• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 اسفند 1400
کد مطلب : 156475
+
-

هدف‌گیری دو نقطه‌ای کرونا با واکسن جدید

یک واکسن تجربی جدید بر ضد ویروس کرونا توانسته است آنتی‌بادی‌هایی ایجاد کند که 2محل متفاوت این ویروس را هدف قرار می‌دهند.
به گزارش رویترز، این واکسن جدید ساخت شرکت آمریکایی «جئوواکس لبز» (GeoVax Labs) در یک بررسی کوچک مقدماتی و در کارآزمایی‌های بالینی مرحله میانی توانسته است آنتی‌بادی‌هایی را بر ضد 2 مکان متفاوت در کروناویروس ایجاد کند. این واکسن با نام GEO-CM04S1 مانند واکسن‌های موجود کرونا پاسخ‌های ایمنی ایجاد می‌کند که پروتئین شاخکی یا اسپایک (spike) در سطح ویروس را هدف قرار می‌دهند. اما در عین حال آنتی‌بادی‌های ایجاد‌شده به‌وسیله آن بدنه «نوکلئوکپسیدی» ویروس را هم هدف می‌گیرند.
در بررسی این پژوهشگران که در ژورنال The Lancet Microbe منتشر شده است، ۵۶ داوطلب این واکسن را که از شکل تغییریافته‌ای از یک ویروس بی‌زیان برای انتقال دستورات ژنتیکی ایجادکننده پاسخ ایمنی استفاده می‌کند، دریافت کردند. در مجموع ۹۴‌درصد این افراد آنتی‌بادی‌های ضد پروتئین اسپایک و نوکلئوکپسید را ساختند. سایر اجزای دستگاه ایمنی از جمله سلول‌‌های T که در مقابل عفونت شدید محافظت ایجاد می‌کنند‌ نیز به‌خوبی به این واکسن پاسخ دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید