• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159692
+
-

احتمال ارتباط هپاتیت مرموز کودکان با آدنوویروس

دانش
احتمال ارتباط هپاتیت مرموز کودکان با آدنوویروس

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان بهداشت جهانی جزئیات جدیدی درباره علائم بیماری مرموز سندروم التهاب کبد حاد در کودکان منتشر کرد. به گزارش بیزینس اینسایدر، این دو نهاد روز گذشته جزئیات جدید و بیشتری از 9مورد تأیید شده از ابتلا به آدنوویروس مرتبط با هپاتیت که در کودکان ایالت آلاباما بین ماه‌های اکتبر و فوریه مشاهده شده است اعلام کردند. سه نفر از مبتلایان از نقص حاد کبد رنج می‌برند و دو نفر به پیوند کبد نیاز پیدا کردند. تعدادی از این بیماران زیر 7سال و 5نفر از آنها نیز زیر 2سال بودند. دانشمندان سازمان بهداشت جهانی از میزان شیوع این هپاتیت مرموز ابراز نگرانی کرده‌اند و در حال ردیابی موارد ابتلا در اروپا هستند. در گزارش‌ها آمده است که حدود 10درصد از این بیماران نیازمند پیوند کبد هستند و دست‌کم یک کودک نیز از دنیا رفته است.

فیلیپا ایستبروک، دانشمند ارشد در برنامه جهانی هپاتیت سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این نوع از هپاتیت شدید در کودکان غیرمعمول است به‌ویژه اینکه اکثر این بچه‌ها هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند.
 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌اند که از نخستین نشانه‌های ابتلا به این بیماری که می‌تواند هشدار‌دهنده باشد، تهوع و اسهال است. درصورت پیشرفت این نوع از هپاتیت، مراقبان باید منتظر نشانه‌هایی از زردی ازجمله در چشم‌ها و پوست بدن و صورت کودکان باشند. البته به‌گفته متخصصان، هپاتیت شدید کودکان در آمریکا و اروپا هنوز نادر است. در میان 16کشور مختلف، تاکنون فقط 170مورد ابتلا به این بیماری مرموز کبدی مشاهده شده است. متخصصان مطمئن نیستند دقیقا که چه چیزی منجر به التهاب کبد می‌شود اما به یک نوع از ویروس به‌نام آدنوویروس 41 که در بسیاری از کودکان بیمار یافت شده است مشکوک هستند و معتقدند ممکن است این ویروس ربطی به این شرایط داشته باشد. آدنوویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌های دارای دی‌ان‌ای دو رشته‌ای خطی هستند که از طریق رسپتورهای خود به سلول‌ها می‌چسبند.
اما هنوز این احتمال وجود دارد که افزایش اخیر عفونت‌های کووید-19 در کودکان نقشی در این شیوع داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید