• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 23 اسفند 1400
کد مطلب : 156568
+
-

گرینویچ/عجیب‌ترین استفاده از سر


اوهایو: مورچه‌ها که یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های حشرات هستند، در تقسیم وظایف گروهی یا همان کلونی خود شیوه‌های شگفت‌انگیزی دارند و برای نمونه از ملکه گرفته تا مورچه‌های کارگر به دقت وظایف خود را انجام می‌دهند، حالا دانشمندان از کشف گونه‌ای از این حشرات خبر می‌دهند که وظیفه‌‌شان بستن درِ لانه است، آن هم با سر. سر این گونه از مورچه‌ها که با نام علمی (door head ants)شناخته می‌شوند، طوری تکامل یافته که شبیه سر تخت میخ است و کیپ تا کیپ سوراخ لانه را می‌پوشاند.  به این وسیله، دیگر حشرات و جانوران نمی‌توانند مزاحم کلونی شوند. به گفته جانورشناسان دانشگاه لوئیزویل، پس از اینکه مورچه‌های کارگر روی درختی لانه ساختند، مورچه‌های «سر در شکل» مانند نگهبان‌های جلوی درها، وظیفه باز و بسته کردن در را به عهده می‌گیرند. محل‌هایی که برای لانه‌سازی انتخاب می‌شوند باید ویژگی‌های خاصی همچون در دسترس نبودن برای جانوران مهاجم را داشته باشد اما باز هم برخی حشرات  می‌توانند بدون وجود سربازان یاد‌شده وارد شوند.‌

سیاره‌ای شبیه زمین

زوریخ: ستاره‌های مشابه خورشید در نزدیکی ما که با نام‌های «آلفا قنطورس و بتا قنطورس» شناخته می‌شوند، مورد توجه ویژه پژوهشگران قرار گرفته‌اند.  به گزارش ایندیپندنت، نزدیکی و شباهت آن‌ها به خورشید به معنی آن است که این ستاره‌ها ممکن است برای جست‌و‌جو به دنبال سایر انواع حیات، مکان مناسبی باشند. محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH) برای کمک به انجام این رصد، شبیه‌سازی‌های دقیقی از شکل ظاهری احتمالی یک سیاره فرضی سنگی که در ناحیه زیست پذیر ستارگان خود در حال گردش است، انجام داده اند. از آنجایی‌که ما مشاهدات دقیقی از خود ستارگان در اختیار داریم، دانشمندان می‌توانند تا حدودی با اطمینان خاطر بگویند که یک سیاره احتمالی چگونه می‌تواند در آنجا شکل گرفته باشد.

کلاه 825هزار دلاری

سیاتل: کلاه ایمنی چرمی «املیا ارهارت» در مزایده به مبلغ ۸۲۵ هزار دلار به فردی ناشناس فروخته شد. این خلبان پیشرو، کلاه چرمی مذکور را در سال ۱۹۲۸میلادی در جریان پرواز بر فراز اقیانوس اطلس پوشیده بود. او نخستین زنی بود که با هواپیما از این سو به آن سوی اقیانوس اطلس پرواز کرد. اما به گزارش «سیاتل تایمز» این کلاه بعدها در تجمع هواداران او در کلیولند گم شد. به گزارش «نیویورک تایمز»، ارهارت در طول اقامتش در کلیولند و شرکت در رویداد 8 روزه «مسابقه ملی هوایی زنان» عینکش را نیز گم کرد که بعدها به مؤسسه اسمیتسونین اهدا شد. کلاه ایمنی مزبور در نهایت به مالکیت آنتونی توئیگز ۶۷ ساله اهل مینه‌سوتا درآمد که گفته می‌شود سال‌ها تلاش می‌کرد ثابت کند که این کلاه که از مادرش به ارث رسیده بود، متعلق به ارهارت است. توئیگز سرانجام پس از سال‌ها و بارها رد ادعایش، توانست از راه تطبیق عکس‌ها که عکس اشیاء را با عکس‌ها یا فیلم‌های قدیمی مقایسه می‌کند، اصلیت این کلاه را ثابت کند. عکس‌هایی که خود او از کلاه چرمی گرفته بود، با تصویرهایی که از ارهارت در نخستین پروازش بر فراز اقیانوس اطلس برداشته شده بود، مطابقت داشت. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید