• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157512
+
-

حتی پلک هم نزنید

این دوره جام حذفی، از چیزی که فکر می‌کنید بسیار جذاب‌تر و سرنوشت‌سازتر است

حتی پلک هم نزنید

بهروز رسایلی

با توجه به حضور سپاهان و فولاد در لیگ قهرمانان آسیا، سازمان لیگ تصمیم گرفته مسابقات لیگ برتر را تا پایان ماه رمضان تعطیل کند و از این فرصت برای برگزاری جام حذفی سود ببرد. از خوش‌شانسی آنهاست که هر دو نماینده ایران در آسیا از جام حذفی اوت شده‌اند. یکی از عجیب‌ترین ادوار جام حذفی در حالی به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده که بسیاری از بزرگان خیلی زود از گردونه بازی‌ها کنار رفته‌اند. هم‌اکنون فقط 8تیم باقی مانده‌اند که به این ترتیب با هم ملاقات خواهند کرد: پرسپولیس- آلومینیوم اراک، خلیج‌فارس ماهشهر- مس رفسنجان، استقلال- نساجی و مس کرمان- خیبر خرم‌آباد. در نیمه‌نهایی برندگان 2بازی اول با هم بازی می‌کنند و برندگان 2بازی دوم هم به مصاف یکدیگر می‌روند. بنابراین پرسپولیس و استقلال تا فینال به هم نمی‌خورند. آنچه جام حذفی را در شرایط فعلی واجد اهمیت ویژه می‌کند، موقعیت خاصی است که سرخابی‌ها در آن قرار دارند. شاید تا پیش از بازگشایی مسابقات لیگ، نتایجی در جام حذفی رقم بخورد که همه‌‌چیز را زیر و رو کند. این، یکی از حساس‌ترین و شاید سرنوشت‌سازترین مسابقات این سال‌های جام حذفی در فوتبال ایران است.

  شیشه عمر یحیی
هنوز 6بازی به پایان لیگ بیست‌ویکم باقی مانده و عقب‌افتادگی 6امتیازی پرسپولیس نسبت به استقلال غیرقابل جبران نیست. هر اتفاقی در فوتبال ممکن است رخ بدهد، اما اگر به‌طور منطقی آبی‌ها را صاحب شانس بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی بدانیم، آنگاه جام حذفی تبدیل خواهد شد به آخرین و حیثیتی‌ترین تورنمنت باقیمانده پیش روی یحیی گل‌محمدی؛ مردی که ابتدا لیگ قهرمانان را برابر الهلال از دست داد، بعد سوپرجام را تقدیم فولاد کرد و شاید لیگ را هم به استقلال بدهد. در این صورت کامیابی یا ناکامی پرسپولیس در جام حذفی بسیار معنادار خواهد بود. یحیی می‌تواند با رهنمون کردن تیمش به سمت قهرمانی، نخستین جام قرن را بگیرد، حال و هوای پرسپولیس را عوض کند و حتی برای ادامه جنگیدن در لیگ، نیروی جدید به سرخ‌ها تزریق کند. مخصوصا اگر قهرمانی احتمالی پرسپولیس از مسیر پیروزی بر استقلال به‌دست بیاید، گل‌محمدی بار دیگر محبوبیتش بین هواداران را بازیابی خواهد کرد. در غیر این صورت ناکامی در جام حذفی سیاهه شکست‌های یحیی در این فصل را کامل خواهد کرد و آنگاه ممکن است او حتی شغلش را هم از دست بدهد. فراموش نکنیم همین حالا هم گروهی از هواداران پرسپولیس به‌شدت نسبت به عملکرد سرمربی تیم‌شان انتقاد دارند و مخصوصا بعد از توقف برابر هوادار، اسم برانکو ایوانکوویچ به یکی از پرتکرارترین کلیدواژه‌های فوتبالی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. جماعت خشمگینی که این روزها می‌بینیم، شاید توان تحمل یک ناکامی دیگر را نداشته باشند.

  فرهاد و ماجرای ابتکار عمل
شرایط فرهاد مجیدی شبیه یحیی گل‌محمدی نیست و هر اتفاقی که در جام حذفی رخ بدهد، موقعیت سرمربی استقلال به خطر نخواهد افتاد. به هر حال آبی‌ها در لیگ شانس اول قهرمانی هستند و مجیدی هم محبوبیت زیادی بین هواداران دارد. با همه اینها طبیعتا فرهاد حاضر نیست ابتکار عمل را از دست بدهد. بیایید فرض کنیم او در همین مرحله یک‌چهارم نهایی به نساجی ببازد یا اصلا مقابل خود پرسپولیس شکست بخورد و شاهد قهرمانی رقیب سنتی باشد؛ آیا جز این است که در این صورت یک نمره منفی بسیار بزرگ در کارنامه او ثبت خواهد شد؟ آیا غیر از این است که استقلال در این شرایط حتی توان روحی سابق برای ادامه کار در لیگ را هم از دست خواهد داد؟ پس بی‌گمان مجیدی هم حداکثر تلاشش را به‌کار خواهد گرفت تا سربلند از جام حذفی بیرون بیاید. مسابقات این دوره، خیلی بیش از آنکه فکر کنید جذاب است و می‌تواند انواع و اقسام اتفاقات مهم و غیرقابل پیش‌بینی در دلش داشته باشد.


پرسپولیس-آلومینیوم؛ تحت‌تاثیر گردوغبار
اگر آلودگی‌ هوای تهران اجازه می‌داد، پرسپولیس امشب در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی کشور میزبان آلومینیوم اراک بود. نام آلومینیوم در 2فصل اخیر به‌عنوان گربه سیاه پرسپولیس مطرح شده اما این گربه سیاه در تهران هرگز نتوانسته امتیازی از پرسپولیسی‌ها بگیرد. طی 2فصلی که اراکی‌ها در لیگ برتر حضور دارند 2بار در اراک موفق به شکست پرسپولیس شده‌اند اما هر دوبار بازی برگشت را در تهران به قرمزپوشان واگذار کرده و بدون امتیاز از تهران برگشته‌اند. 2 شکست آلومینیوم مقابل پرسپولیس با نتیجه مشابه 2بر صفر رقم خورده است. شاگردان یحیی گل‌محمدی فصل گذشته با گل‌های مغانلو و ترابی و امسال هم با گل‌های پاکدل و اسدی بر این حریف غلبه کرده‌اند و به این ترتیب در بازی امشب هم امید فراوانی برای شکست و حذف اراکی‌ها دارند. آلومینیوم با جدایی رسول خطیبی و آمدن مهدی رحمتی از نتایج ضعیف گذشته فاصله گرفت و بعد از 13هفته بدون پیروزی با خطیبی، در نخستین بازی با رحمتی به نخستین پیروزی‌اش رسید. رحمتی طی 2هفته با آلومینیوم به یک برد و یک مساوی رسیده و تیمش هنوز گلی دریافت نکرده است. برنده بازی این تیم و پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف برنده بازی مس رفسنجان و خلیج‌فارس ماهشهر می‌رود. دیروز شاخص آلودگی هوا در تهران 490 بود و این در حالی است که شاخص آلودگی بالای 300باعث منع عبور و مرور و تعطیلی پایتخت می‌شود. سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ دیروز برگزاری یا لغو بازی امشب پرسپولیس را منوط به تصمیم مسئولان استانداری دانست. در آخرین ساعت دیروز خبر رسید استانداری دستور به لغو این بازی داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید