• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب : 156095
+
-

جنون سرعت با تراشه‌های ترکیبی

اپل شب گذشته تراشه M1Ultra را معرفی کرد که برای نخستین بار در جهان با پیوند 2 تراشه قبلی این شرکت ساخته شده است

سخت‌افزار
جنون سرعت با تراشه‌های ترکیبی

ساسان شادمان منفرد- روزنامه‌نگار

شرکت اپل مراسم Peek Performance خود را برگزار کرد و جدیدترین محصولاتش را در آن به نمایش درآورد. در این رویداد، اپل، 5محصول اصلی را معرفی کرد. در عین حال می‌توان گفت که اصلی‌ترین چیزی که در این مراسم از دید فنی باید مورد توجه قرار بگیرد، تراشه جدید این شرکت با نام M1Ultra است.

تراشه M1Ultra
اپل در رویداد خود اعلام کرد که گزینه‌ای مخفی را در تراشه قبلی یعنی M1Max گذاشته بود که از این طریق توانست برای نخستین بار در جهان یک کار خارق‌العاده را انجام دهد. از پیوند دادن و ترکیب 2 تراشه M1Max، اپل تراشه M1Ultra را ایجاد کرد که 2 برابر سریع‌تر از تراشه قبلی است. M1Max پیش‌تر قدرتمندترین تراشه اپل برای مک‌بوک‌های این شرکت بود. اپل برای ترکیب این دو تراشه از رابط «اولترافیوژن» استفاده کرده است. یک رابط با پهنای باند فوق‌العاده پرسرعت 2/5ترابایت در ثانیه‌ که باعث می‌شود 2 تراشه M1Max کنار یکدیگر مانند یک تراشه‌ واحد عمل کنند. باید بگوییم که M1Ultra از سی‌پی‌یو 20 هسته‌ای و گرافیک 21ترافلاپسی 64هسته‌ای برخوردار است. این تراشه‌ با لیتوگرافی 5نانومتری TSMC و ۱۱۴ میلیارد ترانزیستور تولید می‌شود که در سی‌پی‌یو از ترکیب 16هسته پرقدرت و 4هسته کم‌مصرف استفاده می‌کند.

مک استودیوی جدید
مک استودیو از تراشه M1Max به‌عنوان پایه استفاده می‌کند که 3/4برابر سریع‌تر از iMac است؛ البته این رایانه با تراشه M1Ultra حدود 80درصد سریع‌تر از Mac Pro اپل خواهد بود. مک استودیو با تراشه M1Max با قیمت 1999دلار عرضه شده است، اما اگر بخواهید یک رایانه رؤیایی داشته باشید، آن وقت است که باید حسابی پول خرج کنید. به‌عنوان مثال اگر مشتری بخواهد که از تراشه جدید M1Ultra در رایانه‌اش سود ببرد، باید 3999دلار پرداخت کند. حالا اگر کسی بخواهد یک سیستم کامل در اختیار داشته باشد، با همه‌‌چیز در حد عالی، باید تقریبا 10هزار دلار هزینه کند. این موضوع البته با انتقادهایی از سوی کارشناسان حوزه آی‌تی نیز روبه‌رو شده است که چرا باید چنین رایانه‌ای با این قیمت عرضه شود. اما به هرحال، اپل تضمین کرده است که شما بهترین را خواهید داشت.

نمایشگر 5K
نمایشگر استودیو دیسپلی جدید اپل، برای کاربران حرفه‌ای ساخته شده و دارای ویژگی‌های منحصربه فرد است. این نمایشگر در کنار مک استودیو می‌تواند زوج خوب حرفه‌ای را تشکیل دهد. این مانیتور دارای یک پنل 27اینچی با رزولوشن 5K است. اپل در این نمایشگر از بافت نانو استفاده کرده که میزان بازتاب نور را به حداقل می‌رساند. این نمایشگر با پشتیبانی از گستره‌ رنگی P3و حداکثر روشنایی 600نیت 1599دلار قیمت دارد.

آیفون SE پس از 2سال
این نخستین آپدیت آیفون SE از سال2020محسوب می‌شود و اکنون با 5G و تراشه سریع‌تر A15Bionic به بازار عرضه خواهد شد. این گوشی 429دلاری به اپل فرصت بیشتری برای رقابت با پیشروان این صنعت یعنی سامسونگ، شیائومی و سایرین در بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده می‌دهد و کاربران بیشتری را به‌دنبال اتصال سریع‌تر به سمت اکوسیستم اپل می‌آورد. طبق برنامه اعلام‌شده، عرضه آیفون SE جدید از روز 18مارس (27اسفند) آغاز خواهد شد.

آیفون 13سبز
در کنار محصولات اصلی معرفی شده در مراسم اپل، سری آیفون13با رنگ سبز هم دیده شد. این موضوع بیشتر جنبه تزیینی و رونق بخشیدن به بازار آیفون13داشت و به‌نظر نمی‌رسد که اپل هدفی غیراز این را در این خصوص دنبال می‌کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید