• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159320
+
-

خبرهای کوتاه/درگذشت اسلامی ندوشن


محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده و چهره فرهنگی پیشکسوت در ۹۷ سالگی در کانادا از دنیا رفت.شیرین بیانی، نویسنده و پژوهشگر و همسر محمدعلی اسلامی ندوشن که پیش‌تر نیز خبر درگذشتش به اشتباه در برخی رسانه‌ها اعلام شده بود با اعلام این خبر به ایسنا گفت: خبر این دفعه صحیح است و ایشان روز دوشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ جهان فانی را وداع گفتند. همسر اسلامی ندوشن درباره مراسم تشییع پیکر او و این‌که آیا به ایران منتقل می‌شود نیز گفت: چون کسالت نداشت در این فکرها نبودیم، در همین جا (کانادا) به طریق اسلامی به امانت به خاک سپرده می‌شوند.محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود. او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر دروس حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ  رسیده است.

نت‌نویسی اذان موذن‌زاده  

اذان مرحوم رحیم موذن‌زاده‌اردبیلی توسط محسن حسینی، نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی نت‌نویسی و اجرا شد. حسینی در گفت‌وگو با مهر گفت: امسال تصمیم گرفتم همزمان با ایام ماه مبارک رمضان اذان مرحوم رحیم موذن‌زاده اردبیلی که در سال۱۳۳۴ تولید و تا به امروز تبدیل به نوایی ماندگار و دلنشین برای ما ایرانیان شده را نت‌نویسی کرده و آن را در دسترس مخاطبان و پژوهشگران قرار دهم.
وی درباره جزئیات این اثر موسیقایی توضیح داد: گرچه این اذان از لحاظ تلفظ حروف و قواعد زبان عربی دارای نکاتی قابل بحث است، ولی بر گوش و دل مسلمانان ایرانی خوش نشسته و درواقع مشهور‌ترین و شنیده‌شده‌ترین اذان در ایران است. این در حالی است که اجرای دلنشین و در عین حال تخصصی موذن، انتخاب استادانه گوشه «روح الارواح» در مایه بیات ترک از ردیف موسیقی ایرانی است.

خائن‌کشی 3ساعته 

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خائن‌کشی» به ‌کارگردانی مسعود کیمیایی می‌گوید که برای اکران عمومی این فیلم، امکان تغییر برخی از سکانس‌ها و جایگزینی آن با سکانس‌های دیگر وجود دارد. علی اوجی در گفت‌وگو با مهر گفت: نسخه‌ای که برای اکران عمومی آماده می‌شود با تغییراتی همراه خواهد بود. درواقع می‌توان گفت سکانس‌هایی در این فیلم برای اکران عمومی استفاده می‌شود که در نسخه جشنواره‌ای آن نبوده است. وی تأکید کرد: اگر قرار باشد «خائن‌کشی» به‌صورت کامل منتشر شود، فیلمی با زمان حدودی ۳ساعت و ۳۰ دقیقه خواهد بود، اما برای اکران عمومی مدت فیلم  ۲ ساعت است.
اوجی گفت: آقای کیمیایی با کارگردانی خود و نوع گرفتن فیلم، این امکان را فراهم کرده است که بتوانیم سکانس‌های بسیاری را جایگزین سکانس‌های دیده شده کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید