• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156408
+
-

چشم‌انداز روشن در توسعه روابط تهران - باکو

رئیس‌جمهور آذربایجان در پیام تبریک به همتای ایرانی خود به مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک 2 کشور، بر توسعه همکاری‌های متقابل تأکید کرد.
به‌گزارش همشهری، با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و اولویت بخشیدن به توسعه روابط با کشورهای همسایه در حوزه سیاست ‌خارجی جمهوری ‌اسلامی، به‌نظر می‌رسد روابط ایران و جمهوری‌ آذربایجان نیز وارد مرحله جدیدی شده و با پشت‌سر گذاشتن برخی تنش‌های گذشته، 2 کشور اکنون آماده گسترش همکاری‌های دوجانبه هستند. 
الهام علی‌اف در پیام خود خطاب به سیدابراهیم رئیسی، بر وجود چشم‌اندازهای فراوان برای بیشتر همکاری‌های «متقابل» و «سودمند» تأکید کرده ‌است؛ «اراده ملت‌های ما که با ریشه‌های مذهبی و فرهنگی به هم پیوسته‌اند، پایه اصلی روابط جمهوری آذربایجان و ایران است که براساس احترام متقابل و حسن همجواری بنا شده است.»
 او همچنین اظهارکرده که سطح بالای روابط دوستانه امروز، نتیجه فعالیت‌های مشترک 2 کشور طی 30سال گذشته است؛ «طی این سال‌ها، سفرهای متقابل متعدد، اسناد امضا شده، توافق‌های حاصل شده و پروژه‌های مشترک نقش مهمی در توسعه همکاری‌های پویای ما در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، حمل‌ونقل، انرژی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها داشته است.»
علی‌اف در این پیام ضمن قدردانی از گفت‌وگوهای سیاسی منظم میان جمهوری آذربایجان و ایران و همکاری در تعدادی از زمینه‌ها، عنوان کرده ‌است: معتقدم امروز چشم‌اندازهای زیادی برای توسعه بیشتر همکاری‌های متقابل و سودمند ما وجود دارد. بدون شک، احیای مرزهای دولتی جمهوری‌ آذربایجان و ایران در نتیجه آزادسازی سرزمین‌های تاریخی و باستانی ما از اشغال، شرایط مساعدی را برای استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود در زمینه‌های مختلف و مشارکت مشترک در اجرای کریدورهای حمل‌ونقل و ارتباطی ایجاد کرده‌است. 
رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین دراین پیام بر اهمیت یادداشت تفاهم میان آذربایجان و ایران درخصوص ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی «زنگه‌زور شرقی» جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان تأکید کرده‌است؛ «در‌حال‌حاضر، کار بازسازی و مرمت گسترده‌ای در مناطق آزاد شده ما درحال انجام است. ما خوشحال خواهیم شد که در آینده نزدیک شاهد مشارکت شرکت‌های کشور شما در این فرایند باشیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید