• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156427
+
-

کاهش بستری و فوتی‌های کرونا

شهرهای قرمز در جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت 2رقمی شدند و به 99شهر رسیدند. این در حالی است که موارد مثبت بستری هم در 30استان روند کاهشی داشته و تنها در ایلام در مقایسه با هفته اول (162بستری) و دوم بهمن (167بستری)، این روند کاهشی رقم نخورده است. موارد مثبت فوتی هم در هفته دوم اسفند در 24استان کاهشی بوده اما در 4استان یعنی خوزستان، کرمانشاه، بوشهر و هرمزگان با وجود روند کاهشی مرگ در هفته اول اسفند، اما این آمارها در هفته دوم افزایش داشته است. به تأکید متخصصان حوزه بهداشت این روند نوسانی موارد بستری و مرگ در کشور حاکی از نبود مداخلات مؤثر و اثربخش برای کاهش بیماری در کشور است و می‌تواند به طولانی شدن پیک ششم هم بینجامد. وضعیتی که سازمان جهانی بهداشت (WHO) هم نسبت به آن هشدار داده و اعلام کرده: «کمیته اضطراری مقررات بین‌المللی بهداشت در مورد کووید-۱۹ در حال بررسی معیارهای مورد نیاز برای اعلام پایان وضعیت اضطراری بین‌المللی است اما هم‌اکنون در این موقعیت قرار نداریم. چرا که موارد ابتلا در بسیاری از نقاط کاهش یافته اما مرگ‌ومیرها در هنگ‌کنگ افزایشی است و چین هم در هفته جاری بیش از هزار مورد جدید ابتلا را طی یک روز گزارش کرده است.»‌ 

کاهش فوتی‌ها در استان‌های پرجمعیت
با اینکه استان‌های پرجمعیت ازجمله تهران، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان و... در هفته اول اسفند بیشترین آمار فوتی‌ها را داشتند اما در هفته دوم اسفند این آمارها به‌ویژه در تهران با کاهش چشمگیری همراه شد. آمار فوت در تهران از 218نفر به 153نفر، در خراسان رضوی از 139نفر به 74نفر، در فارس از 100نفر به 71نفر، در اصفهان از 91نفر به 87نفر و آذربایجان شرقی از 88نفر به 75نفر کاهش یافت. سیستان و بلوچستان (25فوتی)، یزد (21فوتی) و یاسوج (10فوتی) هم تنها استان‌هایی هستند که آمار مرگ‌شان در 2 هفته اول اسفند ثابت مانده است. در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و بوشهر هم در هفته دوم اسفند 8نفر بیشتر نسبت به هفته اول اسفند فوت کردند و این عدد در بوشهر 5نفر بوده است.

افزایش شهرهای آبی 
در موارد بستری هم استان‌هایی ازجمله تهران، کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان بیشترین آمار کاهشی را دارند. در تهران آمار بستری‌ها از 2237نفر در هفته اول اسفند به 1290رسید و در کرمان از 1006نفر به 652نفر، در خراسان رضوی از 786نفر به 506نفر، در آذربایجان شرقی از 762نفر به 469نفر و در اصفهان از 742نفر به 454نفر کاهش یافت. در مازندران هم میزان بستری‌های مثبت نصف شد و از 600نفر به 307نفر کاهش یافت. روند نزولی بیماری در بسیاری از شهرهای کشور ادامه دارد و اکنون براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت با کاهش تعداد شهرهای قرمز از 148شهر به 99شهر، تعداد مناطق نارنجی، زرد و آبی در حال افزایش است. هم‌اکنون 186شهر در وضعیت نارنجی، 154شهر در وضعیت زرد و 9شهر در وضعیت آبی قرار دارند. حالا علاوه بر چابهار، کنارک و نیکشهر سیستان و بلوچستان که هفته گذشته در وضعیت آبی اعلام شده بودند، آران و بیدگل در اصفهان، باوی در خوزستان، بینالود در خراسان رضوی، دشتستان و کنگان در بوشهر و دشتیاری سیستان و بلوچستان هم به فهرست شهرهای آبی اضافه شدند. 

شرط سفر؛ 2 دوز واکسن
به‌نظر می‌رسد با افزایش شهرهای زرد و آبی خیال خیلی‌ها برای سفرهای نوروزی راحت‌تر خواهد بود اما تأکید متخصصان به رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل هر سه دوز واکسن است. البته امسال محدودیتی هم برای سفرها درنظر گرفته نشده و براساس اعلام محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افرادی که دوز واکسن را تزریق کرده‌ باشند، با توجه به اعلام وزارت کشور می‌توانند بدون هیچ مشکلی به مسافرت بروند. البته به تأکید این مسئول با وجود صدور مجوز سفر با تزریق 2 دوز واکسن اما توصیه می‌شود که افراد برای سفر رفتن و ممانعت از ابتلا به اومیکرون با توجه به سرعت انتقال بالای این سویه، دوز سوم را تزریق و بعد سفر کنند.
 همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت، تکمیل واکسیناسیون کرونا در بزرگسالان و کودکان هم سهم بسزایی در افزایش ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون و کاهش نیاز به بستری و مرگ‌ومیر بیماران کووید19دارد. تاکنون 144میلیون و 333هزار و 593دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
میانگین رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی کشور 88درصد است و میزان رعایت این دستورالعمل در مراکز تفریحی و پاساژها کمتر از میانگین کشوری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید