• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156214
+
-

آب و هوا/هجوم گردوخاک به یزد

توفان گرد و خاک که از ساعات ابتدایی جمعه 20اسفند در یزد وزید، راه‌های این استان را مسدود کرد و موجب بروز تصادف‌های رانندگی و آسیب‌دیدگی شهروندان شد. به‌گفته کارشناس اداره هواشناسی یزد، این توفان با سرعتی معادل ۹۳کیلومتر بر ساعت در میبد آغاز شد و دید افقی در این شهر را به کمتر از 20متر رساند. با این حال سرعت توفان در ساعات بعد افزایش یافت و تا 104کیلومتر هم رسید. توفان عبور و مرور مردم در شهرهای استان را هم دشوار کرد. یک شهروند اهل یزد‌با بیان اینکه توفان هوای شهر را غبار‎آلود کرد، به همشهری می‎گوید: انگار باران خاک در شهر آمده، عابری در خیابان‎ها دیده نمی‎شد و ترافیک شدیدی در شهرهایی مثل مهریز و یزد اتفاق افتاد که مردم را بسیار معطل کرد.

مسدود شدن راه‌ها
بسته‌شدن راه‎های مواصلاتی استان یکی از پیامدهای این توفان بود که مشکلات بسیاری را برای شهروندان و مسافران پدید آورد. به‌گفته رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی یزد، 3محور خروجی و اصلی این استان یعنی یزد به کرمان، یزد به نایین و یزد به شیراز، مسدود شده و تردد در آنها امکانپذیر نیست.

تصادف زنجیره‎ای
باوجود آنکه در ساعت‎های ابتدای بروز توفان، پلیس‌راه یزد هشدارهای متعددی را از طریق رسانه‌ها صادر و به رانندگان توصیه کرد برای جلوگیری از بروز تصادف، موارد ایمنی را رعایت کنند، تصادف زنجیره‌ای در محور مواصلاتی انار-یزد موجب بروز خسارت و جان‌باختن یک نفر شد. در این تصادف 3دستگاه خودروی پژو405، کامیون و تریلر برخورد کردند که 2نفر هم در این حادثه مجروح شدند.
البته تصادف‌ها به همین مورد ختم نشد، واژگونی (پراید) در محور اردکان-نایین با 3مصدوم، برخورد و واژگونی 4دستگاه خودروی سنگین در محور مهریز-مسجد ابوالفضل(ع)، تصادف بین 2دستگاه سواری سمند و پراید در بلوار جوان یزد از دیگر تصادفاتی بود که براثر این توفان اتفاق افتاد.

روز شلوغ و پرحادثه اورژانس یزد 
بروز توفان و کاهش دید افقی در راه‌های مواصلاتی یزد علاوه بر بروز تصادفات، موجب عوارض جسمی همچون تنگی نفس و مشکلات قلبی برای برخی افراد شد.
فقط در بازه زمانی ساعت ۷ صبح تا ۱۳ دیروز، اورژانس یزد ۵۵مأموریت برای رسیدگی به افراد بدحال انجام داد. از این ماموریت‎ها ۲۰مورد تصادف، 5مورد تنگی نفس و 7مورد بروز مشکلات قلبی بود.


همه مسیرها باز شده است
باوجود بروز مشکلات متعدد و بسته‌شدن‎ راه‎ها مدیرکل بحران یزد درباره توفان پیش آمده در این استان به همشهری می‎گوید: در حال حاضر مسیرها باز شده است و تردد در راه‌های استان امکان‎پذیر است. 
محمد‌علی ملک‎زاده درباره خسارت‎های واردشده بر اثر توفان اظهار می‌کند: به تابلوهای تبلیغاتی، گلخانه‎ها، بعضی ساختمانها، دیوارها و بعضی مزارع و درختان خسارت‎هایی وارد شده است اما هنوز برآورد نهایی خسارت‎ها به پایان نرسیده است.
وی با بیان اینکه توفان و گردوخاک در روز شنبه 21 اسفند هم در استان جریان دارد، می‎افزاید: شدت گردوخاک نسبت به روز جمعه کمتر است. همچنین براساس گزارش‎های هواشناسی از فردا یکشنبه هم بارش باران برای استان اعلام شده است، دستگاه‌ها آماده‌باش هستند تا درصورت بروز باران شدید برای امدادرسانی اقدام کنند.

سرمای شدید در روزهای پایانی اسفند
حدود یک هفته تا پایان سال1400 باقی مانده است.
گرچه زمستان امسال آنطور که باید با نزولات جوی همراه نبود، اما آب‌وهوای روزهای پایانی سال ناپایدار و پربارش گزارش شده است.
به‌گفته صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، بارش باران تا سه‌شنبه 24اسفند ادامه دارد و گستره فعالیت سامانه بارشی در روزهای منتهی به 24اسفند بیشتر استان‎ها را شامل خواهد شد؛ سامانه‎ای که به جز باران، رعد و برق و مواج شدن سواحل شمال و جنوب کشور را هم به‌دنبال خواهد داشت.
اما از 25اسفند سامانه دیگری از شمال غرب کشور وارد خواهد شد که موجب سرمای شدید تا آخرین روز سال می‌شود.
کارشناس سازمان هواشناسی درباره این وضعیت جدید جوی به همشهری می‌گوید: سامانه جدید دمای هوای استان‎های شمال غرب کشور یعنی اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی را 5 تا 7درجه کاهش خواهد داد و موجب بارش برف در این استان‌ها خواهد شد. فریبا گودرزی می‎افزاید: کاهش دما در کردستان و کرمانشاه به این اندازه شدید نیست و بارش‌ها در این استان‌ها به شکل باران خواهد بود. 
وی با بیان اینکه نوار ساحلی شمال کشور و دامنه‎های جنوبی البرز هم بر اثر عملکرد این سامانه جدید 5 تا 7درجه کاهش دما خواهند داشت، اظهار می‎کند: بارش‎ها در این منطقه هم به شکل برف و باران خواهد بود. کارشناس مرکز هواشناسی کشور درباره هشداربرانگیز بودن این سامانه جدید می‎گوید: سرمای هوا در روزهای پایانی سال می‎تواند به مرحله هشدار در مناطق یادشده برسد، اما باتوجه به اینکه هنوز تا ورود این سامانه زمانی باقی مانده، هشداری اعلام نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید