• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب : 156758
+
-

انتظار می‌رود با افزایش سقف سرمایه‌گذاری سهامداران حقوقی به‌زودی همه سهام پرسپولیس و استقلال فروخته شود

مسیر فروش باقیمانده سهام سرخابی‌ها هموار شد

با اعلام فرابورس سقف خرید سهام 2باشگاه پرسپولیس و استقلال که یک هفته از آغاز پذیره‌نویسی آن سپری شده، برای مشتریان حقوقی افزایش یافت، این موضوع موجب خواهد شد پذیره‌نویسی سهام این دو باشگاه به‌زودی با فروش همه سهام قابل عرضه این دو باشگاه به پایان برسد و بیش از 710میلیارد تومان نقدینگی به این دو باشگاه تزریق شود.
به گزارش همشهری، بالاخره بعد از 2دهه انتظار هفته قبل برای نخستین بارسهام 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال در فرابورس عرضه شد. در جریان این عرضه بیش از یک میلیارد از سهام باشگاه پرسپولیس و یک میلیاردو 236میلیون سهم استقلال روی میز فروش گذاشته شده که جمعا رقمی معادل 710میلیارد تومان است.
با این حال با وجود آنکه یک هفته از آغاز پذیره‌نویسی سهام این دو باشگاه می‌گذرد تاکنون فقط 153میلیارد تومان از سهام این دو باشگاه فروخته شده که از این میزان 72میلیارد تومان سهم استقلال و 81میلیارد تومان سهم پرسپولیس بوده است. یعنی هنوز 557میلیارد تومان از سهام این دو باشگاه فروخته نشده، در چنین شرایطی و با توجه به آنکه 20روز تا پایان پذیره‌نویسی سهام این دو باشگاه مهلت باقی مانده، فرابورس ایران راهکارهای تازه‌ای را برای فروش سهام این دو باشگاه درنظر گرفته که به‌نظر می‌رسد مسیر را برای فروش کل سهام این دو باشگاه و پایان پذیره‌نویسی در روز‌های آینده هموار کند.
درصورت فروش این میزان سهام، سهم دولت در باشگاه پرسپولیس به 90درصد و در استقلال به 88.5درصد خواهد رسید و فرایند خصوصی‌سازی‌ این دو باشگاه وارد مرحله بعدی یعنی فروش سهام به شرکت‌های بزرگ در قالب بلوکی خواهد شد.
فرابورس اعلام کرده برای کمک به فروش سهام این دو باشگاه قرار است سقف سرمایه‌گذاری سهامداران حقوقی افزایش یابد به این معنا که از این پس و تا پایان پذیره‌نویسی، سهامداران حقوقی می‌توانند 103میلیون سهم استقلال و 88میلیون‌و500هزار سهم استقلال را خریداری کنند این به‌معنای آن است که در طول روز‌های باقی مانده فقط 10سرمایه‌گذار حقوقی می‌توانند همه سهام باقی مانده این دو باشگاه را خریداری کنند زیرا هم‌اکنون فقط 988میلیون سهم استقلال و 795میلیون سهم پرسپولیس برای فروش باقی مانده است و سرمایه‌گذاری در این میزان سهام برای سهامداران حقوقی جذاب است. به‌نظر می‌رسد تحت‌تأثیر این تصمیم برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز‌های باقی مانده مبالغی را برای خرید این میزان سهام اختصاص دهند و کل سهام موجود در بازار را خریداری کنند.
این اما تنها راهکار نیست و فرابورس راهکار دیگری را هم برای افزایش حجم تقاضای سرمایه‌گذاران حقیقی درنظر گرفته است. اگرچه هنوز سقف خرید مستقیم سهامداران حقیقی طبق اطلاعیه فرابورس افزایش نیافته و سهامداران خرد همچنان فقط می‌توانند 1030سهم استقلال و 885سهم پرسپولیس را به‌صورت مستقیم خریداری کنند اما امکان خرید غیرمستقیم سهام از طریق کد‌های ویژه سبدگردانی که به پی آر ایکس (prx) معروف هستند امتیاز ویژه‌ای است که برای سهامداران حقیقی درنظر گرفته شده و می‌تواند حجم تقاضا را هم از این ناحیه افزایش دهد.
کد‌های پی آر ایکس کد‌های خاصی هستند که با کدهای سهامداری معمولی تفاوت دارند به بیان دیگر اگر یک سهامدار بخواهد به‌طور غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سبدگردانی در بورس سرمایه‌گذاری کند می‌تواند بعد از عقد قرارداد با یک شرکت سبدگردان کد معاملاتی دریافت کند که به آن پی آر ایکس می‌گویند. این کد نشانگر آن است که سرمایه سهامدار تحت مدیریت شرکت سبدگردان قرارگرفته است. ارائه چنین مزیتی از فرابورس به سهامداران حقیقی می‌تواند آنها را برای خرید سهام این دو باشگاه به‌صورت غیرمستقیم تشویق کند و سرعت پایان پذیره‌نویسی سهام این باشگاه را افزایش دهد.به این ترتیب با راهکار‌های درنظر گرفته شده برای فروش سهام پرسپولیس و استقلال انتظار می‌رود به‌زودی همه سهام این دو باشگاه فروخته شود و پذیره‌نویسی به پایان برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید