• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156438
+
-

تقویم/ سالروز/ شاعر ملی فلسطین

تقویم/ سالروز/ شاعر ملی فلسطین

محمدرضا شفیعی کدکنی در جایی گفته است: «اگر یک تن را برای نمونه بخواهیم انتخاب کنیم که شعرش با نام فلسطین همواره تداعی می‌شود، او محمود درویش است.» 
محمود درویش، یکی از نام‌آورترین و تحسین‌شده‌ترین شاعران جهان عرب بود و هنوز هم به‌عنوان شاعر ملی فلسطین شناخته می‌شود. «محمود سلیم حسین درویش» در ۱۳مارس ۱۹۴۱ میلادی در دهکده‌ای از فلسطین به نام بروه متولد شد. ۶ سال داشت که رژیم صهیونیستی به این دهکده هجوم آوردند و این کودک ۶ساله در یکی از نیمه‌شب‌های تابستانی همراه با خانواده و صدها تن از اهالی دهکده زادگاهش را زیر باران گلوله‌ها به طرف لبنان ترک کرد. بعد از یک سال و اندی اما دوباره به وطن برگشت.
بعدها و در جوانی به بیروت رفت. عضو هیأت تحریریه مجله شوون فلسطینیه و بعد هم سردبیر آن و رئیس مرکز الابحاث و الدراسات الفلسطینیه شد و بعد از آن مجله فرهنگی- ادبی الکرمل را تاسیس کرد. او ۱۰سال در آنجا اقامت داشت. درویش سال‌ها ‌عنوان ریاست اتحادیه نویسندگان و روزنامه‌نگاران فلسطین را داشت و در ۱۹۸۷ میلادی به‌عضویت کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین درآمد. اما خودش این انتخاب را سمبلیک می‌دانست و می‌گفت: «من هرگز آدم سیاسی نبوده‌ام.»  او جایزه ابن سینا، جایزه صلحِ لنین، جایزه لوتس از انجمن نویسندگان آفریقا-آسیایی، جایزه هنرهای حماسی فرانس و مدالِ آثارِ ادبی و جایزه آزادی فرهنگی از بنیاد لنان و جایزه صلح استالین شوروی سابق را داشت و در نوامبر ۲۰۰۳ میلادی جایزه ناظم حکمت را هم از آن خود کرد.
محمود درویش در سال‌های پایان عمر خود ساکن فلسطین شد و در سال ۲۰۰۸ میلادی درگذشت و پیکر او را پس از تشیع در رام‌الله به خاک سپردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید