• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160563
+
-

آموزش مدیریت شهری از راه تفاهم شورا و شهرداری

سروری: پیگیر فرونشست زمین از طریق دولت و کمیسیون کلانشهرها هستیم/زاکانی: درصورت ساختگی بودن صدمات شهردار ناحیه، با عاملان برخورد جدی صورت می‌گیرد

شورا
آموزش مدیریت شهری از راه تفاهم شورا و شهرداری

آیین تفاهمنامه همکاری شورای‌عالی استان‌ها و مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در پنجمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها و در صحن این نهاد به امضا رسید. به گزارش همشهری، شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در آیین امضای این تفاهمنامه در راستای همکاری در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی گفت: دشمن تلاش می‌کند وصله ناچسب ناکارآمدی را بر تارک انقلاب اسلامی بنشاند و تبلیغات وسیعی را برای این کار انجام می‌دهد. ما در این مسیر 2 وظیفه داریم؛ نخست جهاد تبیین در جهت بازگویی توانمندی‌های رخ داده در ۴۳ سال اخیر و افق روشن فراروی ما و دوم سرعت بخشیدن به رفع نیازها و تشدید پیشرفت کشور در ابعاد مختلف و توجه به ظرفیت‌هایی که به‌طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
علیرضا زاکانی ادامه داد: شوراها در انتهای دهه ۷۰ با ۲۰سال تأخیر تاسیس شدند و بخش زیادی از وظایف آنها که در اصل ۱۰۰ تا ۱۰۵ قانون اساسی آمده است،  توسط سایر نهادها ازجمله مجلس دنبال می‌شد و امروز نیز بخشی از وظایف شوراها را مجلس دنبال می‌کند. مجمع باید ظرفیت‌های خود را در اختیار شورای‌عالی استان‌ها قرار دهد و باید ظرفیت‌ها را در کنار هم دید و مشکلات را برطرف کرد که امیدآفرینی برای مردم ملموس و خدمت مشخص و پیشرفت کاملا آشکار باشد.

شهردار تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاهمنامه امضاشده بین شورای‌عالی استان‌ها و مجمع کلانشهرهای ایران اسلامی، گفت: امیدواریم براساس این تفاهمنامه بتوانیم با این وجه از مدیریت مشارکتی و کار و تلاشی که توسط ما و این نهاد مقدس صورت می‌گیرد برای آینده تحقق قانون اساسی در اصول ۱۰۰ تا ۱۰۵ که بخش‌های زیادی از آن مغفول مانده بود، اقدام کنیم.
زاکانی با بیان اینکه قانون اساسی ظرفیت‌های کم‌نظیری را برای شوراها درنظر گرفته است، خاطرنشان کرد: چون شوراها با یک تأخیر ۲۰ساله تشکیل شدند علی‌القاعده بخشی از این ظرفیت‌ها به سایر اجزا و عناصر فعال در عرصه حکمرانی کشور منتقل شده است.

وی درخصوص شهردار ناحیه 3 منطقه ۱۹ با بیان اینکه ما وقتی متوجه شدیم این حادثه اتفاق افتاده به‌عنوان یک وظیفه به عیادت ایشان رفتیم و با همه ظرفیت‌ها در جهت استیفای حقوق شهر، شهروندان و پرسنل‌مان گام برمی‌داریم، گفت: بعد از این، گزارش‌هایی مبنی بر این آمد که ممکن است اتفاقاتی که افتاده جنبه ساختگی داشته باشد. هم به بازرسی، هم به حراست و معاونت مناطق دستور اکید دادم که بررسی جدی انجام دهند. این موضوع چیزی نیست که بخواهیم نسبت به آن اغماض کنیم. پس از بررسی و مشخص شدن آن، اقدامات افزایشی و تشدید شده‌ای خواهیم داشت.
زاکانی با تأکید بر اینکه تخلف در آن ساختمانی که مراجعه کردند محرز است، گفت: ساختمان 4 طبقه است و 4 طبقه اضافی می‌سازند و اقدام ناحیه اقدام درستی برای جلوگیری از ضایعه‌ای که آسیب جانی، مالی و حیثیتی برای شهروندان دارد، بوده است. گزارش پزشکی قانونی بیان صریح ندارد و یک گمانه‌زنی است. با گمانه‌زنی نمی‌توان قطعی صحبت کرد. ما از این جهت بررسی می‌کنیم و اگر ساختگی باشد برخورد و مواجهه سخت و جدی با عامل این کار خواهیم داشت و اگر ساختگی نباشد حتما از حق و حقوق پرسنل صیانت خواهیم کرد و در هر صورت مانع تخلف خواهیم بود.
به گزارش همشهری، موضوع تفاهمنامه همکاری بین دو نهاد، درباره موضوعات آموزشی و پژوهشی با محوریت مدیریت شهری، همکاری در زمینه تدوین و اصلاح قوانین مورد نیاز شهرداری‌ها، تشکیل کمیسیون خاص کلانشهرها و مراکز استان‌ها، برنامه‌ریزی برای توسعه فناوری‌های نوین با هدف هوشمند‌سازی‌ شهرهاست. مدت زمان همکاری براساس این تفاهمنامه به‌مدت 2 سال خواهد بود.

شرایط دولت را درک می‌کنیم
رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز در این اجلاس با بیان اینکه نقش شوراها نقش بی‌بدیلی در کشور است، گفت: ما شرایط دولت را درک می‌کنیم و می‌پذیریم که دولت در ابتدا باید به‌صورت نقدی یارانه را پرداخت کند. پرویز سروری با بیان اینکه خبرهای خوبی برای جامعه شورایی به گوش می‌رسد گفت: تعاملات ما با دستگاه‌های دیگر مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی در حال نتیجه دادن است. اما رابطه با قوه قضاییه براساس انتظارات ما شکل نگرفته است و کارهای زیادی برای همکاری داریم. وی گفت: در این مدت اتفاقاتی رخ داد که اگر مهار نمی‌شد نهاد شوراها به محاق می‌رفت. شورای نگهبان به لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ایراد وارد کرده بود. اگر این اتفاق رخ می‌داد اختیار شوراها از دست می‌رفت و شوراها عملا ظرفیت و قدرت خود را از دست می‌دادند. تنها نظارت بر عوارض بر عهده شوراها گذاشته شده بود که هیچ سودی نداشت. زمانی که شوراها عوارض را وضع نکرده‌اند چطور می‌توانند بر آن نظارت کنند؟
سروری گفت: ما 2 پیشنهاد ارائه دادیم. پیشنهاد اول این بود که شورای‌عالی استان‌ها به‌صورت مستقیم و گسترده با کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط باشد. پیشنهاد دوم هم این است که شورای‌عالی استان‌ها با سران قوا و رهبر معظم انقلاب به‌صورت مستقیم مکاتبه کند. من معتقد هستم ما باید این دو کار را انجام دهیم.
سروری با اشاره به بحران کم‌آبی و فرونشست زمین نیز گفت: در شورای‌عالی استان‌ها از طریق دولت و کمیسیون کلانشهرها پیگیر فرونشست زمین هستیم تا علت و راهکار این موضوع را پیدا کنیم. در ماه‌های اخیر خبرهای بسیار بدی از سراسر کشور به‌ویژه مناطق تاریخی ما مانند استان‌های فارس و اصفهان در زمینه فرونشست زمین می‌رسد. ما با یک بحران جدی مواجه هستیم. در همین تهران هم چند مورد فرونشست زمین داشته‌ایم. اگر فکری به حال این مشکل نکنیم می‌تواند تبدیل به یک فاجعه ملی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید