• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 اسفند 1400
کد مطلب : 155908
+
-

خبرهای کوتاه/ آمار بالای سوزاندن درخت در زاگرس

سالانه نیم میلیون مترمکعب چوب جنگل‌های زاگرس توسط مردم سوزانده می‌شود. به گزارش خبرآنلاین، نماینده مرند در مجلس با تأکید بر لزوم گازرسانی به روستاهای منطقه زاگرس و سیستان و بلوچستان گفت: سالانه ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب ناشی از قطع درختان جنگل‌های زاگرس صرف تأمین سوخت روستاهای محروم و در حاشیه جنگل می‌شود. معصومه پاشایی بهرام، نماینده مرند در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: استفاده از انرژی گاز و تأمین سوخت مورد نیاز از مهم‌ترین راهکارهای مؤثر در کاهش قطع درختان و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب است. وی افزود: مهم‌ترین مشکل مناطق رویشی زاگرس نیز سیلاب‌های مخربی است که به‌دلیل قطع درختان شکل گرفته است، ۱۱استان از شمال غرب و غرب کشور اطراف زاگرس هستند و ۱۶۷هزار خانوار در این مناطق زندگی می‌کنند که زندگی آنها هم ارتباط مستقیمی با منابع طبیعی دارد. نماینده مرند در مجلس تصریح کرد: سالانه ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب ناشی از قطع درختان جنگل‌های زاگرس صرف تأمین سوخت روستاهای محروم و در حاشیه جنگل می‌شود لذا برای اینکه مانع قطع درختان شویم لازم است این بند اصلاح شود و در آن عبارت «با اولویت روستاها و مناطق در حاشیه و محاط در جنگل‌ها و مناطق بحرانی» افزوده شود.

    ارزش بالای جنگل‌های کشور
ارزش زیست‌محیطی جنگل‌ها بیشتر از تولید چوب است. نقی شعبانیان ،سرپرست معاونت جنگل سازمان منابع طبیعی کشور در این‌باره گفت: گونه‌های درختی در کاهش معضلات ریزگرد‌ها و گاز‌های گلخانه‌ای مؤثر است. به‌عنوان مثال، شاید گونه بلوط ایرانی بتواند ریزگرد‌ها را جذب کند. بنابراین از آنجا که ریزگرد‌ها و گاز‌های گلخانه‌ای معضلات زیست‌محیطی هستند، گونه‌های درختی در کاهش این معضلات نقش دارند.
 
   بیابان زدایی  یک میلیون هکتاری
طبق اسناد بالادستی باید هر سال یک میلیون هکتار بیابان‌زدایی در کشور انجام شود. به گزارش همشهری، سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی در این‌باره گفت: در یک‌سال و نیم گذشته 6هزار و 251هکتار نهالکاری و ۳۰ هزار و 814هکتار مدیریت روان آب انجام شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید