• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب : 156803
+
-

نرخ‌ تنظیم بازاری میوه عید اعلام شد

میوه‌هایی که سازمان تعاون روستایی برای تامین تقاضای شب عید با قیمتی بالا خریداری کرده بود، قرار است با نرخ تنظیم‌بازاری به‌دست مردم برسد. به‌گزارش همشهری، روز گذشته سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان تهران قیمت تنظیم‌بازاری میوه شب عید را اعلام کرد که بر این اساس قیمت پرتقال ۹هزار تومان، سیب قرمز ۱۱هزار تومان و سیب زرد ۱۲هزار‌تومان تعیین شده است. 
سعید پازوکی همچنین از برخورد قانونی با گرانفروشی و احتکار میوه خبر داد و گفت که در روزهای آینده تیم‌های گشت و نظارت جهادکشاورزی در شهر تردد خواهند داشت و با هرگونه سودجویی مقابله می‌کنند. نرخ‌های اعلامی سازمان جهادکشاورزی استان تهران درحالی است که نزدیک به یک‌ماه پیش سازمان تعاون روستایی که نهاد تامین‌کننده ذخیره میوه شب عید تعیین شده بود، این میوه‌ها را با قیمتی بالاتر از نرخ میادین میوه و تره‌بار از تولیدکنندگان خریداری کرد و برآوردها نشان می‌داد این اقلام با قیمتی نزدیک به دوبرابر نرخ‌ میادین به‌دست مصرف‌کننده برسد.
براساس اسناد موجود، سازمان تعاون روستایی هر کیلو سیب را با قیمت 14.500 و هر کیلو پرتقال را 13.900تومان خریداری کرد؛ قیمت‌هایی که آن زمان۳۰ تا ۴۰درصد بیشتر از میانگین قیمت بازار بود. شیوه خرید میوه شب عید از سوی سازمان تعاون روستایی با نقدهای زیادی مواجه و باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شد. اسماعیل قادری‌فر، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در واکنش به انتقادات اعلام کرد قیمت تمام‌شده این سیب و پرتقال در مقصد برای سازمان تعاون روستایی ۱۵ تا ۱۶هزار تومان است، درحالی‌که برآورد می‌شد قیمت این میوه‌ها در زمان توزیع با هزینه‌های جانبی، 20 تا 21هزار تومان باشد، قیمتی که 8 تا 9هزار تومان با نرخ میادین میوه تهران فاصله داشت. گفته شد سازمان تعاون روستایی میوه‌های خریداری شده را به‌صورت سورت شده و بسته‌بندی شده خریداری کرده درحالی‌که ذخایر عید باید پیش‌تر از میوه‌های روی درخت تهیه می‌شد. حال در فاصله 5روز مانده به عید با تصمیم سازمان جهادکشاورزی تهران نرخ تنظیم بازاری این میوه‌ها اعلام و قرار شده سازمان تعاون روستایی هر کیلو سیب را با 2.500 و هر کیلو پرتقال را با 4.900تومان ضرر عرضه کند.
توزیع میوه شب عید با نرخ تنظیم بازار درحالی است که نرخ‌های اعلامی از سازمان تعاون روستایی قیمت ذخایر را به قیمت کنونی میوه در میادین نزدیک کرده اما بازار میوه با همین قیمت‌ها هم در رکود سنگینی به‌سر می‌برد. آنچه از گفته‌های مسئولان اتحادیه‌های بارفروشان و میوه‌فروشان تهران برمی‌آید این است که میوه در عین فراوانی، بی‌مشتری است. نوسان خاصی را برای بازار متصور نیستیم. مصطفی دارایی نژاد گفت: بنابر پیش‌بینی قبلی از ۱۳ اسفند به قدری بار در میدان مرکزی فراوان بوده که روزانه ۱۰ تا ۲۰هزار تن ورودی سیب و پرتقال است. طبق گفته اتحادیه بارفروشان، با افزایش ۲ تا ۳برابری عرضه در برابر تقاضا و شرایط نامناسب اقتصادی پیش‌بینی می‌شود بازار میوه تا ۲۵اسفند همچنان در رکود به سر می‌برد. هم‌اکنون قیمت هر کیلو کیوی ۱۶ تا ۳۵هزار تومان، خیار ۱۲ تا ۱۸هزار تومان، سیب ۱۵ تا ۳۰هزار تومان، پرتقال ۱۵ تا ۳۵هزار تومان، موز ۳۲ تا ۴۰هزار تومان و نارنگی ۲۵ تا ۳۵هزار تومان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید