• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156695
+
-

گرینویچ/آلمان میزبان فرهنگ ایران


برلین: «ایران هم تمدنی دیرپا و غنی دارد»؛ این مفهوم با ترکیب‌های دستوری گوناگون در جملات اغلب گزارش‌های رسانه‌های آلمانی درباره نمایشگاه «5 هزار سال فرهنگ و هنر ایران» که در گالری جیمز سایمون برلین برپا شده، آمده است. به گزارش ایندیپندنت، اوته فرانکه، مدیر طرح پژوهشی بخشی از نمایشگاه با عنوان«خراسان بزرگ: سرزمین طلوع آفتاب و منطقه اصلی توسعه فرهنگی در جهان اسلام» است و نزدیک به 2 سال برای تهیه و تنظیم این غرفه تلاش و کار کرده است. ۳۶۰ قطعه اثر تاریخی‌ که در نمایشگاه جیمز سایمون گردآوری شده‌اند، مستقیم از ایران به موزه دولتی برلین منتقل نشده‌اند. این آثار که ازجمله تندیس‌ها، کاشیکاری‌ها، سردیس‌ها، دستنوشته‌ها، پیکره‌های سنگی و مفرغی، همچنین لباس‌ها و ظروف سفالی چند سده پیش را دربرمی‌گیرد، بخشی از گنجینه ساریخانی در لندن‌ هستند که در کنار آثار متعلق به موزه دولتی برلین، جلوه‌هایی از تمدن و فرهنگ دوره‌های حکمرانی سلسله‌های هخامنشیان و ساسانیان را به نمایش می‌گذارند.

2قربانی کینه شتری

 تنسی:  شتری که توانسته بود از باغ‌وحشی در آمریکا فرار کند، 2 نفر را کشت و به‌ خودروی یک مأمور پلیس هم حمله کرد. این شتر که در فصل جفت‌گیری تنها مانده بود، بسیار عصبی توصیف شده و به ‌احتمال زیاد به ‌دلیل کینه‌ای که از انسان‌ها داشته به 2 شهروند آمریکایی حمله کرده است. به گزارش لایوساینس، این شتر در باغ‌وحش شرلی‌فارمز نگهداری می‌شد و از مسیری که هنوز مشخص نیست، توانست از قفس خود فرار کند و سپس یک مأمور پلیس این حیوان را تعقیب کرد. سرانجام پلیس با هدف حفظ جان شهروندان، به شتر فراری شلیک کرد. به‌گفته مدافعان حقوق حیوانات، چنانچه باغ‌وحش‌ها به محیط های بزرگ‌تری مانند سافاری بدل شوند از میزان رنج و درد حیوانات محبوس کاسته می‌شود.

فرمول 5‌گیاه و کاهش آلودگی

بیرمنگام: مطالعات جدیدی نشان می‌دهد که 5 گیاه خانگی در دفتر کار، می‌توانند آلودگی هوا را تا ۲۰ درصد کاهش دهند. هرچند ویژگی‌های تصفیه‌کنندگی گیاهان به خوبی شناخته شده است، ولی داده‌های مربوط به تأثیرشان چندان زیاد نیست. به گزارش ساینس، دانشگاه بیرمنگام با همکاری انجمن سلطنتی باغداری (RHS) تحقیق جدیدی انجام داده که طبق آن، وجود فقط 5 گیاه کوچک در یک دفتر کار متوسط، می‌تواند میزان دی‌اکسید نیتروژن (NO2- آلاینده‌ای رایج که باعث بیماری‌های تنفسی می‌شود) را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. دانشمندان از 3 گیاه خانگی برای مطالعه‌شان استفاده کرده‌اند که گران نیستند و راحت می‌شود از آنها نگهداری کرد و در خانه‌های انگلیسی ها زیاد دیده می‌شوند: گل چمچه‌ای یا اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum wallisii)، درخت ساقه‌ذرتی (Dracaena fragrans)، و زامیفولیا 
(Zamioculcas zamiifolia). هر گیاه را به‌صورت منفرد در اتاق آزمایشی با میزان دی‌اکسید نیتروژن همسان با دفتر کاری در یک خیابان شلوغ، قرار دادند. در یک بازه زمانی یک‌ساعته، هر یک از گیاهان توانستند حدود نیمی از دی‌اکسید نیتروژن اتاق را از بین ببرند. محیط این گیاهان، مانند میزان نور و خیس بودن یا نبودن خاک، تأثیری بر عملکردشان نداشته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید