• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159967
+
-

هجدهمین نمایشگاه گل و گیاه به‌مدت یک هفته در بوستان گفتگو آغاز به‌کار کرد

250تولید‌کننده در نمایشگاه گل تهران

درشهر
250تولید‌کننده در نمایشگاه گل تهران

محمد سرابی _  روزنامه‌نگار

 قرنطینه کرونا زمانی برای رسیدگی به گل‌های آپارتمانی بود؛ گل‌هایی که در رفت‌وآمد‌های هر روزه فراموش شده بودند و حالا مورد توجه خانه‌نشین‌ها‌ قرار می‌گرفتند. در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته تهران در بوستان گفتگو، بیشتر از هر چیز‌، گل‌های سبز آپارتمانی به چشم می‌خورد. شاید این بخش از صنعت گل و گیاه بتواند به رونق گلفروشی‌های شهر کمک کند. شهردار تهران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به حضور 250تولید‌کننده در این نمایشگاه، گفت: صنعت پرورش گل و گیاه صنعتی است که می‌تواند برای کشور ما جنبه‌های اشتغال‌آفرینی، آرامش‌بخشی و رونق اقتصادی را به ارمغان آورد. در این بین توجه به اقلیم و فرهنگ و ۴فصل بودن کشور و وجود بیش از ۸هزار گونه گیاهی و ۱۵هزار مجموعه مولد در ایران حائز اهمیت است. به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی ادامه داد: از آقای مختاری باید تشکر کنم که ظرفیت ۴۶هزار هکتار بافت پیرامونی و ۱۳هزار فضای سبز داخل شهر تهران را برای ما رقم زدند. شهردار تهران افزود: شاخه گل در دست داریوش در تخت‌جمشید حکایت از یک فرهنگ ۲۵۰۰ساله دارد که توجه به زیبایی و ایجاد آرامش‌بخشی را مدنظر قرار داده است‌. زاکانی با اشاره به اینکه هلند ۷میلیارد دلار در سال از این صنعت درآمد دارد، اضافه کرد: نرم جهانی سرانه مصرف گل ۱۰۰شاخه است، اما در اروپا این عدد ۲۰۰شاخه گل و در ایران بسیار کمتر است. برای بهبود این وضعیت در سطوح مختلف، شهرداری می‌تواند کمک‌حال تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان باشد.   زاکانی در پاسخ به سخنان یکی از تولیدکنندگان حاضر در مراسم درباره رانت و قاچاق در صنعت گل و گیاه افزود: موضوع قاچاق زخمی بر پیکر جامعه است که در آن عناصر سودجو به‌دنبال حجم‌ بالا و با کیفیتی از منابع هستند. آنچه نظرات شماست را در دولت مطرح می‌کنم؛ دولت این اهتمام را دارد که ریشه قاچاق را بخشکاند و مبارزه با آن نیازمند یک عزم و همت بالاست. بنده این آمادگی را دارم و آمادگی دولت نیز وجود دارد تا قاچاق در بخش گل و گیاه نیز ریشه‌کن شود.  مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در این مراسم گفت: طی 5روز از هفدهمین نمایشگاه، بیش از ۲میلیون نفر از نمایشگاه گل و گیاه بازدید کردند که بعد از نمایشگاه کتاب، رتبه دوم بازدیدکنندگان را داشت. 
شهرداری تهران مسئولیتی در برگزاری نمایشگاه گل و گیاه ندارد، اما شهردار تهران در راستای وظیفه ملی، حمایت از تولید داخلی و تقویت روحیه نشاط در میان شهروندان بر برگزاری این نمایشگاه تأکید کرده است. علی‌محمد مختاری با اشاره به‌وجود ۸هزار گونه گیاهی در کشور گفت: همسایه‌های شمالی و جنوبی کشور از خریداران بالقوه گل‌های زینتی هستند و باتوجه به تنوع زیست‌بوم، ویژگی‌های آب و هوایی و...، فرایند تولید در ایران نسبت به هلند می‌تواند ارزان‌تر باشد. 

با تخلفات ساختمانی برخورد می‌کنیم
شهردار تهران در حاشیه افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: در زمینه ساختمان‌های نیمه‌کاره رهاشده در تهران خلأ قانونی وجود دارد؛ سالیان سال است که این مشکل وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم از طریق شورای‌عالی استان‌ها برای مجلس یا دولت طرحی را ارائه دهیم.
زاکانی در ادامه با اشاره به حمله برخی مجرمان به شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ تهران، تأکید کرد: ناحیه ۳ منطقه ۱۹ شرایط خاصی دارد. چند ناحیه در تهران وجود دارد که از این شرایط خاص برخوردارند. در مواجهه با ساخت و سازهای بی‌رویه، شهردار مسئولیت‌پذیر ناحیه حاضر شده بود که متأسفانه ضرباتی را به وی وارد کردند. از شهردار ناحیه عیادت کردیم و حال عمومی خوبی دارند. زمانی که یک ساختمان ناامن ساخته می‌شود به نوعی آینده پرخطری را برای ساکنانش فراهم می‌کند. امیدواریم هم بتوانیم از بروز این تخلفات جلوگیری کنیم و هم با خاطیان برخورد قاطع داشته باشیم. شهردار درباره مدت زمان صدور پروانه ساخت در تهران افزود: الان میانگین صدور پروانه ساخت حدود ۱۰ ماه است و تلاش داریم در اواخر خرداد این زمان را به 2ماه کاهش دهیم که مقدمات این کار را فراهم کرده‌‌ایم؛ اگرچه گمانه‌زنی‌های اشتباه در برخی از رسانه‌ها در زمینه امنیت ساختمان‌ها و شرایط مختلف انجام شد که بی‌پایه بود.  به جز بخش سرپوشیده نمایشگاه که شامل گیاهانی مانند کاکتوس و گل‌های حشر‌ه‌خوار بود، در خارج از ساختمان اصلی نمایشگاه، بخشی به تولید‌کنندگان تجهیزات فضای باز پارکی اختصاص داده شده است. این نمایشگاه به‌مدت یک هفته در بوستان گفتگو محله گیشا، مجاور بزرگراه چمران برقرار است. غرفه‌داران از ساعت 15بعدازظهر روز آخر برگزاری نمایشگاه (جمعه 23اردیبهشت) اقلام موجود در غرفه‌های خود را با قیمت مناسب برای فروش ارائه می‌کنند.

 نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه 1401
هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته تهران   شامل بخش‌های گل‌ شاخه بریده، گلدان‌های آپارتمانی، گیاهان و تجهیزات مخصوص فضای سبز است.

 شرکت کنندگان:
۲۵۰تولیدکننده به نمایندگی از ۱۵هزار تولیدکننده گل 
17شرکت خارجی و نمایندگان آنها از ژاپن، آلمان، هلند، ایتالیا، ترکیه و...

تولید و صادرات گل و گیاه ایران در جهان طبق آمار سال ۹۷ 
هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه 
صد‌وهفتمین صادر‌کننده گل و گیاه
 

این خبر را به اشتراک بگذارید