• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160494
+
-

شبی که طوفان شد

معرفی مستند
شبی که طوفان شد

مستند «شبی که طوفان شد» روایت نقش شهید سلیمانی و لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع‌مقدس است که به کارگردانی امیر عسگری تولید شده است. کارگردان این مستند با اشاره به حضور حاج قاسم سلیمانی، فرمانده وقت لشکر ۴۱‌ثارالله و رزمندگان استان کرمان در عملیات‌های دفاع‌مقدس درباره اثرش می‌گوید: «شبی که طوفان شد، بخشی از مصاحبه‌های آرشیوی است که بنده در زمان حیات حاج‌قاسم با او مصاحبه کردم. بخشی از مصاحبه‌ها در سال‌۸۷ انجام شد که شهیدسلیمانی و چند فرمانده دفاع‌مقدس به مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس سفر کردند. در آن سفر حاج قاسم درباره عملیات والفجر توضیحاتی را ارائه کرد که بسیار جذاب و جالب بود.» امیر عسگری با بیان اینکه حاج قاسم بسیار در مصاحبه‌ها و انتشار آنها سختگیری به‌خرج می‌داد اضافه می‌کند: «کرمان غیر از غائله کردستان در سال۱۳۵۸، در بیش از ۲۵ عملیات دفاع‌مقدس شرکت داشته است. از این تعداد، در 3عملیات، شهید سلیمانی فرمانده نبود، اما حضور داشت و در ۲۲ عملیات دیگر ایشان فرماندهی را به‌عهده داشت. در لشکر ۴۱ ثارالله نیروهای بسیاری زیرنظر ایشان تربیت شدند که در سایر عملیات‌های دفاع‌مقدس، جبهه حق از حضور آنها بهره‌مند شد». او با بیان اینکه چنین فیلم مستندی را می‌توانستم در زمان حیات حاج قاسم تولید کنم، اما ایشان اجازه نداد، می‌گوید: «ایشان می‌فرمود که «فقط نقش لشکر ۴۱ ثارالله را نشان بده، نه فرماندهی من». اگر چنین کاری می‌کردم، در حق ایشان ظلم کرده بودم و به همین دلیل این مستند ساخته نشد. در سال ۱۳۹۲ مصاحبه یک‌ساعته‌ای با ایشان داشتم که به من فرمودند: «این مصاحبه را تا زمانی که زنده هستم منتشر نکنید».
این مستندساز با اشاره به اینکه در این فیلم از حضور یک پژوهشگر بسیار خوب یعنی عباس میرزایی استفاده کردیم، می‌افزاید: «روند تحقیق و پژوهش فیلم نزدیک به ۶‌ماه زمان برد و آقای میرزایی چندین کتاب مناسب درباره دفاع‌مقدس و لشکر ۴۱ ثارالله داشت که از آن جمله می‌توان به «جاده‌های ناهموار امامزاده» اشاره کرد. او کمک کرد تا بدانیم باید سراغ چه کسانی برویم. حدود ۴۰۰ صفحه پژوهش برای این مستند انجام شد که بعداً آن را کاهش دادیم».
ناگفته نماند در این مستند، به شهید احمد امینی اشاره می‌شود که فرمانده خط‌شکن و از غواصان بود و شهید سلیمانی او را علمدار لشکر‌۴۱ ثارالله معرفی کرد. اشاره‌ای هم به شهید یزدانی طلبه ۱۶ ساله شده که مسئول شناسایی در عملیات والفجر۸ بود.
کارگردان این اثر در ادامه با تأکید بر اینکه در این مستند به موارد مهم و کلیدی لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات والفجر ۸ پرداخته‌ایم می‌گوید: «همانطور که می‌دانید در عملیات کربلای ۴ فقط دو لشکر توانستند خط‌شکنی کنند؛ یکی لشکر ولیعصر دزفول و دیگری لشکر ۴۱ ثارالله است. شهید سلیمانی روی شناسایی تأکید داشت و حتی گزارش‌های شناسایی را بلافاصله پس از بیرون‌آمدن غواصان از داخل اروند می‌گرفت. در این مستند، فقط شب عملیات والفجر‌۸ را روایت کرده‌ایم و به دیگر رشادت‌ها و هوشمندی این لشکر پرافتخار حین عملیات هم نپرداختیم».
درباره نام این اثر خوب است بدانید وقتی رزمندگان برای شناسایی می‌رفتند، اروند ساکت و آرام بود، اما دقیقاً در شب عملیات والفجر‌۸ رودخانه طوفانی شد؛ البته این موضوع باعث شد غواصان به سمت ساحل دشمن هدایت شوند. رد‌شدن از اروند کار بسیار سختی است. سرعت آب در داخل اروند بین ۷۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است که بسیار سرعت بالایی است. از این‌رو نام شبی که طوفان شد برای این مستند انتخاب شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید