• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155822
+
-

این سرماخوردگی ساده نیست...

نگاه
این سرماخوردگی ساده نیست...

 شهنام صفاجو - روزنامه‌نگار

این جمله آشنا، خیلی راحت بر زبان بسیاری از ساده‌انگاران امروزی پاندمی کرونا جاری می‌شود: «فکر کردم یک سرماخوردگی ساده است، اما بعد چند روز از پا افتادم...» بله، اما ‌ای‌کاش با همان نشانه‌های ساده و معمولی فکر می‌کردی که درگیر ویروس کووید-19شده‌ای و جان اطرافیان خود و مردمی که هر روز با آنها سروکار داری را به خطر نمی‌انداختی. این مهم‌ترین و تنها راه جلوگیری از گسترش کرونای دردآور و کسل‌کننده دوره فعلی زندگی است؛ یعنی افراد جامعه مسئولیت‌پذیر باشند و با بروز هرگونه علائمی، چند روز به‌خود مرخصی بدهند و اینقدر درگیر کار دائمی و روزمرگی زندگی نباشند. این یک لطف نیست، بلکه وظیفه انسانی است که همه باید به آن احترام بگذاریم و عمل کنیم.
با نزدیک شدن به روزهای شلوغ آخر سال که در هر کوی و برزن، بقالی و نانوایی، فروشگاه و پاساژ و در مجموع در همه مکان‌های عمومی، شاهد حضور انبوه مردم هستیم، این خطر دنباله‌دار اومیکرون بیشتر در کمین نشسته تا خیلی‌ها را درگیر خود کند؛ ویروس منحوسی که مدام آرایش سلولی جدیدی می‌گیرد تا جان انسان‌ها را به خطر بیندازد. واضح است که تزریق دوز بوستر واکسن کرونا در مقابله با کارایی ویروس مؤثر است اما باید درنظر داشت که امکان ابتلا کماکان وجود دارد و تنها راه مقابله هم تکرار این واژه تکراری است؛ رعایت و رعایت و رعایت. این به‌ویژه شامل حال افرادی می‌شود که در مرحله اول ابتلا هستند و حس بیماری دارند. لطفاً نگویید این یک سرماخوردگی ساده یا حساسیت فصلی است. اینجا کمی سخت بگیرید و چند روزی در خانه بمانید تا خطر سرایت ویروس برطرف شود ‌ای انسان بیمار! این عید هر سال نزد شما می‌آید و اگر قصد جشن گرفتن در کنار خانواده و دوستان خود را داری، کمی دندان روی جگر بگذار تا امسال که تو کرونایی شده‌ای و خوشبختانه نوع خفیف این بیماری مهلک را هم گرفته‌ای، بگذرد و در سال‌های بعد با آرامش به جشن نوروز بپردازی. پس لطفاً آجیل و میوه و شیرینی تهیه نکن، چون امسال قرار نیست کسی مهمان شما باشد. خودت هم جایی نرو و از نزدیکانت محفاظت کن تا جامعه با این نوع آگاهی شخصی در امان بماند.
داستان سفرهای نوروزی و هشدارهای مترتب بر آن هم که مثل تکرار یک‌سریال 365قسمتی ملال‌آور است. جان انسان‌ها به انسان‌ها وابسته شده و با هر کوتاهی، ضربه اصلی به خانواده و گروه کاری فرد مبتلا وارد می‌آید. به راستی درک این حرف ساده سخت است که اگر نشانه بیماری دارید، لطفاً در جمع ظاهر نشوید و به سفر نروید؟ متأسفانه ساده‌انگاری پاندمی کرونا هم دچار معضل همه‌گیری شده و به‌نظر می‌رسد که سفیدنمایی کرونایی در روزهای تعطیل نوروز1401آسیب‌های جدی به مردمی وارد می‌آورد که فکر می‌کنند همه‌چیز تمام‌شده است تا این ویروس بی‌جان به تاریخ خطاهای بشری سنجاق شود. حالا دولت‌ها اصلی‌ترین وظیفه خود یعنی واکسیناسیون سراسری و البته تلاش برای اجرای پروتکل‌ها را به انجام رسانده‌اند و دیگر نوبت مردم است که با رعایت چند مورد ساده خودشان را از شر نحوست کرونا نجات دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید