• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156391
+
-

کوتاه از حادثه/15نکته برای چهارشنبه‌سوری ایمن

  معاون اجتماعی کلانتری 105ثنایی

چیزی به آخرین چهارشنبه سال باقی نمانده و حوادث چهارشنبه سوری در نقاط مختلف کشور تا حالا باعث آسیب رسیدن به افرادی زیاد و حتی مرگ آنها شده است. 
به‌خاطر داشته باشید که بیشتر قربانیان چهارشنبه‌سوری کودکان و نوجوانان هستند و مهم‌ترین علتی که باعث می‌شود آنها قربانی حوادث چهارشنبه‌سوری شوند، ناآگاهی و شناخت درست نسبت به آتش و مواد محترقه است. به همین دلیل پلیس همیشه به بزرگترها توصیه می‌کند مراقب فرزندان خود باشند و تلاش کنند آنها را با خطرات استفاده از وسایل آتشزا آشنا کنند تا همه خانواده‌ها بتوانند بدون هیچ آسیبی به استقبال سال نو بروند. 
در این میان اما ذکر 15نکته برای اینکه شب چهارشنبه سوری را ایمن برگزار کنیم، ضروری است.1- در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با تلفن 125 با ستاد فرماندهی آتش‌نشانی و 110 تماس گرفته مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهیم. 2- در شادی فرزندان دلبندمان مشارکت کنیم تا همیشه نظاره‌گر گل لبخند بر لبانشان باشیم. 3- آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان توسط والدین و مسئولان مربوطه و مؤثرترین و ساده‌ترین راه ممکن برای غلبه بر آسیب‌ها و خطرات احتمالی شب چهارشنبه سوری است. 4- وحشت دیگران را دستمایه شادی خود قرار ندهیم. 5- تا حد امکان در معابری که ترقه منفجر می‌کنند حاضر نشوید و عبور نکنید.6- دوری از تجمع و برافروختن آتش و ایجاد راهبندان در معابر و پیاده‌روها مانع از آسیب‌دیدگی در روزهای پایانی سال خواهد شد.7- والدین گرامی فرزندان خود را قبل از هرگونه حادثه‌ای از خطر آتش‌بازی و مواد محترقه آگاه سازید.8- با آموزش و کنترل فرزندان از وقوع حوادث ناگوار پیشگیری کنیم.9- از همراهی فرزند خود با افرادی که احتمالا دست به کارهای خطرناک می‌زنند جلوگیری کنید.10- از تجمع و برپا کردن آتش و ایجاد راهبندان در معابر عمومی جدا پرهیز کنید.
11- به خاطر شادی و هیجان زودگذر، کودکی را از دیدن زیبایی‌ها محروم و رویای شیرین کودکان را با صدای انفجار، به کابوس تلخ تبدیل نکنیم.12- هرگونه رفتارهای خطرآفرین در چهارشنبه آخر سال مغایر با فرهنگ، منش، عقاید و سنت‌های ملی بوده، لذا برابر مفاد قانونی این گونه رفتارها جرم محسوب شده و مرتکبان تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.13- والدین گرامی اگر در شب چهارشنبه آخر سال، قصد رفتن به مهمانی را دارید، قبل از غروب خانه را ترک کرده و اتومبیل خود را در پارکینگ و جای مطمئن پارک کنید.14- از انفجار مواد منفجره در پیرامون پست‌های برق، ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی خودداری کنید. 15- والدین گرامی در این روزها مراقب رفتار فرزندانتان باشید، چرا که آنها ممکن است مخفیانه و دور از چشم شما اقدام به تهیه مواد محترقه خطرناک کرده‌ باشند و در این صورت می‌توانید از بروز حادثه جلوگیری کنید.  

قطع 2دست هنگام ساخت ترقه
انفجار مواد محترقه در دستان نوجوان 13ساله هنگام ساخت ترقه حادثه تلخی را رقم زد و موجب قطع هر دو دست او شد.
به گزارش همشهری، این حادثه ظهر دیروز در یکی از محله‌های شیراز اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که این پسر 13ساله مشغول ساخت ترقه بود که ناگهان مواد محترقه در دستانش منفجر شد. شدت این حادثه به حدی بود که هر دو دست این پسر قطع شد. محمدجواد مرادیان، رئیس مرکز اورژانس فارس در این‌باره گفت: متأسفانه در این حادثه نوجوان ۱۳ساله دچار جراحات شدیدی شد. طوری که یک دست او از ناحیه ساعد قطع شد و دست دیگرش نیز جراحت شدیدی دارد که به‌احتمال زیاد پزشکان مجبور به قطع آن خواهند شد. او ادامه داد: در این حادثه همچنین آسیب‌هایی به سینه و گردن او وارد شد و هم‌اکنون در بیمارستان نمازی بستری است. 

دستگیری سارق گوشواره‌های کودکان 
تحقیقات پلیس درخصوص سرقت جواهرات کودکان به دستگیری زنی میانسال هنگام دزدیدن گوشواره‌های دختربچه‌ای منجر شد. به گزارش همشهری، به‌دنبال دریافت خبری درباره سرقت طلای کودکی در بازار امامزاده حسن، دستگیری سارق یا سارقان در دستور کارگروهی از مأموران کلانتری این محل قرار گرفت. مأموران عملیات کلانتری به‌صورت نامحسوس گشتزنی‌های خود را در بازار امامزاده حسن آغاز کردند تا اینکه زنی را دیدند که با استفاده از غفلت والدین دختربچه‌ای در حال بازکردن گوشواره او بود که بلافاصله وارد عمل شدند و سارق را درحالی‌که در شلوغی و ازدحام جمعیت قصد فرار داشت دستگیر و در بازرسی از او یک جفت گوشواره که لحظاتی قبل سرقت کرده بود کشف کردند. سرهنگ رسول بهرامی، سرکلانتر دهم پلیس پیشگیری تهران بزرگ در این‌باره گفت: متهم زنی 50ساله است که در تحقیقات اولیه به جرم خود اعتراف کرد و گفت که تاکنون فقط مرتکب یک فقره سرقت جواهرات کودکان شده است، با این حال تحقیقات بیشتر در این‌باره ادامه دارد. او در ادامه گفت: با توجه به سرقت‌های مشابهی که در کلانتری‌های مجاور ثبت شده تحقیقات بیشتر و شناسایی مالباختگان ادامه دارد و پرونده متهم به مرجع قضایی ارسال شده است.

معمای قتل افسر بازنشسته پلیس 
پلیس در حال تحقیق درخصوص قتل یکی از افسران بازنشسته پلیس در کرمان است. به گزارش ایرنا، در پی کشف جسد سرهنگ بازنشسته پلیس راهور در حوالی کارخانه سیمان کرمان، اکیپی از عوامل پلیس آگاهی استان کرمان به محل اعزام شدند و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. این سرهنگ بازنشسته که آخرین سمت وی ریاست اداره فنی و مهندسی پلیس راهور استان کرمان بود، اردیبهشت امسال بازنشسته شده بود. یک منبع مطلع گفت: اقدامات فنی برای شناسایی قاتل یا قاتلان آغاز شده و تحقیقات اولیه کارآگاهان حاکی از آن است که به‌احتمال قوی این قتل با انگیزه اختلافات شخصی انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید