها هرچند کند پیش برود، خودمان در قالب یک قرارداد که تا سال گذشته اعتبار داشت این زمین را از ورزشگاه تختی اجاره کرده بودیم و در این مدت هم توانستیم بخشی از کارهای مربوط به ایستگاه را جلو ببریم تا در اجرای پروژه خیلی عقب نمانیم. برای سال جدید هم به‌دنبال تمدید اجاره و بستن یک قرارداد جدید هستیم که فعلا مدیران ورزشگاه تختی با این پیشنهاد موافقت نکرده‌اند و می‌گویند تا زمانی که تکلیف تملک این زمین مشخص نشود دیگر زمین را اجاره هم نمی‌دهند. با توجه به این موضوع در سال جدید عملا کارها و عملیات مربوط به احداث متروی ورزشگاه تختی در منتهی‌الیه جنوبی خط7 متروی تهران متوقف شده است.»

در انتظار تمدید اجاره یا توافق برای تهاتر
یوسفی درباره آخرین وضعیت تهاتر زمین بین وزارت ورزش و جوانان و شهرداری تهران برای تکمیل ایستگاه متروی ورزشگاه تختی هم می‌گوید: «گویا وزارت ورزش معتقد است این ورزشگاه‌ها خوب و استاندارد نیستند و هزینه نگهداری آنها بالاست. به این ترتیب توافق صورت گرفته برای این تهاتر از طرف وزارت ورزش ملغی شد. اکنون شهرداری به‌دنبال توافق تازه‌ای با وزارت ورزش و جوانان است. در این شرایط کار دیگری از شرکت متروی تهران ساخته نیست و فقط در بحث اجاره زمین دست‌مان باز بود که فعلا طرف مقابل با این موضوع هم مخالفت کرده است. به‌هرحال از طریق شهرداری منطقه 14پیگیر این موضوع هستیم.»

پیشرفت 25درصدی
مجری خط7 مترو درباره میزان پیشرفت پروژه متروی ورزشگاه تختی هم می‌گوید: «ساختمان ایستگاه متروی ورزشگاه تختی تا امروز حدود 25درصد پیشرفت ساختمانی دارد، اما فعلا از داخل این مجموعه ورزشی دسترسی به داخل ایستگاه به ما داده نشده است تا کارها را جلو ببریم. البته در خارج از محدوده ورزشگاه کارهای مربوط به پروژه در حال انجام است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید