• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159737
+
-

تفاهم تهران - ریاض نزدیک است؟

در روزهای اخیر پیگیری مذاکرات تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه، به یکی از مهم‌ترین بحث‌های محافل سیاسی و رسانه‌ای منطقه تبدیل شده‌است و اظهارنظر اخیر نخست‌وزیر عراق درباره گفت‌وگوهای انجام شده مبنی بر اینکه «تفاهم میان تهران و ریاض نزدیک است»، از تحولات جدیدی در این عرصه خبر می‌دهد. به‌گزارش همشهری، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق اخیرا در گفت‌وگو با نشریه «الصباح»، بر «گشایش واقعی» در روابط کشورهای منطقه تأکید و حصول توافق در گفت‌وگوهای تهران و ریاض را در آینده نزدیک، نمودی بر این ادعا ارزیابی کرده‌است؛ موضوعی که بغداد در ماه‌های اخیر نقش‌آفرینی ویژه‌ای در پیشبرد آن داشته‌است.
برخلاف 4دور مذاکره قبلی که چشم‌انداز روشنی را در مقابل پیشبرد مذاکرات دوجانبه قرار نمی‌داد، به‌نظر می‌رسد دوطرف در دور پنجم که در نخستین روز اردیبهشت‌ماه جاری برگزار شد، به تفاهم‌های قابل‌توجهی دست یافته‌اند که بنا به ادعای برخی منابع خارجی و البته داخلی، مسیر پیش‌رو برای ازسرگیری روابط تهران - ریاض را روشن‌تر از قبل کرده‌است.
برهمین اساس هم بود که نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه مطمئن هستیم توافق میان ایران و عربستان نزدیک است، تأکید کرد این کشور در تحقق تفاهم میان کشورهای منطقه و تحقق ثبات منطقه‌ای منافع مستقیم دارد. الکاظمی همچنین تأکید کرد: ما به‌دلیل اینکه روابط خوبی با دو کشور و طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی داریم، توانستیم فضای گفت‌وگوهای مثبت را در خاک عراق ایجاد کنیم که بسیاری از آنها اعلام نشده‌است.ازسوی دیگر سفیر جمهوری‌اسلامی ایران در بغداد نیز در روزهای اخیر با اشاره به جزئیاتی از گفت‌وگوهای اخیر میان تهران و ریاض، از توافق دوطرف بر «نقشه راه» مذاکرات آینده خبرداد. ایرج مسجدی درباره این نقشه راه عنوان کرد که هردو طرف پیشنهادهایی دراین زمینه داشتند که بعد از جلسه پنجشنبه گذشته در بغداد، درباره آن توافقی حاصل و تبدیل به نقشه راهی برای آینده شد.
وی البته چشم‌انداز بازگشایی سفارتخانه‌های دوطرف را منوط به روند مذاکرات دانست و تأکید کرد که گفت‌وگوهای بعدی مشخص می‌کند که سفارتخانه‌های ایران و عربستان بازگشایی خواهد شد یا نه. مسجدی تصریح کرد: در دور اخیر مذاکرات، مهم این بود که طرفین برای آینده، چارچوب توافقی داشته باشند که به نتیجه رسید و این خود ملاک مثبتی است که راه آینده را برای تهران و ریاض روشن می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید