• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160517
+
-

رمزگشایی از نخستین تصویر ابرسیاهچاله راه شیری

فضا
رمزگشایی از نخستین تصویر ابرسیاهچاله راه شیری

برای نخستین بار، بشر توانست به قلب تاریک و پر هرج ومرج غیرقابل درکی که در مرکز کهکشان راه شیری به‌وجود آمده است، دست پیدا کند و عکسی از این سیاهچاله ببیند. درحالی‌که تلسکوپ Event Horizon داده‌ها را برای تصویر جدید خود از این سیاهچاله کلان راه شیری معروف به کمان A جمع‌آوری می‌کرد، ترکیبی از تلسکوپ‌های دیگر ازجمله 3 رصدخانه پرتوی ایکس ناسا در فضا نیز مشغول تماشای این اتفاق بودند.
به گزارش ناسا، ستاره شناسان از این مشاهدات برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی برخورد سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری با محیط اطرافش در فاصله 27هزار سال نوری از زمین، استفاده می‌کنند و از آن دیتا می‌گیرند. هنگامی که تلسکوپ Event Horizon کمان A را در آوریل2017 رصد کرد تا تصویر جدید آن را ثبت کند، دانشمندان همچنین به سیاهچاله مشابهی با امکاناتی که طول موج‌های مختلف نور را تشخیص می‌دهند، می‌پرداختند. 
بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: تلسکوپ Event Horizon یک تصویر قابل توجه دیگر، این بار از سیاهچاله غول پیکر در مرکز کهکشان گرفته است. نگاه جامع‌تر به این سیاهچاله به ما کمک می‌کند تا در مورد اثرات کیهانی آن بر محیط بیشتر بیاموزیم و نمونه‌ای از همکاری بین‌المللی است که ما را به آینده خواهد برد و اکتشافاتی را نمایان می‌کند که هرگز تصورش را هم نمی‌کردیم.
یکی از بزرگ‌ترین پرسش‌هایی که در مورد سیاهچاله‌ها وجود دارد این است که دقیقا چگونه موادی را که با سرعت نور با فاصله نزدیکی به دور آنها می‌چرخند، جمع‌آوری کرده و می‌بلعد. این فرایند برای شکل‌گیری و رشد سیارات، ستارگان و سیاهچاله‌ها در اندازه‌های مختلف در سراسر کیهان ضروری است. این اطلاعات حیاتی با تلسکوپ‌های فعلی برای هیچ سیاهچاله دیگری در جهان، ازجمله M87*، در دسترس نیست. اما ستاره‌شناسان تا حد زیادی می‌توانند از داده‌هایی که برای کمان A جمع‌آوری شده، فراتر از تصویر اولیه‌ای که ارائه شده است، بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :