• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156889
+
-

با وجود هشدارهای ایمنی در شب چهارشنبه آخر سال 19نفر جان خود را از دست دادند و صدها نفر مصدوم شدند

چهارشنبه سوری پرحادثه

رویداد
چهارشنبه سوری پرحادثه

پرونده حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری 1400با جان‌باختن 19نفر و مصدومیت دست‌کم 2817نفر بسته شد.
به گزارش همشهری، حوادث مرتبط با شب چهارشنبه آخر سال که از چند روز قبل آغاز شده بود، در این شب به اوج خود رسید تا افراد زیادی مجبور باشند سال نو را با جراحت‌های مربوط به انفجار ترقه آغاز کنند. گزارش‌های رسیده از شهرهای مختلف از حوادث دلخراش زیادی حکایت دارد و نشان می‌دهد به‌رغم هشدارها و توصیه‌های ایمنی، تعداد زیادی از شهروندان این توصیه‌ها را جدی نگرفتند و حوادث مختلفی اتفاق افتاد. در همین رابطه مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از مصدوم شدن ۲۸۱۷ نفر در حوادث چهارشنبه سوری خبر داد. او گفت: ۹۰ درصد از ۲۸۱۷ مصدوم حوادث چهارشنبه سوری، تحت مداوا قرار گرفته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند. وی با اعلام اینکه ۲۷۵ نفر بستری و تحت درمان هستند، افزود: ۳۴ نفر از مصدومان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند. خالدی با اعلام ۱۹ فوتی حوادث چهارشنبه سوری، گفت: بیشتر فوتی‌ها مربوط به ۲ استان آذربایجان شرقی و قم بوده‌اند. وی همچنین از ۱۷۱ مورد قطع عضو خبر داد و افزود: ۸۸۰ نفر از ناحیه چشم مصدوم شده‌اند به‌گفته او ۸۵۰ نفر نیز دچار سوختگی‌های متوسط شده‌اند.

دستگیری ۱۵۴ هنجارشکن
در همین حال سردار حمید هداوند، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری ۱۵۴ نفر از مخلان نظم و امنیت عمومی و افراد هنجارشکن در شب چهارشنبه سوری خبر داد. او در این‌باره گفت: مأموران پلیس پایتخت از هفته‌ها قبل از فرارسیدن چهارشنبه آخرسال اقدامات خود را در این خصوص آغاز کرده و در این راستا بیش از 2میلیون عدد انواع موادمحترقه ازجمله مواد خطرناک را کشف و ضبط کردند.همچنین چندین تن مواد پیش‌ساز موادمنفجره را نیز شناسایی و قبل از توزیع و فروش کشف کردند. وی با بیان اینکه در نتیجه این اقدامات چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال‌های قبل، آرام‌تر و کم حادثه‌تر سپری شد، گفت: لازم می‌دانم از شهروندان عزیز که در این ایام با پلیس همکاری داشته و این مراسم را به دور از سنت شکنی و هنجارشکنی در کنارخانواده‌های خود برگزار کردند تشکر کنم.
هداوند با بیان اینکه عملیات میدانی پلیس در چهارشنبه سوری از ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه آغاز شده و در بعضی از مناطق و محلات تا پاسی از شب ادامه داشت، گفت: در مجموع در این شب ۱۵۴ نفر از هنجارشکنان و مخلان نظم و امنیت که اقدام به ایجاد رعب و وحشت و مزاحمت برای شهروندان کرده بودند، دستگیر شدند. همانطور که از قبل اعلام شده بود این افراد تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت پلیس خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید