• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159354
+
-

ترس لیبرال‌ها از بیدارگری اسلامی

اصغر زارعی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل 

بعد از انقلاب اسلامی ایران، روند اسلام‌ستیزی تشدید شد. به‌نوعی با قدرت گرفتن دولت اسلامی و شکل گرفتن اسلام انقلابی، رویه‌های معاند و علیه این جریان نیز شکل گرفت. تا جایی که نوعی جریان اسلام‌هراسی و اسلام ستیزی در قالب جدال تاریخی و تمدنی علیه اسلام شکل گرفت. نمونه‌های این جدال را در افکار اندیشمندان غربی همچون فوکویاما، هانتینگتون و کیسینجر مشاهده می‌کنیم. به تناسب گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی نیز روند شاکله اسلام‌هراسی تغییر کرده است. در این راستا گفتمان لیبرالیسم غرب نوعی تهدید بالقوه و بالفعل برای جریان اسلام‌خواهی و مسلمانان است. در واقع نظام‌های سیاسی غرب همواره تقویت‌کننده و مجری اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی بوده‌اند.
 نمونه‌های اجرای این تفکر را در حمله به مسلمانان، هتک حرمت به قرآن، حمله به مساجد و زنان مسلمان محجبه و... شاهد بوده‌ایم. به‌عبارتی باید اینگونه بیان کرد که تمامی رویدادهای مشابه از این دست در راستای جدال گفتمان لیبرال دمکراسی غربی و گفتمان اسلامی است. چنین جریانی مدعی آزادی بیان، حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی است اما با آزادی‌های مذهبی مخالف است و نژادپرستی را ترویج می‌کند.
 در جریان جنگ اوکراین و روسیه هم دیدیم که در پذیرش پناهندگان اوکراینی چطور رویه نژادپرستی را در نظر داشتند و تنها به سفیدپوست‌ها بها دادند. در نمونه‌ای دیگر شاهد هستیم که چطور سیاهپوستان در آمریکا مورد تبعیض اجتماعی و نژادی قرار می‌گیرند. یا چطور یک زن 93ساله را به جرم انکار هولوکاست محاکمه می‌کنند. از این‌رو نوعی دوگانگی در رفتارهای غربی‌ها را شاهد هستیم. طبیعی است که سردمداران و نظریه‌پردازان چنین گفتمانی قائل به این باشند که هر نوع گفتمان، فکر و عقیده‌ای که با لیبرال دمکراسی فاصله داشته باشد محکوم به حذف و جدال است. به همین دلیل اسلام‌هراسان با هر نوع نماد مقدس مسلمانان اعم از مسجد، کتاب و تفکر مبارزه می‌کنند. در این راستا حجم حملات اسلام‌هراسان در ماه‌های مبارک مسلمانان همچون ‌ماه رمضان بیشتر می‌شود. چرا که حضور نمادهای عبادی در این ‌ماه بیش از ماه‌های دیگر است و عناصر وحدت و انسجام مسلمانان نیز بیشتر است. همچنین معنویت شکل گرفته بین مسلمانان نوعی جاذبه را ایجاد می‌کند که این جاذبه برای سرزمین‌های غربی خطرناک است و بیم آن می‌رود که مردمان غربی نیز به اسلام گرایش پیدا کنند. از این‌رو اسلام‌هراسان در یک نقشه راه از پیش تعیین‌شده سعی می‌کنند از صدور این جاذبه جلوگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید