• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156618
+
-

گزارش میدانی همشهری نشان می‌دهد بازار این روزهای میوه به‌شدت کساد شده است

تغییر سبک خرید در بازار میوه

بازار
تغییر سبک خرید در بازار میوه

علی ابراهیمی - روزنامه‌نگار

در ایام شب عید امسال، گرانی میوه و کاهش قدرت خرید، سبک خرید میوه را از کیلویی به خرید دانه‌ای یا خرید با وزن پایین تغییر داده است. به گزارش همشهری، این روزها رکود، حرف نخست بازار میوه است؛ رکودی که فروشندگان میوه و سبزی، آن را ناشی از افت شدید تقاضا در ایام شب عید تلقی می‌کنند و بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار علت را در کاهش قدرت خرید و تغییر سبک خرید از کیلویی به دانه‌ای می‌دانند.
امسال در شرایطی به استقبال نوروز می‌رویم که سهم میوه در سبد مصرفی خانوارها در 2سال گذشته به‌طور چشمگیری کاهش داشته است. حذف میوه از سبد مصرفی خانوارهای کم‌درآمد و کاهش سهم آن در سبد مصرفی خانوارهای با درآمد متوسط، موجب افت شدید تقاضا و تغییر سبک خرید میوه از چند کیلوگرم به یک یا 2کیلو یا حتی دانه‌ای شده است. مسئولان تنظیم بازار از اتخاذ تدابیری برای رشد عرضه سیب و پرتقال در ایام نوروز خبر می‌دهند اما فعالان صنفی نرخ بالای میوه‌های تنظیم بازاری را عامل گرانی این اقلام قلمداد کرده و از احتمال عرضه سیب و پرتقال با قیمت کمتر از نرخ مصوب خرید و ذخیره‌سازی‌ خبر می‌دهند.

دانه‌ای‌شدن خرید میوه 
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌وگو با همشهری از کاهش شدید تقاضای میوه در ایام نوروز امسال خبر داد و گفت: تقاضای خرید میوه شب عید به‌شدت کاهش پیدا کرده و این روزها مردم میوه را به جای کیلویی به‌صورت دانه‌ای می‌خرند. مصطفی دارایی‌نژاد، افزود: اخیرا ۲۳هزار تن میوه وارد میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران شد که از این میزان 8هزار تن آن روی دست بارفروشان مانده و تقاضایی برای خرید این میزان میوه وجود ندارد. 
او با انتقاد از سیاست امسال تنظیم بازار میوه شب عید افزود: امسال مسئولان برای تنظیم بازار شب عید میوه، پرتقال کیلویی ۷هزار تومانی را ۱۴هزار تومان از تجار و نه باغداران خریده و با این گران‌خریدن باعث شوک قیمتی به بازار پرتقال و کاهش تقاضای خرید این میوه شدند. دارایی‌نژاد گفت: به‌دلیل رکود حاکم بر بازار شب عید امسال میوه، دولت مجبور است همان پرتقال را به قیمت هر کیلوگرم ۹هزارتومان بفروشد اما باز هم مردم به این پرتقال‌ها اعتماد نداشته و نمی‌خرند، چراکه قیمت میوه تابع نظام عرضه و تقاضاست و در چند روز آینده عرضه میوه در بازار به ۳۵هزار تن می‌رسد و مردم می‌دانند که همان محصول را می‌توانند به قیمت ۶هزارتومان هم بخرند.

بار روی دست بارفروشان ماند
یک عضو هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه این روزها بار روی دست بارفروشان میدان مرکزی و فروشندگان میوه مانده است، گفت: میوه گران است و کاهش قدرت خرید مردم، آنها را مجبور کرده تا میوه را دانه‌ای بخرند. اکبر یاوری افزود: هفته گذشته بارفروشان به مردم قول دادند از شنبه موز ارزان می‌شود؛ هرچند که موز در میدان اصلی میوه و تره‌بار تا کیلویی 10هزار تومان ارزان شد اما میوه‌فروشان در سطح شهر موز را تا 50هزار تومان می‌فروشند، زیرا برخی از آنها حتی به سود 100درصدی قانع نبوده و این میوه را با سود 300درصدی می‌فروشند. 
او می‌گوید: در اسفندماه سال گذشته مردم میوه را کمتر می‌خریدند اما امسال 5هزار تن میوه در میدان دپو شده و کسی نمی‌خرد، زیرا قدرت خرید پایین آمده است. اگر به میوه‌فروشی‌ها سر بزنید اشکتان درمی‌آید؛ چون شهروندان تهرانی میوه را دانه‌ای می‌خرند. بارفروشی که قبلا روزی 5ماشین میوه می‌فروخت، امروز در شب عید فقط توانسته یک ماشین میوه بفروشد. علت آن است که مردم از میوه‌فروشی‌ها میوه نمی‌خرند و میوه‌فروش هم از بارفروش سفارش نمی‌گیرد. 
یاوری افزود: اکنون قیمت پرتقال خونی در میدان اصلی بین 11 تا 14هزار تومان، پرتقال تامسون مجلسی 8 تا 10هزار تومان، خیار گلخانه‌ای 7 تا 8هزار تومان و هر کیلوگرم سیب قرمز 5 تا 12هزار تومان است.

خواب میوه‌فروشان
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه این روزها میوه‌فروشان خواب هستند و خبری در بازار میوه نیست، گفت: کاهش قدرت خرید نیز در افت میزان تقاضای میوه مؤثر بوده است. اسدالله کارگر با رد گرانفروشی میوه در سطح شهر افزود: رکود حرف نخست بازار میوه است. بدیهی است که وقتی مردم بار نخرند، خودبه‌خود قیمت میوه نیز کاهش یافته و نرخ میوه در بازار متناسب با عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود. 
او با بیان اینکه بارفروشان به زور به میوه‌فروشان بار می‌دهند، افزود: در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، عمده‌فروشان برای فروش میوه به فروشندگان با مشکل مواجه شده‌اند. به‌نظر می‌رسد این شرایط تا 26و 27اسفند ادامه داشته باشد. کارگر با اشاره به اینکه رکود بازار و نبود مشتری موجب افت قیمت‌ها در بازار میوه شده است، گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که این روزها میوه‌فروشان به‌دلیل نبود مشتری باید به‌اصطلاح میوه را آب کنند.

خرید مدیریت‌شده میوه 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با تأکید بر خلوتی میدان مرکزی میوه و تره‌بار از ابتدای اسفندماه امسال گفت: قبلا وقتی اعضای صنف فروشندگان برای خرید میوه به میدان مرکزی می‌رفتند، باید ساعت‌ها در صف خرید و تحویل بار می‌ماندند، اما اکنون به‌دلیل خواب بازار، ترافیک خرید میوه از میدان کم شده و مسیری که قبلا یک‌ساعت‌ونیم طول می‌کشید را با 80سرعت کیلومتر رد می‌شوند. 
کارگر افزود: این روزها میوه‌فروشان به‌دلیل افت شدید فروش، کمتر بار می‌گیرند و رکود بازار میوه به‌شدت افزایش یافته است. به‌گفته او شیوه خرید میوه توسط مشتریان از 2سال پیش تغییر کرده و مدیریت شده است که این اتفاق بدی نیست و از هدررفتن میوه جلوگیری می‌کند و مشتریانی که قبلا چند کیلو میوه می‌خریدند اکنون یک یا 2کیلو و حتی دانه‌ای خرید می‌کنند. کارگر تأکید کرد: مثلا مردمی که قبلا 5 تا 6کیلو میوه می‌خریدند اکنون به‌صورت مدیریت‌شده 2 تا 2.5کیلو و برخی دیگر که 2.5کیلو خرید می‌کردند اکنون فقط یک کیلو میوه می‌خرند و خرید دانه‌ای در برخی انواع میوه مانند موز رایج شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید