• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159211
+
-

ذره‌بین ایمنی روی 129بنای پایتخت

با همکاری دادستانی و شهرداری تهران رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن جدی‌تر از همیشه در دستور کار قرار گرفت

گزارش
ذره‌بین ایمنی روی 129بنای پایتخت

محمود مولایی- روزنامه‌نگار

با همکاری دادستانی تهران و سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، وضعیت ساختمان‌های ناایمن جدی‌تر از گذشته پیگیری می‌شود. ساختمان‌های ناایمن سال‌هاست زنگ خطری برای پایتخت محسوب می‌شوند و حتی بعد از آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو اخطاهاری مکرری توسط سازمان آتش‌نشانی به ساختمان‌های ناایمن داده شده است. اکنون اما دادستانی تهران به فعالیت ساختمان‌های ناایمن و گودهای رها شده ورود پیدا کرده و در این میان 129بنای بسیار ناایمن ستاره‌دار زیر ذره‌بین شهرداری تهران قرار گرفته است. به‌گفته دادستان تهران، در این رابطه دستوراتی به سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران صادر و با دستورات دادستانی مقرر شده که در شهرداری هر منطقه پایتخت، کمیته ایمنی ساختمان‌های آن منطقه تشکیل شود.
به این ترتیب، قرار است بعد از تشکیل کمیته ایمنی ساختمان‌ها در 22منطقه شهر تهران، در3 جدول بسیار خطرناک، خطرناک و ناایمن ساختمان‌ها و اماکن هر منطقه شناسایی شود. علی صالحی، دادستان تهران اعلام کرد: «مقرر شده تا سازمان آتش‌نشانی برای هر ساختمان متناسب با ویژگی‌های آن دستورالعملی را تنظیم و ابلاغ کند و چنانچه بنابه‌نظر سازمان آتش‌نشانی و شهرداری که مسئول اصلی در این زمینه هستند، پلمب و تعطیلی محل لازم و ضروری باشد، مراتب را گزارش کنند که تاکنون چنین درخواستی به دادستانی ارائه نشده است.»  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز با رویکرد جدید در مورد ساختمان‌های ناایمن موافق است و به‌نظر می‌رسد در فاز جدید این ساختمان‌ها ایمن شوند.
مهدی داوری معتقد است با ورود دادستان تهران، اقدامات قضایی در مورد ساختمان‌های ناایمن انجام می‌شود: «یکی از موضوعات موجود، عدم‌تمکین بهره‌برداران یا مالکان برخی از ساختمان‌ها به دستورالعمل آتش‌نشانی است، ورود دادستان می‌تواند نویدبخش تسریع در انجام اقدامات و الزاماتی باشد که نه‌تنها توسط مالکان یا بهره‌برداران بلکه توسط تمام دستگاه‌های مسئول باید در این حوزه صورت گیرد.» او معتقد است ورود دستگاه قضا به این مسئله، نقطه امیدوارکننده است: «فقط شهرداری تهران قادر نبود که الزامات قانونی را درباره ساختمان‌های ناایمن به‌وجود بیاورد. واقعیت این است که خلأ قانونی برای ایمن کردن ساختمان‌ها وجود دارد و با همکاری سایر دستگاه‌ها می‌توانیم مشکلات را در این حوزه برطرف کنیم.»‌

کارگروه ویژه برای پیگیری ساختمان‌های ناایمن
 کارگروه ویژه پیگیری و بررسی ساختمان‌های ناایمن با عضویت رئیس اتاق بازرگانی، سازمان صمت، اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی در این معاونت تشکیل شده است. قرار است هر دو هفته یک‌بار جلسات این کارگروه با اولویت ساختمان‌های اعلامی از سوی سازمان آتش‌نشانی تشکیل شود. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در این رابطه گفت: «یک کمیته مرکزی هر دو هفته یک‌بار با حضور معاون محترم دادستان تهران تشکیل جلسه می‌دهد که در این جلسه، وضعیت ساختمان‌های ناایمن که در کمیته‌های ایمنی مناطق شهرداری مورد رسیدگی قرار گرفته و وضعیت حادتری دارند، بررسی می‌شود تا بتوانیم اقدامات را تسریع کنیم.»
به‌گفته دادستان تهران، علاوه بر اینها، درخصوص ساختمان‌ها و اماکنی که گزارش ناایمن و خطرناک بودن آن به دادستانی واصل می‌شود، سابقه پیگیری، نظارت تشکیل اقدام و پیگیری‌های لازم به عمل می‌آید‌: «درراستای احیای حقوق عامه و اجرای اقدامات پیشگیرانه و حفظ سلامت جانی و ایمنی افراد ساکن و شاغل در شهر تهران و در راستای اجرای بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها رفع خطر از بناهای ناایمن شامل بناهای قدیمی و خطرناک، بناهای مخروبه، گودبرداری‌های رها شده در دستور کار این سرپرستی قرار گرفته است. جلسات متعددی نیز با حضور عوامل دستگاه‌های متولی اعم از شهرداری، سازمان نظام مهندسی، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی، عوامل انتظامی و... درخصوص شناسایی ساختمان‌های پرخطر و نحوه رفع خطر از ساختمان‌های موصوف برگزار شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید