• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158966
+
-

فاصله‌گذاری‌های فیزیکی کم‌رنگ شد

میزان رعایت فاصله‌گذاری‌ کرونایی در هفته گذشته، کمترین آمار را نسبت به سایر پروتکل‌ها داشت، به‌طوری‌که تنها 48.05درصد مردم فاصله‌گذاری‌ها را رعایت کردند. این در حالی است که براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در کشور، 50درصد است و احتمالا نیمه دیگر همان‌هایی هستند که این روزها بدون ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌های فیزیکی از خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند یا بی‌توجه به شرایط بیماری در ادارات و سازمان‌ها و حتی پاساژها و مراکز خرید تردد دارند. براساس اعلام وزارت بهداشت میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور 51.81درصد در یک هفته اخیر است که البته 2درصد بیشتر از هفته قبل از آن بوده اما آمارهای مجزا درباره بهداشت فردی 56.18درصد، تهویه مناسب 53.67درصد و ماسک 50.66درصد ثبت شده و فاصله‌گذاری‌ها هم کمترین عدد را به‌خود اختصاص داده است.

آذربایجان غربی، شاگرد اول شد 
در هفته گذشته 15استان کشور کمتر از میانگین کشوری، فاصله‌گذاری‌های فیزیکی در اماکن عمومی را رعایت کردند و از میان تمام استان‌ها، اهالی لرستان با 38.51درصد در رتبه آخر قرار دارند. در هرمزگان، گیلان، همدان، تهران، ایلام، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز، قم، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی و زنجان میزان رعایت فاصله‌گذاری در اماکن عمومی 40تا 47درصد و کمتر از میانگین کشوری اعلام شد و در سیستان و بلوچستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری و کرمان آمارها بیشتر از میانگین کشوری و بین 47تا 50درصد است. آمار بالای 50درصد هم به استان‌های یزد، کهگیلویه و بویر‌احمد، فارس، گلستان، خراسان جنوبی، اردبیل، سمنان، بوشهر، کرمانشاه، قزوین، مرکزی و آذربایجان غربی تعلق گرفت و مردم آذربایجان غربی با 58.24درصد شاگرد اول استان‌ها در رعایت فاصله‌گذاری‌ها شدند.

70درصد هرمزگانی‌ها ماسک می‌زنند 
50.66درصد مردم کشور هم پوشش ماسک در اماکن عمومی را رعایت کردند اما در 12استان این رقم کمتر از 50درصد اعلام شد. مردم خوزستان، زنجان، کردستان، ایلام، یزد، قم، تهران، اصفهان، لرستان، مازندران، آذربایجان‌غربی و گیلان کمتر از میانگین کشوری ماسک زدند. خراسان ‌شمالی‌ها هم با وجود آمار 50.29درصدی در فهرست استان‌های با کمترین رعایت پوشش ماسک قرار دارد. در آن سوی نمودار بیشترین رعایت پوشش ماسک به هرمزگانی‌ها تعلق گرفت که 75.27درصد است آمار قابل‌قبولی دارد. در سایر استان‌ها هم هر چند که رتبه‌ای بیش از میانگین کشوری را به‌خود اختصاص دادند اما این عدد به بالای 60درصد هم نرسید، ازجمله خراسان جنوبی، اردبیل، البرز، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، مرکزی، آذربایجان غربی، گلستان، کرمانشاه، سمنان، خراسان جنوبی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و همدان.

بیشترین رعایت تهویه هوا در 3استان 
رعایت تهویه مناسب در کنار ماسک یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا مطرح می‌شود اما در هفته اخیر کمتر از 60درصد مردم استان‌های مختلف آن را رعایت کردند. تنها استان‌های کرمانشاه با 62.08درصد، یزد با 63.07درصد و آذربایجان غربی با 72.92درصد در صدر رعایت این پروتکل‌ها قرار گرفتند. در استان‌های مازندران، خراسان رضوی، فارس، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، اردبیل، کردستان، سمنان، بوشهر، گلستان، قزوین، همدان و مرکزی هم رعایت پروتکل تهویه مناسب، بیش از میانگین کشوری (53.67درصد) حدود 53تا 59درصد بود. رتبه استان‌های اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، البرز، زنجان، ایلام، تهران، خوزستان، لرستان، گیلان و قم هم کمتر از میانگین کشوری بود و میزان رعایت تهویه در این مناطق بین 44تا 53درصد ثبت شد. اما هرمزگانی‌ها با وجود نمره خوب در پوشش ماسک، در رعایت تهویه مناسب عدد 38.94درصد را گرفتند.

بهداشت فردی، در صدر پروتکل‌ها
رعایت بهداشت فردی هم با 56.18درصد نمره بهتری نسبت به سایر پروتکل‌ها در هفته آخر فروردین گرفت؛ پروتکلی که شامل جلوگیری از ورود و حضور مراجعان و کارمندان دارای علائم بیماری، اخذ و نصب QR CODE، امکانات شست‌وشو یا ضدعفونی‌کننده دست و استفاده از کارتخوان یا روش‌های الکترونیکی دیگر در مراکز ارائه‌کننده خدمات است. از میان استان‌های بالاتر از میانگین کشوری تنها در کرمانشاه، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و سمنان رعایت پروتکل‌ها بیشتر از 60درصد بود و در استان‌های کردستان، ایلام، یزد، گلستان، سیستان و بلوچستان، قزوین، خراسان جنوبی، فارس، خراسان شمالی، همدان، مازندران و لرستان هم رعایت 56تا 59درصدی ثبت شد. اما در سوی دیگر نمودارهای این پروتکل، استان‌های هرمزگان، قم، تهران، گیلان، البرز، خوزستان، بوشهر، اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمان و اصفهان قرار داشتند که نشان‌دهنده پایین بودن میزان رعایت پروتکل بهداشت فردی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید