• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب : 156742
+
-

گجت‌ها چطور از شما جاسوسی می‌کنند

کارشناسان فناوری می‌گویند در انتخاب دستگاه‌های هوشمند باید مراقب بود که آنها چه داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کنند

فناوری
گجت‌ها چطور از شما جاسوسی می‌کنند

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که کسی شما را زیرنظر دارد، اما وقتی به پشت سر خود نگاه می‌کنید، هیچ‌چیز غیرعادی‌ای نمی‌بینید؟ هر روز میلیاردها وسیله وجود دارد که ممکن است شما را به شکل‌های مختلف رصد کنند. آنها همه جا هستند؛ داخل تلویزیون، یخچال، ماشین و دفتر کار شما. این وسایل بیشتر از آنچه تصور می‌کنید، در مورد شما می‌دانند و بسیاری از آنها این اطلاعات را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند. در سال2007، تصور انقلابی که اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مفید در گوشی‌های هوشمند به راه انداختند، سخت بود. با این حال، اکنون در می‌یابیم که با گسترش اتصال اینترنت به دستگاه‌های داخل خانه، ادارات و شهرها، حریم خصوصی بیش از هر زمان دیگری در خطر قرار گرفته است.

اینترنت اشیا
لوازم خانگی، خودرو و خانه هوشمند شما طوری طراحی شده‌اند که زندگی شما را آسان‌تر کنند. یعنی هنگام ورود و خروج از اتاق، چراغ‌ها به‌طور اتوماتیک روشن و خاموش شوند، به شما یادآوری شود که گوجه‌فرنگی‌هایتان در حال خراب شدن هستند، دمای خانه را بسته به آب و هوا و ترجیحات هر فرد در خانه، شخصی‌سازی و تنظیم کنید.
این وسایل برای انجام این کارهای جادویی به اینترنت نیاز دارند تا برای مرتبط کردن داده‌ها به یکدیگر از آن کمک بگیرند. بدون دسترسی به اینترنت، ترموستات هوشمند شما می‌تواند داده‌های مربوط به شما را جمع‌آوری کند، اما آب‌وهوا را نمی‌تواند پیش‌بینی کند و به‌عبارتی آنقدر قدرتمند نیست که بتواند همه اطلاعات را پردازش کند تا تصمیم بگیرد چه کاری انجام دهد.
اما این وسایل که از طریق اینترنت ارتباط برقرار می‌کنند فقط در خانه نیستند. محل‌های کار، مراکز خرید و شهرها نیز در حال هوشمندتر شدن هستند. همچنین اینترنت اشیا(IoT) اکنون به‌طور گسترده در حمل‌ونقل و تدارکات، کشاورزی و باغداری و خودکارسازی صنعت استفاده می‌شود. در سال2018 حدود 22میلیارد دستگاه متصل به اینترنت در سراسر جهان وجود داشت، اما احتمالا این تعداد تا سال2030 به بیش از 50میلیارد می‌رسد.

آنها در مورد شما چه می‌دانند؟
دستگاه‌های هوشمند طیف گسترده‌ای از داده‌ها را در مورد کاربران خود جمع‌آوری می‌کنند. دوربین‌های امنیتی هوشمند و دستیارهای هوشمند اطلاعات تصویری و صوتی را درباره حضور و فعالیت‌های شما جمع‌آوری می‌کنند. وسایلی مانند تلویزیون‌های هوشمند از دوربین‌ها و میکروفون‌ها برای جاسوسی از کاربران استفاده می‌کنند، لامپ‌های هوشمند خواب و ضربان قلب شما را ردیابی می‌کنند و جاروبرقی‌های هوشمند اشیای خانه شما را تشخیص می‌دهند و هر سانتی‌متر از آن را نقشه‌برداری می‌کنند.
گاهی اوقات، از این داده‌ها برای اهداف تجاری و بازاریابی استفاده می‌شود. سازندگان معمولا قول می‌دهند که فقط سیستم‌های تصمیم‌ساز خودکار و نه انسان‌ها، داده‌های شما را می‌بینند، اما همیشه اینطور نیست. به‌عنوان مثال، کارکنان آمازون به برخی از مکالمات با الکسا گوش می‌دهند و قبل از اینکه آنها را به سیستم‌های تصمیم‌ساز خودکار وارد کنند، آنها را یادداشت می‌کنند.

از آسیب‌پذیری‌های خود آگاه باشید
در بعضی از دستگاه‌ها، مانند بلندگوهای هوشمند یا دوربین‌ها، کاربران می‌توانند گهگاه به‌منظور حفظ حریم خصوصی آنها را خاموش کنند. با این حال، قطع اینترنت دستگاه‌ها می‌تواند از مفید بودن آنها بکاهد. همچنین هنگامی که در محیط‌های کاری، مراکز خرید یا شهرهای هوشمند هستید، انتخابی برای خاموش کردن این دستگاه‌ها ندارید.
بنابراین، به‌عنوان یک کاربر، مهم است که هنگام خرید، نصب و استفاده از یک دستگاه متصل به اینترنت، در مورد انتخاب بین «حریم خصوصی» و «آسایش» تصمیمی آگاهانه بگیرید.
این کار همیشه آسان نیست. مطالعات نشان داده‌اند که برای مثال، صاحبان دستیارهای شخصی خانه‌های هوشمند از اینکه دستگاه‌ها چه داده‌هایی جمع‌آوری می‌کنند، داده‌ها کجا ذخیره می‌شوند و چه‌کسی می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد، درک ناقصی دارند.
دولت‌ها در سراسر جهان قوانینی را برای محافظت از حریم خصوصی و کنترل بیشتر مردم بر داده‌هایشان وضع کرده‌اند. مقررات حفاظت از داده‌های عمومی اروپا (GDPR) و قانون حفظ حریم خصوصی مصرف‌کنندگان کالیفرنیا (CCPA) نمونه‌هایی از این قوانین هستند.

آسیب به حریم خصوصی را کاهش دهید
مقررات گام مهمی است. با این حال، با تعداد روزافزون دستگاه‌های متصل به اینترنت، اجرای آنها احتمالا مدتی طول می‌کشد. در این بین، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای استفاده از برخی از مزایای دیوایس‌های متصل به اینترنت، بدون ارائه مقدار زیادی از اطلاعات شخصی انجام دهید. 2گام کلیدی، شامل به‌روزرسانی منظم سیستم عامل دستگاه و انجام تنظیمات آن و غیرفعال کردن هرگونه جمع‌آوری داده نامرتبط با کارکرد دستگاه است. اگر قصد خرید یک دستگاه متصل به اینترنت را دارید، از منابع مستقلی مانند Mozilla's Privacy Not Included مطلع شوید که چه داده‌هایی را می‌گیرد و سیاست‌های مدیریت داده تولیدکننده چیست. این نکته هم مهم است که ابتدا فکر کنید که آیا واقعا به هوشمند بودن همه دستگاه‌هایتان نیاز دارید یا خیر.

این خبر را به اشتراک بگذارید