• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 8 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159522
+
-

پاسخ به چند پرسش درباره بازنشستگی

با توجه به مطلب گذشته درخصوص بازنشستگی مشمولان قانون حالت اشتغال، سؤالات متعددی از سوی ایثارگران ارسال شده است که به‌دلیل اهمیت و اطلاع‌رسانی بیشتر به جامعه ایثارگری به آنها پاسخ می‌دهیم.
۱- آیا جانبازانی که بالای ۳۰سال بازنشستگی دارند به ازای سنوات بیش از 30سال، افزایشی در حقوق آنان اعمال می‌شود؟
ج- برابر تبصره۲ ماده۱۰۹ قانون مدیریت خدمات کشوری، به بازنشستگانی که سابقه پرداخت کسور بازنشستگی آنها بیش از ۳۰سال است، به ازای هر سال و تا ۱۰سال، 2.5درصد به حقوق آنان اضافه می‌گردد.یعنی اگر دستگاه ذیربط در موعد مقرر نسبت به بازنشستگی اقدام نکرده باشد به ازای هر سال تأخیر در بازنشستگی 2.5درصد و تا سقف ۱۰ سال، جمعا ۲۵درصد به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد.
۲- طلب مرخصی مشمولان قانون حالت اشتغال چگونه محاسبه می‌شود؟
ج- با توجه به اینکه مشمولان قانون حالت اشتغال به‌منزله مستخدم تلقی می‌شوند شرایط پرداخت طلب مرخصی آنها نیز همانند مستخدمان خواهد بود. بنابراین آنها نیز برای هرسال از 30روز حق مرخصی برخوردارند، که تا قبل از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری 30روز مرخصی آنها ذخیره و مطالبات آن براساس آخرین حقوق دریافتی پرداخت می‌شود. لکن پس از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری و برابر ماده۸۴ این قانون، حداکثر نیمی از مرخصی آنان در هر سال قابل ذخیره شدن خواهد بود، از این رو برای بعد از قانون مدیریت خدمات کشوری به‌ازای هرسال ۱۵روز از مرخصی آنان محاسبه و پرداخت می‌شود.
۳- برخی مسئولان در پاسخ ایثارگران اعلام کرده‌اند که پرداخت سنوات با بنیاد شهید است اما طلب مرخصی‌ها با نیروهای مسلح، آیا این مطلب صحیح است؟
ج- تبصره۳ ماده۴۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بیان می‌دارد: مشمولان قانون حالت اشتغال هنگام نیل به بازنشستگی از کلیه امتیازات منظور شده برای شاغلان همتراز مانند پاداش پایان خدمت و غیره برخوردار می‌گردند. دستگاه مجری حکم حقوق بازنشستگی مکلف به تامین و پرداخت حقوق و امتیازات مذکور خواهد بود. با عنایت به اینکه این تبصره قانونی کلیه امتیازات منظور شده به هنگام بازنشستگی برای مشمولان قانون حالت اشتغال از قبیل پاداش پایان خدمت و غیره را همانند شاغلان همتراز دانسته است و پرداخت مرخصی جانبازان مشمول قانون حالت اشتغال از این قاعده مستثنا نبوده، بنابراین بنیاد شهید که مجری حکم حقوقی جانبازان حالت اشتغال است موظف به پرداخت مرخصی‌های پایان خدمت آنان نیز است.
۴- اگر سازمان ذیربط در اجرای قانون کوتاهی کرده و به قانون تمکین نکند، تکلیف چیست؟
 ج- قانونگذار کمیسیون ماده۱۶ رسیدگی به شکایات ایثارگران را برای همین منظور در قانون پیش‌بینی کرده است. از این رو دستگاه‌هایی که در اجرای قوانین موجد حق ایثارگران به‌ویژه، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران کوتاهی می‌کنند با پیگیری و طرح شکایت در کمیسیون ماده۱۶ می‌توان آنان را ملزم به اجرای قانون کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید