• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159288
+
-

با چراغ سبز دولت برای پیش‌پرداخت تامین اعتبار فاینانس لازم صورت می‌گیرد

630 دستگاه واگن در مسیر متروی تهران

 گره تامین اعتبار خرید 630واگن چینی مترو برای ناوگان حمل‌ونقل زیرزمینی تهران که سال‌هاست باز نشده با همکاری میان دولت و شهرداری، در حال باز شدن است. به گزارش همشهری، ماجرا از این قرار است که سال 1397شورای اقتصاد در دولت پیشین با پیشنهاد وزارت کشور جهت تامین اعتبار 15درصد اولیه فاینانس خرید 630واگن مترو برای تهران، موافقت کرد تا امیدها برای جان گرفتن این شبکه حمل‌ونقل عمومی مهم پایتخت زنده شود. با این حال، هیچ‌گاه اعتبار اولیه از سوی دولت تامین نشد تا طرف چینی کار ساخت این تعداد واگن را در دستور کار قرار دهد. این درصورتی بود که طی 4سال گذشته همواره مسئولان مترو نسبت به فرسوده شدن ناوگان هشدار دادند و بر ضرورت ورود این 630دستگاه واگن تأکید کردند. اکنون اما خبرهای امیدوارکننده از تعامل میان دولت و شهرداری به گوش می‌رسد و مدیرعامل شرکت متروی تهران در این‌باره می‌گوید: «خوشبختانه در دولت کنونی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و بر همین اساس 15درصد پیش‌پرداخت تأمین 630واگن درنظر گرفته شده است.» اینطور که مسعود درستی عنوان می‌کند، مراحل بروکراسی اداری در حال طی شدن است: «همه ارکان مربوطه همچون وزارت کشور، شهرداری و وزارت نفت پای کار هستند تا هرچه زودتر عملیات تأمین 630واگن و اعتبار پیش‌پرداخت عملیاتی و قرارداد مربوطه جاری شود. به‌احتمال فراوان در نیمه نخست امسال، 15درصد اعتبار پیش‌پرداخت مورد نیاز برای طرف مقابل واریز می‌شود تا قرارداد بسته شده و مراحل تأمین واگن شروع شود.» 
آنچه دولت در زمینه تامین 630واگن خارجی از مسیر فاینانس برای متروی شهر تهران چراغ سبز نشان داده در قالب پروژه اختصاص 1050واگنی مترو به پایتخت است. درواقع دولت در برنامه کاری خود اختصاص 2هزار واگن به کلانشهرهایی که حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری دارند را به روش تهاتر نفت گنجانده است که 1050دستگاه از آن سهم تهران خواهد بود.

 تلاش برای رفع معارض ایستگاه ورزشگاه تختی 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه دیروز نیز طی یک بازدید میدانی از نزدیک در جریان آخرین وضعیت پروژه احداث ایستگاه متروی ورزشگاه تختی و همچنین پیشرفت عملیات اجرایی ایستگاه خیابان شهدای هفدهم شهریور  قرار گرفت. به گزارش همشهری، با حضور درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران، مجری خط 7و دست‌اندرکاران پروژه، محل تجهیز کارگاه و عملیات عمرانی انجام شده برای ساخت ایستگاه ورزشگاه تختی در منتهی‌الیه جنوبی خط ۷ مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با تعاملات بین سازمانی، برخی موانع اجرایی و ازجمله معارضات مربوطه برای سرعت گرفتن پیشرفت مراحل ساخت‌وساز این ایستگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع شود. بخش دیگر این بازدید سرکشی به ایستگاه در حال احداث خیابان شهدای هفدهم شهریور بود؛ ایستگاهی که با معماری چشم‌نواز فضاهای داخلی، به یکی از ایستگاه‌های خاص خط ۷ تبدیل خواهد شد. قرار است این ایستگاه، خردادماه به بهره‌برداری برسد تا خط 7یک گام دیگر به مرحله نهایی و تکمیل شدن خود نزدیک شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید