• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160752
+
-

ورود وزارت تعاون به اشتغال‌زایی روستایی

روستای «پورشعبان» کرمان با تخصیص اعتبار ویژه قرار است مدلی برای اشتغال روستایی در کشور باشد

اشتغال
ورود وزارت تعاون به اشتغال‌زایی روستایی

سیده‌زهرا عباسی - خبرنگار

روستای پورشعبان شهرستان منوجان در استان کرمان، هفته گذشته میزبان معاون امور تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی بود؛ سفری که 2رخداد برای اهالی روستا به همراه داشت، بهره‌برداری از نخستین واحدهای مسکن طرح محرومیت‌زدایی و انتخاب این روستا به‌عنوان مدل اشتغال روستایی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی. مهدی مسکنی اظهار امیدواری کرد که به‌زودی شاهد اشتغال خانگی جوانان، مردان و زنان این روستا باشیم.

2سفر، 2تصمیم
براساس این طرح قرار است روستای پورشعبان به‌عنوان یک مدل آزمایشی اشتغال روستایی در حوزه مشاغل خانگی زنان و مردان مورد ارزیابی و حمایت قرار گیرد تا این طرح در آینده برای کل کشور و مناطق محروم استفاده شود. این روستا 120خانوار و 960نفر جمعیت دارد. 
فرماندار منوجان به همشهری می‌گوید: رئیس مجلس شورای اسلامی نوروز1400 همراه با نماینده منوجان به شهرستان‌های جنوبی کرمان سفر کردند و در جریان این سفر 9خانوار کپرنشین در حاشیه روستای پورشعبان نظرشان را جلب کرد. در همین سفر دستور ساخت واحدهای مسکونی محرومیت‌زدایی برای این خانوار در روستا داده شد. جمشید سراجی با بیان اینکه 9واحد مسکونی بهره‌برداری شده در زمینی کنار روستا ساخته شده است، می‌افزاید: این زمین برای ساخت واحدهای مسکونی به طرح هادی روستای پورشعبان ملحق و واحدهای مسکونی توسط قرارگاه امام رضا(ع) و با مشارکت شرکت مس شهربابک ساخته شد.
به‌گفته وی، ابتدای هفته جاری و در جریان بهره‌برداری از این واحدها، معاون امور تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی دستور دیگری برای اشتغال‌زایی در شهرستان منوجان به‌ویژه روستای پورشعبان صادر کرد. فرماندار منوجان درباره این طرح توضیح می‌دهد: این طرح در ۲بخش بانوان و آقایان برنامه‌ریزی شده و در بخش بانوان صنایع‌دستی و در بخش آقایان کشاورزی به‌صورت تعاونی در دستور کار است. به‌گفته سراجی، برای اشتغال و راه‌اندازی تعاونی در شهرستان منوجان مبلغ 10میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده می‌شود که از این رقم 500میلیون تومان سهم روستای پورشعبان است. وی با بیان اینکه هماهنگی لازم از طریق فرمانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان منوجان انجام خواهد شد، اظهار می‌کند:‌ تمرکز این طرح بر مشاغل خانگی و خُرد است. سراجی همچنین تاکید می‌کند قرار است با توجه به این طرح، کارگاه حرفه‌آموزی در روستای پورشعبان راه‌اندازی شود. 

بیکاری، مشکل منوجان
فرماندار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیکاری یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرستان70هزار نفری منوجان است، می‌گوید: اعتبار اختصاص یافته از سوی وزارتخانه فقط بخش کوچکی از مشکلات اشتغال شهرستان را رفع می‌کند. سال گذشته کمیته امداد، بهزیستی و معین اقتصادی شهرستان هر یک همین حدود اعتبار را در شهرستان سرمایه‌گذاری کردند که بخشی از مشکلات را حل کرد.

   با پیگیری معاون امور تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی قرار شده یک پارک با وسایل بازی برای کودکان روستا، یک مرکز حرفه‌آموزی، مرکز مذهبی و همچنین با یک تعاونی موضوع اشتغال روستاییان ایجاد شود. مهدی مسکنی در سفر خود به منوجان تأکید کرد که فرمانداری منوجان با هماهنگی ادارات منابع طبیعی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این شهرستان نسبت به بررسی درخواست تعاونی روستای پورشعبان درباره واگذاری زمین احداث تعاونی اشتغال‌ را در دستور کار قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید