• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160194
+
-

شهردار تهران در نشست خبری دیروز به‌طور مفصل به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد

خدمت برای مردم بن‌بست ندارد

گزارش
خدمت برای مردم بن‌بست ندارد

شهردار تهران در نشست خبری خود، به‌طور مفصل هم اقداماتی را که طی 8ماه و 8روز پس از انتصابش به‌عنوان سکاندار پایتخت روی داده، ارائه داد و هم مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌رو شهرداری را اعلام کرد؛ نشستی که نزدیک به 3ساعت و نیم زمان برد و علیرضا زاکانی سعی کرد به تمامی سؤالات خبرنگاران حاضر، پاسخی کامل دهد.
به گزارش همشهری، دیروز صبح، سالن آمفی‌تئاتر نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران، میزبان تعداد زیادی از فعالان حوزه‌های خبری گوناگون بود. این سالن درست در طبقه منفی‌یک ساختمان نمایشگاهی بوستان گفتگو قرار گرفته که از روز شنبه غرق در انواع گل شده است؛ چراکه هجدهمین نمایشگاه گل و گیاه در آنجا برپاست. همین موضوع باعث شد تا نشست خبری شهردار تهران در فضایی جالب برگزار شود. علیرضا زاکانی در این نشست ابتدا به مسئله ایجاد تغییر و تحول بزرگ در کشور اشاره کرد و گفت: «در آستانه تغییر و تحولی بزرگ هستیم. درحالی‌که شعارهای انقلاب در عرصه جهانی مورد استقبال واقع شده و عمق جهانی و منطقه‌ای مبتنی بر آرمان‌های دقیق جمهوری اسلامی شرایط مناسبی را فراهم کرده، امروز نیازمند الگویی برای تکثیر و تشکیل تمدن نوین اسلامی هستیم. دشمنی‌های بسیاری در این ۴۳سال برای ممانعت از استمرار مسیر انقلاب انجام شده است. امروز نیز دشمنان تلاش می‌کنند نگذارند این الگو تشکیل شود و انقلاب را در مقام شعار و حرف خلاصه کنند؛ لذا توجه به تغییر و تحول در کشور یک ضرورت و تلاش برای ساختن این الگو امری حیاتی است و هرکسی به این کار کمک کند تلاش به تسریع آرمان‌های انقلاب و ساخت این تمدن کرده و هر کس در این مسیر سنگ‌اندازی کند، آب در آسیاب دشمن می‌ریزد.» 

کشور در آستانه جراحی بزرگ اقتصادی
شهردار تهران در ادامه از ضرورت همدلی برای توسعه ایران و آسایش مردم سخن گفت: «کسانی‌که تلاش می‌کنند ناکارآمدی را یک امر مسجل برای راه طی شده ۴۳ساله تا به امروز القا کنند، درواقع به همان افرادی کمک می‌کنند که علاقه ندارند ایران و انقلاب اسلامی پابرجا بماند. اگر علاقه‌مند به ایران، اسلام و آسایش و رفاه مردم هستیم باید به تحول در کشور کمک کنیم. کشور در آستانه یک جراحی بزرگ اقتصادی است. کمک به مجلس، دولت و دستگاه قضایی در تسریع این جراحی بزرگ یک امر قطعی است. اگر قرار است که ایران ساخته شود باید بر دوش همه ساخته شود؛ نه بخشی از افراد جامعه. همه مردم و نهادها باید در صحنه حضور داشته باشند. رقابت‌های بین جریانی نباید مانع کمک جریانات به یکدیگر شود. باید امروز این جراحی بزرگ و اقدام شجاعانه دولت و مجلس و دستگاه قضایی پاس داشته شود.» زاکانی ادامه داد: «در ایران اسلامی در تلاش برای ساختن الگوی کامل و منطقی و درست در جهت الگو قرارگرفتن برای سایر ملت‌ها هستیم. البته تمام تلاش دشمن هم معطوف به این است که جنگ روانی کارآمدی و ناکارآمدی در کشور راه بیندازد و امید را در جامعه و در بین مردم خشک کند و ماحصل این یأس‌آفرینی، مردم را به‌عنوان یک پایه جدی اصل انقلاب در مقابل آن قرار دهد. توجه به ایجاد کارآمدی و زمینه امیدآفرینی در جامعه وظیفه همه ماست و باید توجه داشته باشیم امید را در جامعه احیا کنیم و هرگونه نقد و پیشنهاد افراد، به کارآمدی نظام کمک کند.»

شعار ما، تهران، شهر تلاش و سرزندگی است 
زاکانی با این مقدمه سراغ موضوعات مربوط به تهران رفت؛ چنان‌که به قدمت 7هزار ساله این شهر و گذشت بیش از 200سال از پایتخت شدنش اشاره کرد و سپس گفت: «شهر تهران بیش از ۹میلیون و ۶۰۰هزار نفر به‌صورت ثابت جمعیت دارد و روزانه بالغ بر ۱۳میلیون نفر در آن حضور دارند. هرقدر تلاش شود کم است و مردم فراتر از تلاش‌های مدیریت شهری ارزش دارند. چشم‌انداز مدیریت شهری تبدیل تهران به الگوی کلانشهر جهان اسلام است. همچنین گفتمان مدیریت شهری برابر با خدمت و پیشرفت و شعار آن برابر با تهران، شهر تلاش و سرزندگی است. مدیریت ما نیز مدیریتی مشارکتی با نهادهای انقلابی و مؤثر، نخبگان، شهروندان و... است تا برهم انباشتگی مشکلات امروز با فکر و توان شهروندان رفع شود. در شهر تهران بن‌بستی وجود ندارد.»
او افزود: «به‌رغم وجود مشکلات ما بن‌بستی نداریم و این مشکلات و موانع راه ما را نبسته و امید ما را کم نکرده، بلکه مسئولیت و تلاش ما را افزون کرده است. باید با تلاش بتوانیم کار جدی و اساسی داشته باشیم.»
او سپس یک‌خبر مختص جامعه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری داشت و در این‌باره اعلام کرد: «از طریق پیوستگی با جامعه خبرنگاران تاسیس خانه خبرنگاران را مدنظر داریم. باید مسیری را در این راه فراهم کنیم. بنده نیز در زمانی نشریه داشتم و همراه و همکار شما بودم. امیدواریم در آینده نیز همکاری خوبی با هم داشته باشیم.»

به دور از تراکم‌فروشی، شهر را به سمت نوسازی پیش می‌بریم
شهردار تهران دیروز همچنین درباره موضوعات ساخت و ساز، نوسازی و اوضاع مسکن توضیحاتی  را ارائه کرد. زاکانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جلوگیری از فروش تراکم در این دوره گفت: «ما تراکم‌فروشی را برای خودمان خط قرمز می‌دانیم و تا امروز نیز تراکم‌فروشی نکردیم، اما به‌دنبال رونق ساخت‌وساز هستیم. تهران ۱۲هزار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰هکتار بافت فرسوده دارد. اگر ساخت‌وساز را ادامه ندهیم تهران روی سر مردم خراب می‌شود. بر همین اساس ساخت ۱۸۰هزار واحد را در سال متعهد شدیم که نقش‌آفرینی داشته باشیم؛ چراکه قانون اساسی و قانون شهرداری‌ها، ورود شهرداری‌ها را به مسکن تکلیف کرده است.» او با بیان اینکه پروانه برج‌های در حال ساخت شهر مربوط به دوره گذشته است، افزود: «اگر در دوره‌های گذشته به این بخش ورود نکردند، درواقع مسئولیت خود را انجام نداده‌اند. اگر مردم ساختمان بلندمرتبه‌ای را  در شهر می‌بینند که در حال ساخت است، عمده آنها مربوط به پروانه‌هایی است که از قبل داده شده؛ هرچند بلندمرتبه‌سازی نیز در شهر مجاز و ۱۱طبقه برای آن متعارف است. بلندمرتبه‌سازی در برخی از پهنه‌های شهر مشکلی ندارد، اما برای آن باید مجوزها را دریافت کنند.» او با بیان اینکه امروز مسئله مسکن بلای جان مردم شده و یک فرد، دوسوم حقوق خود را برای مسکن هزینه می‌کند، گفت: «خرید مسکن برای یک کارمند ۶۶سال طول می‌کشد؛ به‌طوری که تهیه مسکن به آرزو تبدیل شده است. باید شرایط را به سمت نوسازی شهری ببریم تا هم ایمنی را فراهم و هم موضوع مسکن را حل کنیم و نقش‌آفرین در بحث مسکن باشیم.»

دزد- دزد نکردم و سراغ گردن‌کلفت‌ها رفتم
شهردار در بخش دیگری از نشست خبری، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص فسادستیزی گفت: «در گذشته نیز دزد- دزد نکردم و سراغ گردن‌کلفت‌ها رفتم که هر کسی هم در مقابل ما در دستگاه قضا مدعی شد، مغلوب شده است؛ چون با سند حرف زدم. امروز نیاز به مصاحبه و اعلام برای مواجهه با فساد ندارم. باید اقدام کنم. ما مبارزه با فساد را در بوق و کرنا نمی‌کنیم و وقتی حقی از حقوق به شهر برگشت، خبر آن را اعلام می‌کنیم. در بحث شهروند، نیز شهروند را ۶۰۰میلیارد قیمت‌گذاری کرده بودند و از قبل در بحث قضایی نیز این موضوع دنبال شد. در حوزه قضایی نیز حرف ما پیش رفت و منطق پیش روی ماست. ما مکلفیم با فساد برخورد کنیم امروز مسئول این کار هستم.» زاکانی در رابطه با همکاری سپاه هم گفت: «اینکه در دوران مدیریت ۱۲ساله آقای قالیباف ارتباط با سپاه بوده باید بگویم که این ارتباط از قبل از دوره ایشان هم بوده و بعد از آن نیز وجود داشته است. قرارگاه خاتم در همه دوره‌ها با شهرداری همکاری داشته؛ زیراکه توان انجام پروژه‌های بزرگ را دارد و همه شهرداران به این مسئله اقبال داشتند؛ مگر کسی که می‌خواسته برخورد سیاسی کند. در برخی کشورها مجموعه‌های قدرتمند اقتصادی وجود دارند که وابسته به مجموعه‌های نظامی آنها هستند. بر همین اساس مجموعه قرارگاه و سپاه در ۱۱۸کشور پروژه اجرا می‌کند.» او با تأکید بر اینکه بخش حقوقی شهرداری به‌شدت تقویت شده است، افزود: «هم‌اکنون پرونده‌های چند هزار میلیاردی به نفع شهرداری ختم می‌شود. بعضا در گذشته پیگیری درستی صورت نمی‌گرفت و از حقوق مردم صیانت نمی‌شد. امیدواریم که پرونده‌های ‌کیفری‌مان کاهش یابد و پرونده‌هایی که در دستگاه قضاست به نفع مردم، حق و حقیقت حل شود و در مواردی که جرم مربوط به شهرداری‌ است، زمینه تخلف را از بین ببریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید