• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160589
+
-

عضویت فنلاند در ناتو، صحنه تازه رویارویی مسکو و غرب

فنلاندی‌ها اعلام کرده‌اند طی روزهای آینده درخواست رسمی خود برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ثبت خواهند کرد؛ اقدامی که با مخالفت شدید روسیه مواجه شده و احتمالا به‌زودی دامنه بحران در شرق اروپا را به کشورهای حوزه بالتیک نیز خواهد کشاند.
دولت فنلاند پیش از این اعلام کرده بود برای عضویت در ناتو برنامه‌ای ندارد. سانا مارین، نخست‌وزیر این کشور، در روزهای ابتدایی جنگ اوکراین تأکید داشت که احتمال پیوستن فنلاند به ناتو در دوران نخست‌وزیری او بسیار پایین است. اکنون و با گذشت کمتر از 3ماه از آغاز جنگ، فنلاند با سرعت خود را در مسیر پیوستن به ناتو قرار داده است. سانا مارین در سخنان جدید خود به فنلاندی‌ها اعلام کرد کشور به‌زودی درباره پیوستن به ناتو تصمیم خواهد گرفت زیرا روسیه همسایه‌ای نبوده که فنلاند تصورش را داشت.
درحال حاضر در منطقه شمال اروپا، کشورهای نروژ، دانمارک و سه کشور بالتیکی دیگرعضو ناتو هستند و افزوده شدن فنلاند و سوئد به‌طور قطع باعث واکنش جدی مسکو خواهد شد. روسیه از پیش از آغاز جنگ بارها تأکید کرده بود توسعه ناتو در پشت مرزهایش را تهدید برای امنیت خود می‌داند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیت اوکراین برای پیوستن به ناتو را دلیل اصلی حمله به اوکراین اعلام کرده است. او همچنین پس از آغاز حمله هم بارها سوئد و فنلاند را تهدید کرده که درصورت پیوستن به ناتو با عواقب سیاسی و نظامی جدی مواجه خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید