• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 19 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160101
+
-

ایران و لهستان روی ریل گسترش همکاری‌ها

سیاست خارجی
ایران و لهستان روی ریل گسترش همکاری‌ها

وزیر امور خارجه لهستان دیروز  در دیدار با مقام‌های ارشد ایران، بر آمادگی این کشور برای توسعه روابط دوجانبه تأکید کرد. به‌گزارش همشهری، زبیگنیو رائو که در رأس هیأتی دیپلماتیک و با دستور کار بررسی مسائل دوجانبه و به‌ویژه تحولات اوکراین که در نزدیکی مرز لهستان جریان دارد، به تهران آمده‌ است، دیروز علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه ایران، با رئیس مجلس نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
 وزیر امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای لهستانی خود، با بیان اینکه 2کشور ازنظر اقتصادی ظرفیت‌های مهمی دارند، گفت: در گفت‌وگوهای جاری، توافق کردیم کمیته مشترک سیاسی بین ایران و لهستان در سطح معاونان وزارت امور خارجه و مدیران‌ کل سیاسی، حداکثر ظرف 3ماه آینده برگزار شود.حسین امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه امروز فرصت خوبی پیش آمد که همکاری‌های 2 کشور در حوزه‌های مختلف را مرور کنیم، ادامه ‌داد: دوطرف بر اهمیت توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی، علم و فناوری، تولید خودروهای سنگین اعم از اتوبوس و کامیون و همچنین در عرصه‌های پزشکی و هسته‌ای و علمی و در حوزه تبادل استاد و دانشجو تأکید داشتند و در این زمینه تبادل نظر داشتیم.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه معتقدیم راهکار بحران اوکراین، سیاسی است و مذاکرات بین اوکراین و روسیه باید هرچه زودتر به توقف جنگ و برقراری آتش‌بس منجر شود، گفت: در آغاز جنگ اوکراین در تماس تلفنی که با وزیر امور خارجه لهستان داشتم، آمادگی ایران را برای اعزام تیم پزشکی ۲۵نفره به مرز مشترک لهستان و اوکراین اعلام کردیم. وی با بیان اینکه تاکنون 3بار با وزیر امور خارجه اوکراین درباره بحران به‌وجود آمده تلفنی گفت‌وگو کردم و در 2دیداری که با لاوروف داشتم، حامل پیام وزیر امورخارجه اوکراین مبنی بر ایجاد آتش‌بس و انجام مذاکرات سیاسی بین 2 کشور بودم. ما به تلاش‌های خود برای حل این بحران ادامه می‌دهیم و امیدواریم هرچه زودتر شاهد تحقق امنیت و صلح در نقاط مختلف باشیم.
وزیر امور خارجه لهستان نیز در این نشست ‌خبری گفت: زمانی که مذاکرات وین به پایان برسد، تلاش می‌کنیم همکاری اقتصادی و تجاری را با ایران افزایش دهیم، چون معتقدیم ایران دارای پتانسیل خیلی زیادی است.
زبیگنیو رائو با بیان اینکه در همه زمینه‌ها آماده همکاری هستیم، افزود: ما هم‌نظر هستیم که این ملاقات باعث می‌شود روابط 2کشور زنده‌تر و پررنگ‌تر شود و امضای تفاهمنامه بین 2 کشور باعث خرسندی است و این، گام نخست است که با هم برمی‌داریم.
وی همچنین ادامه داد: یکی از دلایلی که به ایران آمدم، هشتادمین سالگرد یادبود ورود آوارگان لهستانی به ایران بود که ایرانیان خیلی کمک کردند. ایران از آنهایی که از سیبری آمده بودند، میزبانی کرد و کمک زیادی به آنها شد و چند هزار نفر از آنها در خاک ایران درگذشتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید